הכתב והפרשן המדיני של 'וואלה' ברק רביד שוחח היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל והעריך מה תהיה השפעתו של הביקור בטווח הארוך על מצבה הפוליטי והמדיני של ישראל. 

על כך שבזמן שביידן נחת בארץ בארה"ב האינפלציה זינקה ל-9.1% אמר רביד כי "אתה יודע, אנחנו תמיד זוכרים שראשי ממשלה ישראליים אוהבים לנסוע לחו"ל בשביל לשכוח את הצרות בבית. מסתבר שזה לא רק ראשי ממשלה ישראליים, אלא פוליטיקאים בכלל. ג'ו ביידן נסע לביקור הזה, ואני מניח שהוא ידע כבר שהיה במטוס מה יהיו הנתונים שהתפרסמו".

"ביידן בבעיה, כי הוא מגיע לפה עם אחוזי תמיכה, בוא נאמר ככה, לא מהגבוהים שידעו נשיאים אמריקאיים. בין 33 ל־35 אחוזי תמיכה זה מצב לא משהו. אנחנו מסתכלים על ארצות הברית מישראל, מהפרובינציה, וחושבים ששמה זה הכל 'מדיניות גבוהה', וככל שאנחנו מתקרבים אנחנו מגלים שבסוף בכל מקום זה אותו הדבר, וכל הפוליטיקאים הם אותם פוליטיקאים". 

על "הצהרת ירושלים" שתפורסם מחר אמר: "כמי שנמנה על חובבי הז'אנר אני יכול להבין למה זה חשוב, כי בכל זאת אתה הולך ומרכז את כל האמירות של הישראלים והאמריקאים ביחד בנייר אחד של ארבעה עמודים, אבל האם חייו של הישראלי הממוצע ישתנו בגלל הנייר הזה? האם משהו ישתנה במערכת היחסים בגלל הנייר הזה? אני לא חושב".

"המוטיבציה העיקרית, וזה דבר שלא אמרו אתמול אנשי משרד החוץ בתדרוך, היא לנסות ולשדר דווקא למפלגה הדמוקרטית שיש נשיא דמוקרטי שהלך וחתם על הרבה מאוד דברים שהרבה דמוקרטיים באמריקה כבר אולי לא מאמינים בהם, או שהם לא בטוחים שהם מאמינים בהם - כל מיני דברים לגבי ישראל. אני חושב שזו הייתה המוטיבציה העיקרית להגיד - הנה תראו, זה מה שאומר ג'ו ביידן, לא דונאלד טראמפ, ג'ו ביידן שאתם האמריקאים בחרתם אותו - אז תראו, ישראל היא לא כזה דבר רע כמו שאתם חושבים". 

על סערת המחוות לביידן בעניין הבנייה בירושלים אמר רביד כי "עניין תוכניות הבנייה לפלסטינים היה מתואם עם האמריקאים, אבל עניין תוכניות הבנייה במזרח ירושלים הוא סיפור מאוד מעניין. מדוע? כיוון שהנושא הזה נכנס לסדר היום של הועדה המחוזית ביום שני בערב.

הוא הוסיף: "לשכת ראש הממשלה בכלל לא הכירה את זה. מי שסיפר להם על זה הוא אני כשביקשתי תגובה לכתבה. תוך כמה דקות האירוע הזה נחדל, אבל מאוד מעניין לדעת מי הגורם שחשב שזה נכון להכניס את זה לסדר היום של הועדה יומיים לפני ביקור ביידן". 

על תגובתה של איילת שקד, שהחליטה לדחות את כל הדיון, אמר: "זה כבר קשור לבחירות שיתקיימו כאן עוד כמה חודשים. תראו, גם אם איילת שקד לא הייתה אומרת שהוא מתקיים עם שבוע הוא היה מתקיים עוד שבוע. פשוט לקיים אותו דקה וחצי אחרי שביידן עוזב זה די, בוא נאמר ככה, חוסר טאקט. אז יעשו את הדיון הזה שבוע ודקה אחרי שביידן עוזב".

על מה שצפוי בימים הקרובים סיפר כי "אנחנו שנתיים אחרי הסכמי אברהם אנחנו לא מתלהבים מצעד נורמליזציה. האמת היא, שאני חושב שמה שהולך לקרות הוא מאוד דרמטי. הדברים כבר נסגרו היום, או יסגרו מחר אנחנו הולכים לראות ביום שישי שביידן טס לסעודיה ונפגש שם עם יורש העצר מוחמד בן סלמן ועם המלך, וזה הדבר הגדול שהסעודים בעצם רצו".

"בפגישה הוא אמור לקבל את ההסכמה הסעודית למתן אישור של טיסות אל על מעל סעודיה, בדרך לטיסות להודו וסין ולמזרח. בנוסף, הוא אמור לקבל מהם התחייבות לשמור על חופש השיט של ישראל במצרי טירן, וזה אמור להשלים את אותה עסקת איים בים האדום. מעריך שיום לאחר מכן, בנאומו לפני מנהיגי המדינות הערביות יודיע על לפחות חלק מהדברים הללו".

"נותרה סוגיה אחת שהיא עדיין פתוחה, ואני לא בטוח שיסגרו אותה עד תום הביקור, והיא טיסות הצ'ארטר מישראל לסעודיה לאזרחים ישראליים מוסלמים שרוצים לבקר במקומות הקדושים מכה ומדינה. מדובר בשלוש מאות אלף איש ישראליים בשנה שנוסעים לשם, וזה עוד לא נסגר", סיכם רביד. 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm