גורם בבית הלבן אמר בתדרוך לקראת ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל ובסעודיה השבוע כי "זה רגע גדול לממשל, לנשיא ולקהילה היהודית. ביידן לא זר לישראל, ולא היה נשיא מנוסה ממנו בתמיכה בה". הגורם הדגיש שהביקור יהיה ביקורו העשירי של ביידן בישראל.

את הביקור הראשון קיים הנשיא לפני כ־50 שנה כסנאטור צעיר, אז פגש את גולדה מאיר. מאז הוא נפגש עם כל ראש ממשלה ישראלי. לדברי הגורם, "ביידן מנחה את הצוות שלו לעשות הכל כדי לחזק את ביטחונה של ישראל, את שגשוגה ואת שילובה במזרח התיכון. דוגמה לכך ניתן היה לראות במבצע שומר החומות, שבו הנשיא פעל לסיים את העימות - שיכול היה להימשך חודשים - תוך 11 יום, ולאחר מכן דאג לתקציב מיוחד של מיליארד דולר לכיפת ברזל.

במרכז ביקורו של ביידן בישראל ובסעודיה יעמוד האיום האיראני. בסעודיה ידון ביידן על הפסקת האש בתימן, ובדרכים להרחבת שיתוף הפעולה הביטחוני והכלכלי - כולל התמודדות עם איראן.

לנוכח המלחמה באוקראינה, שהובילה לעליית מחירי החיטה, הנפט, הגז וסחורות נוספות, ידון ביידן בסעודיה גם בסוגיות של אנרגיה וביטחון מזון וינסה לשכנע, גם בלחץ אירופה, את מנהיגי סעודיה להעלות את מכסת תפוקת הנפט.

בינתיים, סגן שר החוץ וראש משלחת איראן לשיחות הגרעין עלי באגרי־קאני ביקר בעומן. הדבר חיזק את הידיעות על כך ששיחות הגרעין בין איראן למעצמות עשויות להתחדש שם, לאחר שנפסקו בבירת קטאר דוחא. זאת אחרי ביקורו של ביידן בסעודיה והשתתפותו בפסגה האזורית שתכונס שם. ביידן אמור לשמוע את דעתם על כך של משתתפי הפסגה, על רקע הידיעות על חידושם הצפוי של היחסים הדיפלומטיים בין סעודיה לאיראן. הנושא יעמוד קודם במרכז פגישותיו של נשיא ארה"ב בישראל.

על רקע זה, דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) קובע כי איראן התחילה להעשיר אורניום במתקן בפורדו עם צנטריפוגות מתקדמות, שיכולות לעבור בין רמות העשרה בקלות.

בתוך כך, באיראן נעצרו פעיל פוליטי - רפורמיסט בולט - ושני במאי קולנוע ידועים, בטענה שהשלושה פגעו בביטחון המדינה. הפעיל הפוליטי, סגן שר הפנים לשעבר מוסטפא תאג'־זאדה, הידוע בביקורתו כלפי המשטר בטהרן, היה עצור בעבר בשל דרישתו לחקור את אירועי דיכוי המהומות אחרי הבחירות ב־2009.

לאחרונה הוא אמר כי אם ייכשלו המאמצים לחדש את הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, מה שגורם למצבם הכלכלי הקשה של התושבים, האחריות לכך תהיה על המנהיג העליון חמנאי.

שני במאי הקולנוע, מוחמד רסולוף ומוסטפה אלהמד, נעצרו משום שקראו לכוחות הביטחון של איראן להימנע מלהשתמש בנשק כלפי אזרחים במהלך הפגנות מחאה שפרצו בעקבות קריסתו של בניין מגורים לפני כחודשיים במזרח המדינה.

רסולוף זכה לפני שנתיים בפרס "דב הזהב" בפסטיבל ברלין על סרט שמתח ביקורת על עונש המוות באיראן. הפסטיבל פרסם מחאה חריפה על המאסר. לקראת ביקור ביידן הוסיף הגורם בבית הלבן כי הממשל פועל כדי להרחיב את שילובה של ישראל במזרח התיכון, גם כחלק מהסכמי אברהם. "אנחנו עובדים להעמיק את הקשרים הקיימים בין ישראל לירדן ולמצרים, ועובדים על פיתוח שותפים חדשים באזור", אמר. "הנשיא ימשיך לדון במאמצים האלה בביקורו בישראל".

"הממשל תומך מאוד גם בהסכמי אברהם ובנורמליזציה בין ישראל למדינות מוסלמיות נוספות, וימשיך לעבוד על זה", הוסיף. "אולם, בעיני ארה"ב לא מדובר בתחליף לשלום בין ישראל לפלסטינים. לדעת ארה"ב, "יש להשתמש בנורמליזציה בין ישראל למדינות אחרות כדי לקדם גם את פתרון הסכסוך".

לדבריו, במפגש פורום הנגב בבירת בחריין מנאמה דנו נציגי המדינות בגיבוש חזון משותף לאזור, והפלסטינים צפויים לקבל הזמנה לקבוצת עבודה של הפורום - שכוללת דיונים על דו־קיום עם ישראל, אנרגיה נקייה, ביטחון מים, בריאות, ביטחון אזורי ותיירות.

"אנחנו מאמינים שהיחסים האלה חשובים ליצירת מומנטום בנושא הישראלי־פלסטיני, כדי להביא לפתרון מוסכם של הסכסוך ולשלום צודק ובר־קיימא", ציין הגורם. לדבריו, "הממשל הנוכחי מאמין שהדרך הטובה והבטוחה ביותר להבטיח את עתיד מדינת ישראל כמדינה יהודית היא הקמת מדינה פלסטינית דמוקרטית".

הגורם הדגיש כי הנשיא לא מתכוון להתערב בפוליטיקה הפנימית בישראל.