הביקור במזרח התיכון: שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס אישר כי הנשיא ביידן ידון בסוגיית פתרון שתי המדינות במהלך ביקורו באזור, כך דווח היום (רביעי) בעיתון "א-שרק אל-אווסט". "אין חלופה לפתרון שתי המדינות", ואמר והדגיש את מחויבות הממשל האמריקני "לראות מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל".

"חשוב שלישראל, כמדינה יהודית דמוקרטית, יהיה חזון לפתרון הזה. אנחנו צריכים לשמור על החזון של פתרון שתי המדינות", אמר. גורמים בממשלו התייחסו לסכסוך הישראלי-פלסטיני וטענו כי הממשל היה רוצה לראות תנועה לקראת שלום, אך בבית הלבן החליטו שלא להמשיך בדיפלומטיה בה נהגו ממשלים קודמים שרדפו אחר פתרון שכנראה ייכשל. 

"אנחנו מאוד זהירים בהגדרת יעדים, במיוחד במזרח התיכון. המקום שבו הממשלים נקלעו לצרות עמוקות הוא על ידי הבטחות להגיע לירח אך אי יכולת לספק אותן ובזבוז זמן ומשאבים והשקעות", אמר גורם בכיר בממשל לרשת CNN. "לו היינו פותחים בתהליך שלום, לא היה איש ליד השולחן".

"אם הצדדים מוכנים לדבר, אנחנו תמיד נהיה שם כדי לעזור, אבל אנחנו לא הולכים לצאת עם איזו תכנית מנדט מקצה לקצה וליצור ציפיות שלא ניתן לעמוד בהן", אמר הפקיד.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן  (צילום: פלאש 90)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: פלאש 90)

גורם רשמי אמריקאי ציין כי ביידן צפוי להצהיר הצהרות המדגישות את פתרון שתי המדינות "כפתרון הקבוע, הצודק והיחיד היחיד לסיום הסכסוך ולכינון שלום". הוא גם יכריז על סיוע כלכלי והומניטרי לעם הפלסטיני ועל תמיכת ארה"ב לטיפול במשבר ההומניטרי בעזה. לדבריו, מטרת הצעדים הכלכליים והסיוע האמריקאי "היא לשפר את חייהם של הפלסטינים ולשמור על האפשרות להגיע לפתרון מדיני בסופו של דבר".

הוא הדגיש כי הנשיא הביע שוב ושוב את התנגדותו להרחבת התיישבות היהודית ביהודה ושומרון "מכיוון שהיא סותרת את המאמצים להרגעת המתיחות", וציין כי ביידן ידבר בפגישותיו עם שני הצדדים כדי לעודד אותם לא לנקוט בצעדים שעלולים להחריף את המתיחות, מה שהופך את פתרון שתי מדינות קשה להשגה. למרות הצהרות אלו, אין הכנות באופק להחיות את המשא ומתן לשלום. פגישתו של ביידן עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן תוגבל להכרזה על סיוע כספי בשווי 100 מיליון דולר ומעלה, בנוסף לביקור סמלי בכנסיית המולד ובבית חולים במזרח ירושלים כדי להביע תמיכה אמריקאית בפלסטינים.

מלבד זאת, לא נראה שיש שינוי מהותי במדיניות הממשל האמריקאי כלפי הנושא הפלסטיני, עם זאת השגריר נידס אמר: "ביידן רוצה לפתוח את הקונסוליה האמריקאית והוא רוצה שממשלת ישראל תסכים לפתיחת הקונסוליה. ננהל הרבה שיחות נושא זה".

שגריר ארה"ב סירב להתייחס לדיווחים על האפשרות להכריז על ברית הגנה במזרח התיכון, והעדיף להשאיר את העניין לתוצאות פגישותיו של ביידן ושרי ההגנה. אך הוא הדגיש כי "יש שיתוף פעולה גדול בין שותפים ובעלות ברית במזרח התיכון, ויש אינטרס קולקטיבי להתמקד באיומים ובאתגרים העומדים בפני האזור, כולל איראן ושלוחותיה". הוא ציין כי האיראנים "כבר קרובים ליכולות גרעיניות, ולשם כך יש מאמץ גדול להגיע לפתרון דיפלומטי ולשתף פעולה עם הישראלים להחלפת מידע מודיעיני".

הוא הדגיש כי מטרת ביקורו של ביידן היא להדגיש את חשיבות הקשר האמריקני-ישראלי לישראלים, אמריקאים, יהודים, מוסלמים ונוצרים, וציין כי "הנשיא אינו זר לישראל", כפי שביקר בה עשר פעמים בעבר. נכנס לתפקידו, ויש לו קשרים קרובים עם גורמים ישראליים.

כמו כן, גורמים אמריקאים מסרו ל-CNN כי סעודיה צפויה להכריז השבוע כי תאפשר לכל הטיסות המסחריות לישראל וממנה להשתמש במרחב האווירי שלה. הנשיא ביידן עצמו יטוס ישירות בין המדינות, רגע שהוא כינה "סמל קטן ליחסים המתהווים".

לצד זאת, בכירים בממשל של הנשיא האמריקאי ציינו כי נורמליזציה מלאה בין סעודיה וישראל נותרה מחוץ להישג יד, אך התיאום הסמוי בין שתי המדינות התרחב. 

הגורמים הדגישו כי בעוד שחלק ניכר מנסיעותיו של ביידן ב-18 החודשים הראשונים בתפקידו התמקדו בהיפוך מדיניות החוץ של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, בטיול הראשון שלו למזרח התיכון יאמץ הנשיא הנוכחי את הסכמי אברהם שנחתמו בתקופתו של הנשיא הקודם. 

"זה שינה את המצב הביטחוני במזרח התיכון", אמר בכיר בארה"ב על הסכמי אברהם שנחתמו בסוף 2020. "התפקיד שלנו הוא להעמיק את היחסים בין המדינות שחתמו ולהרחיב את מספרן אם אנחנו יכולים".