היום (רביעי) בשעה 15:30 אמור לנחות בנתב"ג מטוסו של נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן ופמלייתו. הרגע הזה הוא רגע השיא של הכנות רבות ונמרצות מצד גופים רבים בישראל. “אני רוצה בעיקר לראות את הנשיא נוחת ויוצא מהמטוס", מודה גיל השכל, ראש הטקס במשרד החוץ, שיחד עם צוות המשרד עמל בשבועות האחרונים על ההכנות לקראת הביקור.

“עבדנו על הביקור הזה הרבה מאוד. אנחנו רוצים לראות את הרגע המכונן, כשהנשיא יוצא מכבש המטוס, יורד במדרגות ומתקבל על ידי מנהיגי ישראל. למעשה הביקור היה אמור להתקיים באמצע יוני, וכבר אז נערכנו בצורה מאוד אינטנסיבית. כשנקבע המועד החדש, נכנסנו שוב להילוך גבוה של הכנות, שכוללות שיח כפול ואינטנסיבי עם הבית הלבן, ובמקביל כאן בתוך הממשל הישראלי, ועם כל הגורמים שמעורבים בהכנת הביקור".

במה דנים בהכנות הללו?
“מול האמריקאים למשל הרעיון המרכזי הוא כמובן להגיע ללו"ז משותף שמקובל על שני הצדדים - גם על שני צוותי הפרוטוקול, גם על משרדי החוץ, גם על המנהיגים. זה אתגר לא פשוט, כי לכל אחד יש את הרצונות שלו והזוויות שהוא רוצה להדגיש.

"מול השותפים הישראלים זה להבטיח שהכל מסונכרן ושהביקור יעבור באופן חלק ונעים ככל הניתן, בלי תקלות, בלי אירועים בלתי צפויים ובלי מפח נפש - לא לתושבי מדינת ישראל מכזה ביקור ובטח לא למבקר. זו בהחלט משימה לא פשוטה. זה דורש הרבה מאוד שיחות, דיונים, תשובות הלוך ושוב, הצעות שלנו שצריכות להידון בוושינגטון ולהגיע אלינו עם תשובות, הצעות שלהם שדנים בהן כאן ונותנים תשובות וכך הלאה. אבל זה תהליך שעובד. אנחנו מורגלים בו".

בקיצור, עבודה סביב השעון
“עבדתי לקראת הביקור 24/7 עם קצת שינה מתי שניתן - בעיקר בגלל פערי השעות בין וושינגטון וירושלים. כשהם מתעוררים, אנחנו כבר בשעות אחר הצהריים; וכשהם מתניעים את יום העבודה, אנחנו כבר בערב".

מהו מבחינתך הרגע הכי מלחיץ בביקור הזה?
“קודם כל, הטקס בשדה צריך להיות מאוד מוקפד, וכל צעד שם צריך להיות מסונכרן ומדויק. אנחנו בחודש יולי, ובשעה 15:30 אחר הצהריים בנתב"ג הולך להיות מאוד חם, כך שהטקס הוא בהחלט אירוע מאתגר. מעבר לכך, ככל שעובדים יותר קשה על ההכנות - ואנחנו בהחלט עובדים קשה - הביקור עצמו זורם בצורה יותר נינוחה. רוב ההשקעה הוא בהכנה, כדי שכל המנגנון יעבוד כמו מכונה משומנת מרגע הנחיתה ועד רגע ההמראה".

ההכנות בנתב''ג לקראת ביקור ביידן (צילום: משרד החוץ)
ההכנות בנתב''ג לקראת ביקור ביידן (צילום: משרד החוץ)

כמו יום חג

גם ראש הטקס בבית הנשיא, אורן אברהם, עמל רבות יחד עם צוותו לקראת הביקור. הנשיא ביידן אמור לבקר בבית הנשיא מחר בשעות אחר הצהריים, ואברהם דרוך: “אנחנו עושים פה ביקורים באופן תדיר, ויש פה תוכנית סדורה של ביקורים כאלה ואחרים. כמובן שכשמגיע נשיא ארצות הברית זה מקבל נפח נוסף".

מתי התחלתם להתכונן לקראת הגעתו?
“מהרגע שהתקבלה ההודעה שבתאריך 14 ביולי הנשיא ביידן יגיע לבית הנשיא, כבר התחלנו להתכונן. מה שמצריך כמובן הכנות יותר מעמיקות, התחלנו מיד. הכנות קטנות יותר כגון גיהוץ דגלים ופרישתם, הזמנה של דגלים נוספים ועוד - התחלנו אחרי כן. כללי הפרוטוקול פה מאוד נוקשים. עם פרוטוקול אי אפשר לנהל משא ומתן. גם האמריקאים מאוד ברורים.

"יש תוכנית עבודה סדורה ואנחנו נהיה ערוכים לתאריך ולשעה שנקבעו שהנשיא יגיע לכאן. מהרגע שתיפתח הדלת ברכב וביידן ידרוך בבית הנשיא - הכל יקרה לפי מה שתכננו. אנחנו עובדים לקראת הביקור הזה עד השעות הקטנות של הלילה. אבל זה מה שכיף במקצוע הזה: הוא תמיד מעניין, תמיד מגיעים אנשים חדשים, אין יום שדומה ליום אחר, ובמיוחד ביקורים כאלה הם מאוד מאתגרים, מרחיבים את הגבולות של האתגרים".

מה התרחש בבית הנשיא בימים האחרונים?
“זה כמו קן נמלים פה, כל אחד עושה את העבודה שלו, כל אחד בגזרה שלו: מקימים, בונים, מנקים, מסדרים, משפצים ומתמרקים לקראת האירוע. אם זה בניית במות, סככות כדי להצל, מתחם תקשורת כדי לתת מענה למספר מאוד גדול של אנשי תקשורת, הבאת כל ציוד ההגברה לטובת הביקור;

"אם זה גיהוץ דגלים, פרישת השטיח האדום, שזירת פרחים. זה כמו יום חג אצלנו בבית הנשיא, וכולם פה מתרגשים. כל המחלקות בבית הנשיא משתפות פעולה כדי לגרום לאירוע הזה להצליח. זה אירוע מאוד מורכב בגלל כל הצרכים ושיתוף הפעולה בין כל הגורמים - גם פה בבית הנשיא וגם מחוץ לבית הנשיא, מול האמריקאים, משרד החוץ ומול כולם. והכל מתנקז לכאן".

עד כמה זה מרגש אותך באופן אישי?
“זה מאוד מרגש. אני נמצא בבית הנשיא ארבע שנים, אבל בתפקידי הקודם בצבא (ראש ענף משטר ומשמעת בצה"ל, א"ש) קיבלתי הרבה מאוד נשיאים. הייתי עושה את הטקס הצבאי בנתב"ג. גם כשאתה עושה זאת עשרות פעמים אתה מתרגש בכל פעם מחדש, במיוחד כשזה נשיא מאוד משמעותי, של ידידה מאוד גדולה של מדינת ישראל. אנחנו מאוד מתרגשים. זה ביקור מאוד חשוב לעם ישראל, למדינת ישראל, לכולנו".

ובינתיים?
“בינתיים אנחנו עושים חזרות גנרליות, עושים הכל כדי שמדינת ישראל תיוצג על הצד הטוב ביותר. אני מניח שזה מרגש את כולם: מהנשיא יצחק הרצוג ורעייתו מיכל שמארחים פה את הנשיא האמריקאי - ועד כלל אזרחי המדינה. ביידן יתקבל פה על ידי נשיא המדינה ורעייתו על פי כל הכללים הנהוגים. שלוש תרועות כבוד יקבלו אותו, ילדים ינפנפו בדגלי ישראל וארצות הברית, ואנחנו נלבש חג".

הכנות בבית הנשיא לקראת ביקור ביידן (צילום: דוברות בית הנשיא)
הכנות בבית הנשיא לקראת ביקור ביידן (צילום: דוברות בית הנשיא)

פרסטיז'ה, הכרה וחלום

מחר בבוקר אמור הנשיא ביידן להגיע למלון וולדורף אסטוריה בירושלים, שם יערוך מספר פגישות, כשהראשונה שבהן היא עם ראש הממשלה יאיר לפיד. “קודם כל, ההכנות לביקורו של ביידן דורשות הרבה סבלנות ואורך רוח, כי השינויים בסידורים ובארגון הם אינסופיים וקורים כל הזמן. ככה זה עובד באירוע בסדר גודל כזה", אומר מנכ"ל מלון וולדורף אסטוריה אבנר און.

“לוושינגטון יש דרישות מסוימות, וגם למשרד ראש הממשלה ולמשרד החוץ. זה דורש מאיתנו להיות פתוחים, קשובים מאוד, ועם הרבה אורך רוח. כמו כן, אחת הבעיות הגדולות באירועים מהסוג הזה היא כמובן כל מה שכרוך בביטחון. למעשה, בלי להיכנס לפרטים, יש הרבה מאוד סגרים בתוך המלון, מחוץ למלון ומסביב לו, מה שדורש תגבור בכוח אדם לטובת האירוע. אנחנו גם יורדים לפרטי פרטים ברמה כזו שבודקים את משענות הכיסאות שישמשו את חדר הישיבות ועושים תיקוני צבע אם צריך כמובן.

"מוודאים שהכיסאות ללא רבב, ללא כתם, מוצאים את הכיסאות הכי נקיים, עם הרגליים שבמצב הכי טוב. על השולחנות אנחנו שמים ריפוד בעובי של כחצי סנטימטר מתחת למפות כדי שתהיה ‘שקיעה’ נעימה ויפה על השולחן. כמובן עושים בדיקה מוקדמת של כל המנורות, ניקוי אבק של תאורה, של פתחי מיזוג אוויר, מזגנים. הכל עובר בדיקות וניקיונות, צחצוח של המלון. מבריקים את הכניסה של החניה, את החלונות בכניסה, כדי שהמלון ייראה במיטבו לקראת הביקור הזה".

