ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל יגיע לסיומו היום (שישי) עם המראתו לסעודיה, אך עוד קודם לכן הוא נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם. השניים נשאו הצהרות לתקשורת, כאשר הראשון לנאום היה אבו מאזן, שאמר כי "השלום יתחיל בהכרה במדינת פלסטין וזכויות לעם הפלסטיני". ביידן, שנאם אחריו, הסכים עמו, ואמר "העם הפלסטיני ראוי למדינה משלו".

בפתח דבריו פנה אבו מאזן לביידן, ואמר: "במהלך הפגישה שלנו הייתה הזדמנות לדון איתך בחיזוק היחסים הביליטראליים בין שתי המדינות, ולבחון מה ארה"ב יכולה לתרום כדי להכין ולהכשיר את האווירה ליצירת אופק פוליטי למען שלום צודק. הדגשנו בפני ביידן את החשיבות של ייצוב היסודות שיתבססו עליהם תהליכי השלום המתבססים על ההחלטות של ההסכמות הבינלאומיות, ועל בסיס פתרון שתי המדינות בגבולות 67".

"אחרי ארבע שנים של כיבוש ונכבה, האם לא הגיע הזמן שהכיבוש הזה יסתיים והעם שלו יקבל את עצמאותו? שיתגשמו התקוות של הצעירים היצירתיים שלנו. השלום מתחיל בהכרה במדינת פלסטין, ובמתן אפשרות לעם הפלסטיני לקבל את הזכויות הלגיטימיות שלו. ההחלטות הבינלאומיות, להפסיק את כל סוגיות הסטטוס קוו, כולל סוגיית הפליטים הפלסטינים, והדרך לכך מתחילה בסיום הכיבוש הישראלי לאדמה של מדינת פלסטין ובירתה מזרח ירושלים בגבולות הארבעה ביוני 67.

אנו כיבדנו את ההחלטות הבינלאומיות, והתחייבנו לגנות את הטרור והאלימות ולהילחם בהם בארצנו. אנו מצפים לצעדים מצד הממשל האמריקאי לחזק את היחסים בינינו דרך פתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים, הסרת אש"ף מרשימת ארגוני הטרור ופתיחה של הלשכה של אש"ף בוושינגטון", אמר יו"ר הרשות הפלסטינית.

עוד אמר, כי "אנו שואפים שהמאמצים הללו יפסיקו את ההתנחלויות ואלימות המתנחלים, שיכבדו את המצב ההיסטורי במקומות הקדושים המוסלמים והנוצרים ויופסקו גירוש הפלסטינים, הפלישה לתוך הכפרים והמעצרים היומיומיים, וגם לבוא חשבון עם רוצחי העיתונאית שירין אבו עאקלה".

"אם ישראל רוצה להיות מדינה נורמלית, היא לא יכולה להמשיך להתנהג כמדינה מעל החוק, וזה מחייב שישראל תסיים את הכיבוש שלה באדמת מדינת פלסטין, שבירתה מזרח ירושלים בגבולות 67. רק אז תוכל ישראל לחיות בשלום ושכנות טובה עם המדינות ועמי האזור, בהתבסס על היוזמה הערבית לשלום. ההזדמנות של פתרון שתי המדינות בגבולות 67 יכולה להיות קיימת היום, אבל אנו לא יודעים מתי תהיה כזו הזדמנות בעתיד, לכן אני מנצל הזדמנות זו של הביקור שלך ומושיט יד למנהיגי ישראל כדי לעשות את השלום, ומאז הסכמי אוסלו אנו מושיטים יד לשלום", אמר לסיום.

לאחר מכן נשא הנשיא ביידן דברים: "טוב לראות אותך שוב ידידי", אמר לאבו מאזן. "אני גאה להיות איתך היום. אנו יכולים לראות עצמנו כתומכים הראשונים של פתרון שתי המדינות. המחויבות שלי לפתרון שתי המדינות לא השתנתה כל השנים האלה, שתי מדינות לאורך קווי 67 היא הדרך הטובה להגיע למידה שווה של ביטחון ושגשוג בשלום לישראלים ולפלסטינים. העם הפלסטיני ראוי למדינה משלו, שהיא עצמאית, ריבונית והמשכית, שתי מדינות לשני עמים, שחיים זה לצד זה בביטחון. שתי מדינות שיש בהן זכויות מלאות וכבוד, שני עמים שנהנים ממידה שווה של כבוד. לכל אדם יש זכות שינהגו בו בכבוד. זה בסיסי".

"אני יודע שהמטרה הזו של שתי מדינות נראית רחוקה, בעוד שיש הגבלות על התנועה", המשיך ביידן. "העם הפלסטיני כואב, אנו חשים בארה"ב את התסכול שלכם אבל אף פעם לא וויתרנו על המילה שלום. גם אם התנאים לא בשלים כרגע למשא ומתן, ארה"ב והממשל לא יוותרו על המאמצים להביא את שני הצדדים ביחד לקירוב. אני מכיר באתגרים האלה, וכמה יהיה קשה להתמודד איתם.

מעל הכל, יש לשים קץ לאלימות שזורעת הרס בקרב משפחות, כואב הלב שמשפחות של פלסטינים וישראלים ספגו אבדות, גם בארה"ב אנו כואבים את מותה של שירין אבו עאקלה. היא ביצעה עבודה חשובה, המוות שלה הוא אובדן גדול לעבודה החיונית של שיתוף הסיפור הפלסטיני. אני מקווה שהמורשת שלה תיתן השראה לצעירים. ארה"ב תמשיך להתעקש על חקר מותה".

ביידן פנה שוב ליו"ר הרשות הפלסטינית: "הנשיא עבאס, בעבר נפגשנו ברמאללה, אך היום בעיר בית לחם, בעיר שיש לה משמעות לדת שלי והיא נמצאת בליבם של נוצרים רבים. גם למוסלמים ויהודים יש קשר לאדמה הזו, במיוחד בירושלים. ירושלים היא עיקרית גם בחזון הישראלי והפלסטיני, היסטורית, דתית. ירושלים צריכה להיות עיר לכל העמים".

"דברים יכולים להשתפר, ארה"ב תפעל לשיפור חייהם של הפלסטיניים", הבטיח הנשיא. "כאשר נכנסתי לתפקיד שלחתי למעלה מחצי מיליארד דולר כדי להבטיח ביטחון לפלסטינים, להעניק מזון, להתמודד עם אתגרי הקורונה. ארה"ב תעניק עוד 200 מיליון דולר לאונר"א".

לסיום אמר: "הבוקר הכרזתי על תוספת של 100 מיליון דולר לשירותי הבריאות הפלסטינים בבתי החולים במזרח ירושלים. חשבנו עם ישראל על דרכים לייצר כלכלה טובה יותר, להגדלת האנרגיה המתחדשת, שיפור חופש התנועה של הפלסטינים, של הסחורות, גם הרשות הפלסטינית צריכה לעשות עבודה. צריך להגדיל את האחריות ולממש את הפוטנציאל של העם הפלסטיני, שתהיה חברה אזרחית טובה יותר, להילחם בשחיתות, לשפר שירותים. ארה"ב תעבוד אתכם למען בנייתה של מדינה פלסטינית בעתיד".