הממשלה התכנסה הבוקר (ראשון) לישיבתה השבועית, שנפתחה בדברי ראש הממשלה יאיר לפיד. בראשית דבריו, לפיד התייחס לתקרית שהתרחשה במהלך הלילה בשכם, במהלכה חוסלו מספר מחבלים על ידי כוחות הביטחון, ואמר: "כוחות צה"ל, שב"כ והימ"מ פשטו הלילה בשכם על בתי מסתור של מבוקשים. מדובר במחבלים, שביצעו לאחרונה שורה של פיגועי ירי. במהלך המבצע פתחו המחבלים באש מגגות וסמטאות הקסבה בשכם".

"הלוחמים שלנו הגיבו במהירות, ביעילות ובדייקנות - בחילופי האש נהרגו מספר מחבלים, מחבלים נוספים נפגעו, נתפסו אמצעי לחימה רבים", הוסיף ראש הממשלה, "אני מברך את כוחות הביטחון על פעולה יעילה ומוצלחת. מדיניות הממשלה הזו היא נחרצת: אנחנו לא נשב ונחכה שיפגעו אזרחים ישראלים. נצא ונפגע במחבלים אצלם בבית".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

ההרס בשכם לאחר המבצע של ימ"מ. צילום: רשתות ערביות

בהמשך התייחס להכרזת ארגון הבריאות העולמי, ובהמשך של משרד הבריאות, על הגדרת אבעבועות הקוף כ"מצב חירום בריאותי", וציין: "משרד הבריאות, בהובלת שר הבריאות ניצן הורוביץ, נערך מזה שבועות לטיפול בנגיף ונקט צעדים לאיתור חולים, מניעת ההדבקה וטיפול בחולים. בישראל זוהו עד היום 105 מקרים של המחלה".

לדברי ראש הממשלה, המשרד ממשיך לעקוב אחר המידע הנאסף בעולם בנוגע למחלה ונמצא בקשר עם רשויות הבריאות בכל מדינות העולם. "עשרת אלפים מנות חיסון נרכשו, וחמשת אלפים אמורות להגיע לישראל במהלך השבוע הקרוב", הסביר לפיד, "עם הגעת החיסונים, יחלו קופות החולים לחסן אוכלוסיות בסיכון ומטופלים רלוונטיים".
 
הוא התייחס לגל התחלואה בקורונה, שהולך ודועך ואמר כי "מספר החולים הקשים עומד על 370, החיסונים זמינים בארץ ואנחנו מקווים שלקראת החורף יהיה חיסון מותאם לאומיקרון".

יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

 
נושא נוסף שעלה הוא הירידה הצפויה במחיר הדלק בישראל, החל מה-1 באוגוסט. "גם מחירי הפירות והירקות במגמת ירידה, אנחנו פועלים לצמצם למינימום את עליית מחירי הלחם. אני רוצה להודות לשר האוצר, אביגדור ליברמן, על המנהיגות הכלכלית שהוא מגלה", אמר לפיד, "הממשלה הזו תוביל מערכה נחושה ביוקר המחיה. מה שקורה עכשיו זו רק ההתחלה. יוקר המחיה הוא מכת מדינה ואנחנו נחושים לטפל בו".

"לא יכול להיות שתהיה פה מדינה עשירה עם אזרחים שלא גומרים את החודש. 15 שנה המאבק ביוקר המחיה הוזנח לחלוטין - פשוט לא עשו כלום. את זה אנחנו משנים עכשיו. כמו שעשינו עם הקורונה, אנחנו נוביל מאבק ממוקד, נלך פרט פרט. מחירי המזון, מחירי הדיור (כבר יש השנה הרבה יותר התחלות בנייה משנים קודמות), סיוע ממוקד לחיילים ולהורים צעירים, רפורמות ייבוא שיוזילו מוצרי יסוד, הדגיש ראש הממשלה.
 
עוד ציין לפיד כי "ביוזמת הממשלה, ענקית המרכולים 'קרפור' מגיעה לישראל עם הוזלות גדולות. אנחנו מצפים שחברות גדולות נוספות יגיעו בעקבותיה. אני אומר מפה לכל השחקנים בשוק: מי שיעלה מחירים באופן חסר אחריות, עלול לקום בבוקר ולמצוא את עצמו עם תחרות שהוא לא ציפה לה. הממשלה הזו מאמינה בתחרות ובפתיחת שווקים והיא לא תהסס לפעול".

חזית חנות של קרפור  (צילום: יחצ)
חזית חנות של קרפור (צילום: יחצ)

בתוך כך, לפני הישיבה קיים ראש הממשלה דיון בראשותו בנושא פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה. בדיון השתתפו גורמים רבים בהם: שרת העלייה והקליטה, שר הבינוי והשיכון, ושר האוצר. לצידם, נכחו גם מנכ״לית משרד ראש הממשלה, מנכ״ל משרד החוץ וסמנכ״ל אירו אסיה, משנה לר׳ המל״ל וסגנית ר׳ המל״ל למדיניות חוץ. וכן נציגי הסוכנות היהודית: מנכ"לית הסוכנות היהודית – אמירה ארונוביץ, יו"ר הסוכנות - יעקב חגואל ומזכ״ל הסוכנות.

במהלך הדיון, לפיד אמר כי "היחסים עם רוסיה חשובים לישראל, הקהילה היהודית ברוסיה גדולה וחשובה ועולה בכל שיח מדיני עם הממשל במוסקבה. סגירת משרדי הסוכנות תהיה אירוע חמור, שישליך על היחסים". הוא הנחה את המשלחת המשפטית להיות מוכנה ליציאה למוסקבה מיד כשיתקבל האישור הרוסי לשיחות, ולעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי במקביל להמשיך ולקדם דיאלוג מדיני בכיר בנושא. 
עוד סוכם כי מנכ״ל משרד החוץ, ימשיך לתכלל את הנושא מול כל הגורמים.