ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, בראשות ח"כ גלעד קריב (העבודה), התכנסה היום (ראשון) לדון בהצעת "חוק הנאשם", שנועדה למנוע מיו"ר הליכוד בנימין נתניהו את האפשרות להרכיב ממשלה.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב הבהיר בפתח הדיון כי מדובר בדיון עקרוני. "לא הנחתי הצעת חוק מטעם הוועדה ומטבע הדברים גם לא תתקיים הצבעה, הדיון יבחן את השאלה האם ראוי שוועדת החוקה תניח מטעמה הצעה לתיקון חקיקת היסוד כך שיוגדר בחוקי הי סוד שלא ניתן להטיל את המנדט להרכבת ממשלה על מי שהוגש בעניינו כתב אישום".

עוד ציין כי אם ועדת השרים לחקיקה תאשר את שתי הצעות החוק הפרטיות והן יואשרו במליאה, יו"ר ועדת הכנסת ינסה לעכב אותן או למנוע מלהביא אותן לחקיקה בוועדת החוקה. "הוועדה בראשותו תניח הצעת חוק מטעמה גם בנושא חוק הנאשם וגם בנושא חוק הפיזור", הבהיר קריב. בתגובה הצהיר ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) כי מדובר ב"דיון לצרכי פריימריז".

בהמשך התפתח עימות סוער בין ח"כ אלי אבידר, המנסה לקדם את חוק הנאשם, לבין ח"כ שלמה קרעי מהליכוד, במהלכו קרא אבידר: "גם עם שופרות כאלה נתניהו לא יכול להרכיב ממשלה".

עוד אמר אבידר: "הדיון הזה הוא אכן תאורטי, חבל שהוא נשאר כך. חבל שזה נדחה במשך שנה והגיע לרגע הזה. אני מתרגש מחברי הכנסת של הליכוד שמסבירים למה בכוח יפסלו את החוק, הבל הבלים. נאשם בפלילים לא יכול להרכיב ממשלה במדינת ישראל - גם אם יש לו שופרות כמו האווילים האלו".

קרעי השיב: "אתה תיזרק לפח האשפה של ההיסטוריה". אבידר קרא לעברו: "בריון, זה מה שאתה. בריון שרוצה לנהוג ב-D9 חתיכת אוויל". אבידר צעק "נאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה במדינה הזאת", ודפק על השולחן. קרעי הגיב: "הוא השתגע. זו מהות הדמוקרטיה, כל דבר אחר הוא פגיעה בה".

ועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חבר הכנסת אמיר אוחנה הצטרף לדברים, ואמר כי "יבוא יום והציבור יתבייש בכם ויקיא אתכם על הניסיון לעשות פיגוע בדמוקרטיה. אתם מנסים לעשות את זה בשבוע בו הכנסת מתפזרת, ברור שזה לשם התקשורת ואין לו שום תכלית אחרת".

לדבריו, זה משחית את זמנה של הוועדה ושל הח"כים. "אם ההצעה הזאת איננה פרסונלית אני יכול להציע עוד כמה הצעות חוק שאולי כדאי שנניח השבוע - מי שאין לו השכלה תיכונית ולא השלים בגרות לא יכול להיות ראש ממשלה, וגם כל ההטבות שניתנות לראש מממשלה שהשלים את כהונתו יינתנו רק למי שהשלים 18 חודשים בתפקיד".

בן גביר מורחק מוועדת החוקה, ערוץ הכנסת

ח״כ גבי לסקי (מרצ) אמרה: "אני רוצה להזכיר לכל הנוכחים שיו״ר אופוזיציה אחד ב2008, בשם בנימין נתניהו אמר משהו כזה: ׳ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות (עוד לא היו כתבי אישום בכלל), אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל׳. ולמה הוא אמר את זה? כי קיים חשש אמיתי שהוא יפעל על בסיס אינטרס אישי".

ח"כ איתמר בן גביר טען במהלך הדיון: "אין כאן הצעת חוק לפנינו, אבל יש שידורים ישירים בכל הערוצים - קשה להימנע מהרושם שאתם עושים כאן קמפיין בחירות". קריב תהה מדוע הוא הגיע לדיון, ובן גביר השיב: "מה, להשאיר לך את המגרש ריק? אני חרד לדמוקרטיה שלנו".

בהמשך, ויכוח התגלע בין בן גביר לח"כ אוסאמה סעדי. סעדי קרא: "תשתוק שאני מדבר", בן גביר תקף בתגובה: "אל תגיד לי לשתוק. אתה מחבל. בסוריה תגיד לי לשתוק". יו"ר הוועדה הרחיק את בן גביר מהדיון: "ח"כ שיקרא לחבר כנסת אחר מחבל לא יהיה כאן באולם".

איתמר בן גביר מורחק מהדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איתמר בן גביר מורחק מהדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חבר ועדת החוקה ח"כ אורי מקלב תקף בחריפות את יו"ר הוועדה ח"כ קריב: "אתה בשבוע האחרון לכנסת הופך את הוועדה למקום פופוליסטי בדיונים עקרים מתוכן, אנחנו דורשים לשמוע את עמדת היועץ המשפטי של הוועדה בכל הקשור לסמכות הוועדה לדון בנושא הזה בעת הזו".

מקלב פנה לחברי הכנסת מהקואליציה ותהה: "ממה אתם מפחדים, גשו לבחירות ותכבדו את התוצאות. אם הצלחתם בקדנציה האחרונה אז ממה יש לכם לחשוש? מניהול כלכלה טובה יותר שהייתה בתקופת נתניהו? מניהול מדיניות החוץ המוצלחת של נתניהו? אתם צבועים, אצלכם בקואליציה האדם שיושב על השיבר הראשי של המדינה הוא אביגדור ליברמן, אדם הנוגע במעל 30 אינטרסים. יו"ר מפלגת פשע שלמעלה מעשרים מבכירה האשמו ויושבים בכלא".

ח"כ אופיר כץ תקף גם כן: "אתם חבורה של פחדנים, מפחדים מהמועמד האהוב שרוב המדינה בוחרת בו. מה שאתם עושים זה לא פיגוע בדמוקרטיה, זה פיגוע רב נפגעים בדמוקרטיה. אתם משתגעים מהאהדה שנתניהו מקבל כאן". 

גם חברת הכנסת מירי רגב הצטרפה לדברים ואמרה: "זה חוק לא חוקתי לא דמוקרטי ואסור שיעבור. לא תתנו מתנה יותר טובה לימין מהחוק הזה, הוא ייצא בהמוניו ויחזיר אותנו לשלטון". עוד הוסיפה: "זה לא חוק הנאשם. זה חוק התנקשות הפוליטית בביבי נתניהו". קריב השיב: "אני מציע לא להשתמש במונח התנקשות אחרי מה שהיה ב-4 לנובמבר 1995 וכשאנו זוכרים את ההסתה שקדמה לכך".

היועץ המשפטי של ועדת החוקה, עו"ד גור בליי, הבהיר: "העיתוי מאוד בעייתי לחוקק הסדר מהסוג הזה בעת הנוכחית כשאנחנו דהצפקטו מצויים בתקופה בחירות".

קריב סיכם את הדיון: "החוק לא יעבור במחטף אבל לא יהיה מצב שגורמים בבית הזה יחזיקו את המקל בשני קצותיו - מצד אחד יגידו שאנו בתקופת בחירות ומצד שני יעכבו את חוק הפיזור. אני מתכוון ככל שהכנסת תאשר ועדות חוק פרטיות בוועדת השרים לחקיקה שהן יגיעו לוועדה שלנו ונקדם אותן, אם יהיו הבנות עם הסיעות בבית נכבד אותן".