ברקע חידוש הסכם הגרעין עם איראן: ועידת ההיגוי הראשונה של 'פסגת הנגב' התקיימה היום (שני)  בבחריין. במסגרת הוועידה דנו המדינות החברות בדרכים בהן ניתן לקדם את שיתוף הפעולה באופן שיביא להישגים מוחשיים באזור כולו, ונערך בהשתתפות נציגים מישראל, בחריין, ארצות הברית, איחוד האמירויות הערביות, מצרים ומרוקו.

במסגרתה הוועידה, דנו המדינות החברות בדרכים האופרטיביות בהן ניתן לקדם את שיתוף הפעולה באופן שיביא להישגים מוחשיים לאזור ואנשיו, בין היתר, באמצעות הפורום החדש שנוצר על ידי שר החוץ יאיר לפיד, במרץ השנה. כינוס הוועידה מייצג בעיניי המשתתפים עדות נוספת לחשיבות שרואות המדינות החברות בפורום בעיגון המסגרת ושיתוף הפעולה האזורי שנוצר.

 ועידת ההיגוי של 'פסגת הנגב' בבחריין (צילום: משרד החוץ הבחרייני)
ועידת ההיגוי של 'פסגת הנגב' בבחריין (צילום: משרד החוץ הבחרייני)

אחד ההקשרים המשמעותיים כאן הוא הנושא האיראני, זאת ברקע חידוש המשא ומתן על הסכם הגרעין, כאשר המדינות בוועידה זו מתכנסות קרוב לגבולות איראן. כמו כן, המפגש נערך במועד מיוחד לאור ביקורו הצפוי של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל ובמזרח התיכון, תוך המחויבות האמריקאית להרחבת מעגל השלום והנורמליזציה באזור כולו.

 ועידת ההיגוי של 'פסגת הנגב' בבחריין (צילום: משרד החוץ הבחרייני)
ועידת ההיגוי של 'פסגת הנגב' בבחריין (צילום: משרד החוץ הבחרייני)

בהצהרות לתקשורת שניתנו על ידי ראשי המשלחות מבחריין וישראל, ציינו שר החוץ הבחרייני השייח עבדאללה ומנכ"ל משרד החוץ הישראלי, אלון אושפיז, כי "קיום הועידה מדגים שוב את החשיבות שרואות המדינות בקידום מערכות היחסים ביניהן, את המשך קיומו של פורום הנגב כפלטפורמה לקידום פתרונות לאתגרים משותפים".

לסיכום האירוע - גורמים מדיניים בישראל הדגישו כי הוועידה הנוכחית מהווה אבן דרך משמעותית בין פסגת הנגב שהתקיימה, כאמור, בחודש מרץ  - לבין הביקור הקרוב של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. לדברי הגורמים, מדובר במאמץ לבנות ארכיטקטורה אזורית חדשה,  עם נוכחות משמעותית של ארה"ב.

בעיניי הגורמים הישראלים, על אף שפסגת הנגב כשלעצמה היא אירוע היסטורי, ועידת ההיגוי מסמנת מעבר לרמה הבאה, המעבר מאירוע חד-פעמי  לפורום אזורי קבוע, חי ונושם. בפועל, מדובר בהקמת מסגרת משלימה להסכמי אברהם. לדברי גורמים מדיניים, היעד העיקרי של המסגרת החדשה הינו קידום פרויקטים אזוריים, מוחשיים ופרקטיים שאמורים לייצר מציאות חדשה באזור.

המסגרת האזורית החדשה צפויה לפעול בשלוש רמות:

1. מיניסטריאלית: כאשר מדי שנה יתקיים מפגש של שרי מדינות הפורום, בפורמט של פסגת הנגב. המפגש הבא בהרכב של השרים צפוי להתקיים עוד השנה, בסתיו, באחת המדינות החברות(לא בישראל).
2. ועדת ההיגוי ברמה של מנכלי המשרדים: בפורמט של הכינוס שהתקיים בבחריין. מפגש הבא מתוכנן גם הוא להמשך השנה ויקדים את פסגת השרים.  
3. פרויקטים בשטח, קבוצות העבודה.


עוד ציינו הגורמים כי במהלך הדיון שהתקיים בבחריין, נוצרה  הסכמה מלאה באשר למרכיבי הפורום. המשתתפים דנו בהרחבה במסמך יסוד של הפורום.המסמך צפוי לקבוע, בין היתר, את גבולות המנדט של כל פורום, של כל קבוצות העבודה. גורמים מדיניים הדגישו כי "אנחנו רואים מול עינינו התחלה של ברית אזורית חדשה. הצלחנו לתרגם את היוזמה של שר החוץ לפיד של פסגת הנגב למנגנון המסגרת האזורית". "מדובר בהתחלה של מה שיכול להתפתח לארגון אזורי וזה מהלך דרמטי", הוסיפו הגורמים.


לפי הגורמים, ירדן ,שלא השתתפה בפסגת הנגב ולא לקחה חלק בוועידת ההיגוי הנוכחית, תוזמן למפגשים הבאים. בנוגע להצטרפותם האפשרית של הפלסטינים, הגורמים הבהירו כי "במסגרת קבוצות העבודה , יקודמו פרויקטים אזוריים המיועדים גם לפלסטינים שייהנו מפירותיהם". עם זאת, לעת עתה לא מדובר בצירופה של הרשות הפלסטינית לפורום.