מתי התחלתם להתכונן לביקור?
“ביום שלישי שעבר, ברגע שהודיעו שזה יתקיים אצלנו. מאז הקמנו פה צוות של ארבעה אנשים - אחד מהמשק, אחד מהתפעול, אחד מההזמנות ואני. אנחנו כל יום נפגשים בבוקר ואחר הצהריים, עוברים על כל השינויים שהיו באותו יום ומתעדכנים. התקשורת בינינו מאוד חשובה. בשעה 17:00 עושים שוב סיור בכל האולמות, אחרי שכבר סידרו, ניקו, צבעו, ומחפשים עוד ועוד דברים כדי לוודא שהכל יהיה במקום ומצוחצח".

מה מנשנשים בפגישות?
“בבוקר מגישים מאפי בוקר שכולם נאפים במלון. מגישים גם פירות פרושים, מוזלי ובורקס גבינה עם תרד כדי לתת קצת את הזווית האותנטית שלנו ושיהיה גם משהו קצת מלוח. זה יוגש בחדר הישיבות ובהגשה אישית, בגלל הקורונה. בצהריים יהיו כריכים שונים מלווים בירקות: לאקס, סלמון, כל מיני גבינות ישראליות, דגים. כולם שמים דגש על אוכל בריא. גם האמריקאים ביקשו וגם הישראלים".

השף של המלון, איציק ברק מזרחי, יכין את כל התקרובת הזו. “עשיתי בעבר שני ביקורים של נשיאי ארצות הברית - אחד של בוש הבן ואחד של אובמה", אומר און בהתרגשות. "זה היה במלון הילטון בפראג. מבחינה מקצועית זו אחת הפסגות, כי נשיא ארצות הברית הוא אחד מהשליטים החשובים בעולם ואחד האנשים המשפיעים בעולם. כשהוא בא למלון זו פרסטיז’ה. זו הכרה. זה חלום".

ההיערכות במלון וולדורף אסטוריה לקראת ביקור בייידן (צילום: מרק ישראל סלם)
ההיערכות במלון וולדורף אסטוריה לקראת ביקור בייידן (צילום: מרק ישראל סלם)

כאב ראש מרגש
“הביקור הזה הרי נדחה פעם אחת, אז ההיערכות הייתה בשלב הראשון כבר לקראת התאריך ההוא. קבוצת הפקודות הראשונה התחילה עוד לקראת התאריך הראשון, לקראת אמצע יוני, וברגע שהתקבל המועד השני זה פשוט עבר למועד השני", מספר סנ"צ גיא לוי, ראש מדור תעבורה במשטרת ישראל, כשהוא נשאל על ההכנות.

“ההיערכות היא ברמה לאומית. ההתמקדות במשימה היא התמקדות של אבטחת סדר ציבורי והכוונת תנועה, כאשר אנחנו מדברים על סגירה מלאה של כביש מספר 1 בשני הכיוונים שלו, כשהסגירה המקדימה לכביש מספר 1 זה מחלף מנהרת בן שמן על כביש 6. הנחיתה של ביידן היא בסביבות 15:30, וכבר שעה לפני הנחיתה הכביש ייסגר, החל משעה 14:30 ועד למעבר השיירה באופן מלא לירושלים. התנועה תופנה לכבישים וצירים חלופיים. אני קורא לציבור: מי שלא מחויב להגיע לאזורים האלה - שלא יגיע".

סביב השעון, מספר לוי, יעבדו 16 אלף שוטרים, מתנדבים ולוחמי מג"ב, “ואני מדבר על כל המוקדים ביחד: על היערכות אגף התנועה בצירים הבינעירוניים והיערכות מחוז ירושלים בצירים העירוניים שלו, והרחובות שייסגרו בירושלים סביב השעון. זה אירוע שיש בו הרבה כאב ראש למפקדים שעובדים בשטח, וזה גם אירוע מרגש, כי לא כל יום מגיע נשיא ארצות הברית. אתה מרגיש חלק מעשייה מאוד גדולה, כי בכל זאת מדובר במבצע ברמה לאומית. כל גופי הביטחון שזורים זה בזה בביקור הזה.

"אתה מרגיש מחויבות מאוד גדולה למדינה ולמבצע ורוצה שהכל יעבור בשלום. כשמגיע היום והוא עובר ללא תקלות - אתה נותן איזו אנחת רווחה שהכל עבר בשלום וכל התוכניות שתכננת יצאו אל הפועל בצורה טובה. אנחנו גם מפיקים לקחים מכל אירוע. זה לא ביקור ראשון של נשיא ארצות הברית. השקף הראשון במצגת של פקודת מבצע כזאת הוא של לקחים מביקורים קודמים, מאירועים גדולים קודמים. אנחנו יודעים להפיק טוב לקחים, מיישמים אותם ומקווים ליישם גם באירוע הזה לקחים מביקורים קודמים, ובאמת לשבת אחרי יום שישי, אז נשיא ארצות הברית יטוס למקומות אחרים להמשך ביקורו, ולהגיד: הצלחנו, עבר בשלום".