ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל יגיע לסיומו היום (שישי) עם המראתו לסעודיה, במסגרת מסעו במזרח התיכון. החלה פגישתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם, ומשם הוא ימשיך לטקס פרידה בהשתתפות ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא המדינה יצחק הרצוג.

במהלך ביקורו בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה, ביידן נשא נאום בו סיפר על הטרגדיות שחווה במהלך חייו והצהיר כי ארה"ב תעניק סיוע נוסף של 100 מיליון דולרים לבתי החולים הפלסטיניים.

"שמי ג'ו ביידן ואני הבעל של ג'יל ביידן, שהייתה פה פעמיים לפניי. לפני שאתחיל, אני רוצה להגיד שהרקע שלי  ושל משפחתי הוא אירי-אמריקאי. יש לנו היסטוריה ארוכת שנים שאינה שונה במהותה מההיסטוריה של העם הפלסטיני. הבריטים והגישה שלהם לאירים הקתולים במשך 400 שנה", פתח הנשיא את דבריו.

ביידן המשיך: "כאשר אני הייתי סנטור תמיד היו צוחקים עלי כי תמיד הייתי מצטט שירים איריים כשנאמתי. הם חשבו שעשיתי את זה כי אני אירי, זה לא נכון. עשיתי את זה כי הם היו השירים הטובים ביותר. יש שיר שאני רוצה לצטט ממנו, הוא אירי קלאסי אבל יכול לתאר את הפלסטינים: ההיסטוריה מלמדת שהתקווהה היא לא בצד זה של הקבר, אבל פעם בחיים הצדק מגיע בגל ושוטף אותנו, והתקווה וההיסטוריה מתחרזות".

ביידן פנה אל אחיות בית החולים ואמר כי "אני נושא תפילה שנגיע לרגע כזה, בו התקווה וההיסטוריה יתחרזו. אם יש מלאכים בשמיים ואני כנה מעומק הלב, אשתי ובתי נהרגו ובני היה לכוד 3 שעות ברכב, הרופא הציל את חייהם אבל האחיות גרמו להם לרצות לחיות. טיפלו בהם מדי יום, ידעו מתי הם היו מוכנים ומתי לא".

הנשיא אף שיתף באירועי המפרצת שחווה: "נשאתי נאום, היה לי כאב איום ונורא, כאב ראש איום ונורא. זה היה לפני שנים, עשיתי טעות ועליתי למטוס ונסעתי הביתה, הייתה לי מפרצת. במהלך סופת שלג נסעתי לבי"ח והצילו את חיי. ועברתי ניתוח על מפרצת נוספת שהייתה לי במוח. צחקתי ואמרתי שעברתי ניתוח שני כי בפעם הראשונה לא מצאו כלום. באמצע היה עוד אירוע שכמעט הרג אותי. אני חושב על כך שהאחיות לא מוערכות מספיק".

"כשאתה בחדר טיפול נמרץ, לא אמרתי זאת מעולם, שמסתכלים על המוניטורים ואם הקו ישר אתה מת? אני באמת מתכוון לזה, שאתה מפשוט מתעייף בבית החולים. והאחיות באו אלי ומעסות את פניי, היו מתקרבות ואומרות שהכל יהיה בסדר. הן חוללו שינוי בחיי".

בשלב זה ביידן חשף כי ארה"ב תעביר מימון של כ-100 מיליון דולרים נוספים לבתי החולים הפלסטיניים: "בתי החולים הם עמוד השדרה של מערכת הבריאות הפלסטינית. אנשים פונים ויודעים שאתם פה. אנחנו נמשיך לתת כסף, זו חלק מהמדיניות וההתחייבות שלי לפלסטינים. הביטוי הכי שגור לאירים-אמריקאים הוא כבוד. אבי היה אומר שכולם ראויים לחיות בכבוד. למגפת הקורונה היה מחיר כבד פה. אני שמח להכריז שארה"ב תיתן עוד 100 מיליון דולר לתמוך בבתי החולים של הפלסטינים".

לקראת השעה 10:45 הגיע הנשיא ביידן אל מזרח ירושלים, שם אמור להתקיים ביקורו בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה. לאחר מכן ימשיך ביידן לבית לחם, שם ייפגש עם אבו מאזן.

שיירת הנשיא ביידן מגיעה למזרח ירושלים, קרדיט: דוברות המשטרה

כמו כן, צפויים שיבושים בתנועה בירושלים גם היום. בשעה הקרובה צפויים להיסגר לתנועה לסירוגין, בהדרגה ובאופן נקודתי הרחובות יצחק קריב, אגרון בשני הכיוונים, שלמה המלך, שדרות הצנחנים, חיל הנדסה, חיים בר-לב, שדרות האוניברסיטה ויצחק הנדיב.

בהמשך הבוקר, ייסגרו לתנועה הרחובות יצחק הנדיב, שדרות האוניברסיטה, בר-לב, הצנחנים, שלמה המלך, קריב, חטיבת ירושלים ודרך חברון בשני הכיוונים עד מעבר רחל.

חסימות כבישים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
חסימות כבישים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

אתמול, במהלך יומו השני בישראל, ערך הנשיא סדרת פגישות מדיניות עם לפיד והרצוג וכן שיחות עם מנהיגים מרחבי העולם. השיחות נגעו בסוגיות הליבה ביחסים הבילטרליים, הגרעין האיראני, השת"פ הרב־תחומי בין ישראל וארה"ב, צעדי הנורמליזציה עם ערב הסעודית ונושאים נוספים.

כמו כן, ביידן ולפיד חתמו על "הצהרת ירושלים" בפתח מסיבת עיתונאים משותפת, בדבר השותפות האסטרטגית בין ארצות הברית וישראל. ההצהרה עסקה בין היתר במחויבות הביטחונית של ארה"ב כלפי ישראל, וכן נכתב כי שתי המדינות מחויבות למנוע מאיראן להגיש נשק גרעיני, בכל דרך שתידרש.

יאיר לפיד, ג'ו ביידן (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
יאיר לפיד, ג'ו ביידן (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

"ארצות הברית וישראל מאשרות את הקשרים הבלתי ניתנים לערעור בין שתי המדינות ואת המחויבות המתמשכת של ארצות הברית לביטחון ישראל", צוין בפתח הצהרת ירושלים, "מדינותינו מאשרות כי השותפות האסטרטגית בין ארצות הברית לישראל מושתתת על ערכים משותפים, אינטרסים משותפים וידידות אמת. מעבר לכך, ארצות הברית וישראל מאשרות כי בין הערכים שהמדינות חולקות נכללת מחויבות בלתי מעורערת לדמוקרטיה, לשלטון החוק ולקריאה ל'תיקון עולם'. המנהיגים מביעים הערכה לראש הממשלה לשעבר בנט, שהוביל את הממשלה המגוונת ביותר בתולדות ישראל, ושתחת הנהגתו השותפות יוצאת הדופן הזו המשיכה להתחזק".