ישראל וטורקיה החליטו על נרמול היחסים ביניהן, זאת בעקבות שיחה שקיימו ראש הממשלה, יאיר לפיד, ונשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן. במסגרת נרמול היחסים, המדינות יחזירו את השגרירים ואת הקונסולים בשתי המדינות. על כך, הפרשן המדיני של וואלה! ברק רביד, שוחח הערב (רביעי) עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM.

בפתח דבריו, אמר רביד: "אני גם די תמה למה דווקא עכשיו. מה קרה עכשיו. אם היה איזשהו סיכום שאנו עוד לא מודעים אליו מהימים האחרונים, לי זה לא ברור. לגבי כל נושא העיתוני, במשרד רה"מ ובמשרד החוץ טוענים שלא קרה משהו הדרמטי. במהלך המבצע האחרון הייתה לארדואן התבטאות כזו אך זה לא המשיך, הטורקים היו יחסית מאוזנים, באופן כללי הדבר העיקרי שטוענים שסגר את העניין זה נושא הנאישור הסופי של הסכם התעופה. ישראל החליטה שעד שזה לא ייסגר לא תהיה נורמליזציה מלאה". 

רביד הוסיף כי "מאז שביידן נכנס לתפקיד, ארדואן רצה לחמם את היחסים עם ישראל ,אבל עם נתניהו זה לא היה אפשרי, הוא התחיל בחיזורים דרך הנשיא הרצוג. היו ביניהם שורה של שיחות טלפון וזה הגיע לאותו ביקור היסטורי של הרצוג באנקרה, ובאותו ביקור, שר החוץ הטורקי הזמין את עצמו לארץ, ולפיד אמר ששבוע הבא אין כלום, הביקור הזה בעצם לא קרה ונדחה כמה חודשים". 

לדבריו, "הטורקים מאוד רצו נרמול מהיר כדי להראות הישג ומסר לאזור ולוושינגטון, ישראל אמרה שאנו לא ממהרים. מה שהאיץ את התהליך זה כל נושא ההתראות לפגיעוים בטורקיה ושיתוף הפעולה המשמעותי שלהטורקים נתנו בסיכול הפיגועים. הדברים החלו לרוץ מהר יותר, ואני חושב שנפלה הבנה בישראל שאפשר כבר ללכת קדימה עם הנרמול המלא של היחסים, והייתה את סגירת הסכם התעופה והמבצע בעזה שעבר באופן יחסי טוב איתם".

הנשיא יצחק הרצוג, נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן (צילום: אנה ברסקי)
הנשיא יצחק הרצוג, נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן (צילום: אנה ברסקי)

"עדיין נשאלת השאלה כמה הדבר הזה יחזיק. בפעם הקודמת ב-2016 נורמלו היחסים וזה החזיק פחות משנתיים, הטורקים זרקו את השגריר שלנו מאנקרה. זה לא דבר רע, אך בכל הנוגע לטורקיה תחת ארדגואן, ישראל צריכה להתייחס למדינה בחשדהו וחשדהו, וחשדהו עוד קצת", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm