מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק התפזרות הכנסת העשרים וארבע ומימון מפלגות, התשפ"ב-2022 של ח"כ יואב קיש. 74 חברי כנסת תמכו מול חמישה שהתנגדו, וההצעה תועבר לוועדת הכנסת. 

כאמור, בעת הכנת הצעת החוק לקריאה הראשונה, החליטה ועדת הכנסת לציין שני מועדים חלופיים למועד הבחירות לכנסת העשרים וחמש. גרסה א': ביום ל' בתשרי התשפ"ג (25 באוקטובר 2022.), גרסה ב': ביום ז' בחשוון התשפ"ג (1 בנובמבר 2022). המועד יוכרע בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית.

חוק התפזרות הכנסת עבר בקריאה ראשונה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
חוק התפזרות הכנסת עבר בקריאה ראשונה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

בנוסף, מוצע לקבוע כי התוספת האחידה המשולמת לסיעות לאחר הבחירות לפי סעיף 3 לחוק המימון תהיה 1.4 יחידות מימון במקום יחידה אחת, בהתחשב בהוצאות הקבועות המתחייבות של כל הסיעות וכדי לצמצם את הפגיעה בסיעות הקטנות.  כמו כן, מוצע לקבוע כי רשימת מועמדים חדשה תוכל לבקש מקדמה על חשבון מימון הוצאות הבחירות שלה בשיעור של עשר יחידות מימון, במקום בשיעור של  70%מעשר יחידות מימון.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "עקב קיום חמש מערכות בחירות לכנסת כאמור, המפלגות מתמודדות עם קושי ניכר בניהול המשאבים הציבוריים המוקצים להן בחוק. משאבים אלה נועדו לשמש את המפלגות לפרקי זמן ממושכים יותר בין תקופת בחירות אחת לאחרת, ולפיכך מוצע להתאים לנסיבות הייחודיות שנוצרו את הכללים לעניין ההלוואות שניתנות לסיעות הכנסת על חשבון מימון ההוצאות השוטפות".

ועדת הכנסת מיזגה את הצעת החוק לפיזור הכנסת של ח"כ קיש, הכוללת גם פרק הנוגע למימון מפלגות, עם שאר הצעות החוק לפיזור הכנסת והחל הדיון בהכנתן לקריאה שניה ושלישית. הנוסח המסתמן להעלאה במליאה - הבחירות יתקיימו ב-1 בנובמבר ולחוק יוגשו שתי הסתייגויות- הליכוד ויהדות התורה מציעות שהבחירות יתקיימו ב-25 בנובמבר ואילו ישראל ביתנו מציעה שהבחירות יתקיימו ב-8 בנובמבר.

כאמור, במהלך הדיון הממושך במליאה, שקדם להצבעה על החוק, עלו לדיון נושאים רבים, בהם סוגיית החוקים שיאפשרו את קידום הפטור מוויזה לארצות הברית עבור הישראלים, אליהם כאמור מתנגדים בליכוד. חבר הכנסת יואב קיש אמר במהלך הדיון: "זה אירוע אחר, מדובר בחקיקה שנעשתה בחופזה וללא שיקול דעת. יש שם דברים רגישים על  צנעת הפרט של אזרחי ישראל, חשש מכניסה לישראל ללא פיקוח. אנו לא היינו שותפים לחקיקה וזהו נושא רגיש ומורכב. נדון בו בכובש ראש ולא בחאפ לאפ במסגרת ניקוי שולחן".

יואב קיש (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יואב קיש (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

שר האוצר אביגדור ליברמן צייץ בתגובה בחשבון הטוויטר שלו: "מפלגת ישראל ביתנו הצביעה נגד חוק פיזור הכנסת כאות מחאה על כך שלא מצליחים להגיע להסכמות על חוק המטרו ולהעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית טרם הפיזור. בכוונתנו להגיש מאות הסתייגויות על חוק פיזור הכנסת והאבסורד שנקרא ״הגדלת מימון המפלגות״ לפני העברתם הסופית ולעשות כל מאמץ בכדי להעביר את חוק המטרו שבא להתמודד בצורה המשמעותית ביותר עם בעיות הפקקים ובד בבד לתת מענה לאתגרי הדיור והתעסוקה במדינת ישראל".

הוא הוסיף: "ברגעים אלו, אני מצפה, לפחות, מכל חבריי בקואליציה לשים את כל השיקולים הפוליטיים בצד ולפעול אך ורק לטובת האינטרס הלאומי".