בפעם האחרונה לפני פיזורה: מליאת הכנסת אישרה היום (שני) לאחר מאבק עיקש ושילוב כוחות עם השר לביטחון הפנים ח"כ עמר בר-לב וח"כיות מכל סיעות הבית (ח"כ מירב בן ארי, ח"כ אעידה תומא סלימאן, ח"כ נעמה לזימי, ח"כ קרן ברק וח"כ יוראי להב הרצנו), את חוק האיזוק האלקטרוני, וכן את חוק המכת"זיות של חברי הכנסת אורי מקלב, גבי לסקי, אוסאמה סעדי ועוד. שתי הצעות החוק אושרו בקריאה ראשונה.

חוק האיזוק האלקטרוני אושר ברוב של 18 חברי כנסת ומעניק לבית המשפט סמכות לקבוע שבן משפחה מאיים, שנשקפת ממנו סכנה, יסתובב עם אזיק אלקטרוני ובו ג'י פי אס. כך המשטרה תוכל לדעת בזמן אמת אם יש הפרה של הצו ואם בת או בן המשפחה מצויים בסכנה כתוצאה מכך. 

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר בנאום שנשא במליאה כי "החוק החשוב כל כך, שפשוט יציל את חייהן של הרבה מאוד נשים מאוימות, מוכיח שוב שלא פעם זו לא רק שאלה של רצון, כי אם שאלה של יצירתיות ויכולת ביצוע. וכשרוצים, ניתן לעשות שינוי של ממש. נשאלת השאלה, מדוע חוק כל כך חשוב וכל כך נחוץ היה תקוע כל כך הרבה שנים - שש שנים - ולא עבר? מדוע זה לא קרה עוד קודם לכן? זו לא הפעם הראשונה שממשלות וקואליציות קודמות דיברו ודיברו אבל לא עשו. ואנחנו פחות מדברים, אני בוודאי – אבל עושים".

לדבריו, "מהרגע שהיה ברור לנו במשרד לבט"פ, לצוותים של מנכ"ל המשרד תומר לוטן ולצוותים שלי שזו משימה שעלינו לבצע, החלטנו שהמשרד ייקח על אחריותו את הקמת מרכז השליטה לפיקוח, ומאותו הרגע, ארבעה צוותי עבודה יצאו לדרך והחלו לבנות במקביל את המודל המדויק והמקצועי ביותר שיכול לתת מענה לנשים המאוימות".

לסיום אמר, כי "חוק הפיקוח הטכנולוגי, שנועד בעיקר להגן על חייהן של נשים מאוימות מפני גברים אלימים - יעניק לגורמי האכיפה אפשרות לעקוב ולוודא שגבר אלים או כל גורם מאיים אחר במשפחה, לא יפר את צו ההרחקה שהוטל עליו, וינסה להגיע לקרבת האישה ולפגוע בה.  אין לי מילה אחרת לתאר את הרגע הזה, שהוא מרגש עבורי, ואני בטוח שהוא מרגש גם עבור כל מי שנמצאים ונמצאות כאן".

חברת הכנסת נעמה לזימי אמרה בתגובה לאישור החוק: "עשינו היום צעד משמעותי בדרך לתיקון חברה, וסיוע לנשים קורבנות אלימות במשפחה. זו אחת מבין הצעות החוק החשובות שמקודמות פה בשנים האחרונות, ועבדנו עליה קשה כדי לתת בשורה ומענה לאותן נשים שנמצאות בסכנת חיים. במציאות בה כל כמה שבועות אישה נרצחת, יש לנו חובה לעשות כל מה שאנחנו יכולות בשביל לשמור ולהגן עליהן. אני מקווה שהממשלה הבאה שתקום תחליט על דין רציפות כדי להכניס את החוק לספר החוקים, ובכך נוכל למנוע את הרצח הבא. אני מודה לשר לביטחון פנים, עמר בר-לב שצוות משרדו והוא עבדו על הצעת החוק החשובה הזו כמעט שנה".

חה"כ מירב בן ארי: "אני שמחה שהצלחתי להוביל להסכמות בחוק האיזוק האלקטרוני. בימים האחרונים התנהל מרתון של ממש במטרה להוביל את השינוי המבורך לכל נפגעות ונפגעי אלימות במשפחה. החוק הזה, שלאחר הצלחתנו ישמור על דין רציפות, תקוע כבר שנים ארוכות ואינו מצליח להגיע לכדי חקיקה. תודה לשר לביטחון פנים, עמר בר לב, ולכל צוות משרדו על שעשו כל שביכולתם בכדי שנצליח במאבק ונגיע לתוצאה שהגענו. אני מודה גם לשר המשפטים, גדעון סער ולחברי, שר הרווחה מאיר כהן על פועלם ועזרתם בהעברת החוק. בנימה אישית אני מתרגשת מאוד, עבודה רבה וחשובה השתלמה למען הנפגעות וכולי תקווה שבכנסת הבאה נסיים את החקיקה באופן המהיר ביותר".

חה"כ עאידה תומא-סלימאן מסרה: "רגע של גאווה - אחרי שבע שנים שאני מנסה להעביר בכנסת את חוק האיזוק האלקטרוני, ושלוש פעמים שהעברתי אותו בטרומית, היום הוא סוף סוף עבר בקריאה ראשונה. החוק הזה הוא כלי חיוני כדי להחזיר לנשים קורבנות אלימות את השליטה על חייהן. החוק מקנה יכולת ממשית לאכוף בזמן אמת צווי הגנה שהוצאו על ידי בתי המשפט נגד גברים ברף האלימות הגבוה ביותר, ולהתריע בפני נשים מאוימות אם הגבר האלים מפר צו הרחקה. עשינו היום צעד חשוב ומהותי במאבק להגנה על נשים וילדים, כחלק מחבילת חוקים אותם אני מקדמת ואמשיך לקדם. בכנסת הבאה אעשה הכל כדי שהחוק יעבור בקריאה שלישית- זאת הבטחה שלי לכל הנשים במדינה!".

חה"כ קרן ברק: "סיפוק גדול, אחרי מאבק ממושך של שלוש שנים  אושר היום במליאה חוק האיזוק האלקטרוני החשוב שלי, בקריאה ראשונה. אחד החוקים היחידים שהמשמעות שלהם היא הצלת חיים בפועל. בזכות הטכנולוגיה הזו, המופעלת בכל העולם, יוכלו ילדים ונשים שנמצאים במעגלי אלימות קשים, להמשיך בחייהם בסביבתם הטבעית במוגנות יחסית גבוהה, כאשר הטכנולוגיה של האיזוק תנטר בכל רגע את המרחק בין הפוגע לקורבן ותפעל מידית במידה והמרחק ביניהם הופר. זה יצמצם משמעותית את הצורך בסיוע במקלטים לנשים מוכות וכן יהווה פעולת הרתעה עצמית (רגולציה עצמית) רק בעצם נוכחות הצמיד על היד. הוכח בכל העולם, שרק עצם העובדה שהצמיד הוצמד לתוקף, הפחית ב-70% את מקרי האלימות ולכך כולנו שואפים.

זה יום מרגש ומספק מאוד עבורי, מכיוון שהיה צורך בעבודת מטה מאומצת של שנים רבות, אני קיימתי ישיבות עבודה רבות, ופעלתי הן במישור המקצועי והן במישור הפוליטי כדי להגיע ליום הזה ולהביא בשורה למשפחות רבות בישראל".

יו"ר סיעת מרצ, חה"כ מיכל רוזין, אמרה כי "מדובר בחוק מציל חיים עבור נשים שנמצאות במעגל האלימות. האזיק האלקטרוני ימנע את הפגיעה בחירותן של נשים מאוימות ובחופש התנועה שלהן, שהיום נאלצות להיכנס למקלט, בזמן שמי שמאיים עליהן מסתובב חופשי. תודה לכל הח"כיות השותפות שנרתמו למהלך ולא ויתרו עד שהצלחנו להעביר היום את החוק החשוב הזה, על מנת שנוכל לקדמו גם בכנסת הבאה".

יו"ר נעמת, חגית פאר: "השפיות ניצחה. יש לברך את חברות וחברי הכנסת שיזמו את החוק וקידמו אותו. המבחן הבא הוא השלמת החקיקה במהירות כי מדובר בפיקוח נפש, ולנשים נפגעות אלימות אין זמן לחכות".

אניטה פרידמן, יו"ר ויצו, התייחסה אף היא לאישור החוק בקריאה ראשונה: "אנו מברכות על תיקון חוק הפיקוח האלקטרוני ובטוחות שהוא יתרום משמעותית למיגור התופעה הידועה לשמצה – אלימות במשפחה – בישראל. 10 שנים לאחר שיזמנו מהלך, בשיתוף עם משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים – המהלך הושלם. בייחוד בתקופות קריטית זו, בה ארבע נשים נרצחו בחודש האחרון, תיקון החוק הזה מגיע כדי להפוך את נשות ישראל למוגנות יותר, בטוחות יותר. תיקון חוק הפיקוח האלקטרוני מאפשר להפוך את צווי ההרחקה לגברים אלימים מנייר, שאין בידי מדינה יכולת לאכוף אותו, למנגנון מציל חייל בזמן אמת. האיזוק, שנועד למנוע הפרות אלה, מתעד אותן ולמעשה אוסף ראיות ומשנה את חוקי המשחק – זוהי רשת ביטחון לנשים בישראל, הפנמה אמיתית ועמוקה של צו ההרחקה לגברים אלימים ובשורה של ממש".

מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

החוק לשימוש במכת"זית אושר בקריאה ראשונה

לאחר מכן אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה, מס' 38, תיעוד חזותי של השימוש במכת"זית, התשפ"ב-2022. 23 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים וההצעה תוחזר לוועדה לביטחון פנים.

 על פי החוק, כל הפעלה של מכת"זית לשם פיזור הפגנה תתועד במצלמת וידיאו. אדם שטוען שניזוק מהפעלת המכת"זית יוכל לפנות למשטרת ישראל בבקשה לקבל את צילום הווידיאו לפי ההוראות הקבועות בנוהל מצלמות גוף של המשטרה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "אף שנוהלי המשטרה מסדירים את הפעלת המכת"זית באופן מידתי כדי לא לפגוע בחפים מפשע, מתלונות שנאספו עולה שבמקרים מסוימים השוטרים פועלים שלא על פי הנהלים ופוגעים פגיעה קשה ובלתי מידתית במפגינים ובעוברי אורח. נוסף על כך, במקרים רבים המשטרה משתמשת בנוזל בעל ריח חריף ("בואש" ( ולעתים הוא מותז, בניגוד להנחיות, גם לעבר בתים וחצרות. הריח נותר באוויר ימים רבים ופוגע באיכות החיים של התושבים".

בנוסף לשני החוקים שאושרו כאמור בקריאה ראשונה, חבר הכנסת רם שפע וקבוצת ח"כים מהלובי החקלאי מבקשים להעלות להצבעה ביטול צווים לייבוא פירות מחו"ל במסגרת המאבק ברפורמה של שר החקלאות, עודד פורר. בנושא זה מתקיימים מגעים למציאת פשרה בין הצדדים.

לצד זאת, למרות המאמצים של שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי, חוק המטרו לא יעלה היום בשל התנגדות הליכוד, אך נקבע בוועדת הכנסת שניתן להעלות בזמן פגרה חוקים שהיו במשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה ולא עלו, במידה והגיעו להסכמות לגביהם.

ח"כ בועז טופורובסקי אמר בדיון בוועדת הכנסת: "רשימת חוקים שכבר הונחו על שולחן הכנסת, עליהם ניהלנו מו"מ ולא הגענו עליהם להסכמה, נוכל עדיין לסכם עליהם שיגיעו לדיון במליאה".