ברקע הדיווחים וההערכות כי הסכם הגרעין המחודש בין איראן והמעצמות ייחתם בשבועות הקרובים, גורם מדיני בכיר התייחס היום (ראשון) למצבה הבינלאומי של ישראל.

ההסכם המתווה הוא עוד לא סופי, וכי בירושלים חושבים שעדיין ניתן למנוע את ההסכם ופועלים מול האמריקאים בניסיון לעשות כך. ישראל פועלת גם מול מדינות אירופה, ובירושלים סבורים כי יש להימנע מלהיכנס עם המעצמות ל"ראש בראש" תוקפני מדי, כפי שקרה ב-2015, כדי לא לאבד את הקשב שלהן.

דיווח באיראן: ארה"ב דחתה שלוש דרישות של טהרן בהסכם הגרעין

ישנם ארבעה שלבים בדרך ליישום ההסכם ולמימוש החזרה האמריקאית אליו. השלב הראשון הוא חתימת ההסכם, ולאחריו יתקיים בקונגרס דיון האם הסרת הסנקציות האמריקאיות יאפשרו לאיראנים להיות מעין עיר מקלט לסנקציות הרוסיות. הקונגרס ידרש במהלך 30 הימים לאמץ בשני הבתים החלטה נגד ההסכם ברוב רגיל. על החלטה זו יכול הנשיא להטיל וטו.

השלב השלישי הוא פנייה של נציג מחלקת המדינה למועצת הביטחון של האו"ם ולסבא"א ותחילת הסרת הסנקציות על איראן, ורק לאחר 165 ימים ארצות הברית תחזור להסכם באופן מלא, במידה ולא יהיו הפרות מצד איראן.

"יש בתוך ההסכם ונספחיו סעיפים נוספים שאנחנו בדיאלוג עם האמריקאים לגביהם, זה היה פשר הפגישות. הנוסח המלא של כל הניירות שהעבירו לאיראנים לא פורסם. אנחנו ישבנו עם האמריקאים על החומר שלהם זו הסיבה שהיו לי שיחות ארוכות ואינטנסיביות. לא כל הסעיפיים פורסמו", אמר הגורם.

"העימות הצבאי זו השפה היחידה שהאיראנים מבינים. הדבר היחיד שימנע מהם לרמות בהסכמים הוא אם הם ידעו מה התוצאה של זה. גם ישראל יודעת להפעיל יכולות למרות שהן שונות משל האמריקאים ואם יהיה צורך היא תפעיל. האיראנים צריכים לדעת את זה.", הוסיף.

עוד אמר הגורם כי "אין קו אדום. אנחנו לא מבקשים ולא צריכים לא מהאמריקאים ולא מאף אחד אחר הגדרה על הקווים האדומים, נפעל לפי החומר המודיעיני שמונח בפנינו והתקדמות ודוחות סבא"א, ולפי הנחות העבודה שלנו על מצבה של תוכנית הגרעין של איראן. לא נעמוד מנגד ולא נאפשר לאיראן להתגרען כל על המשמעויות בכך".

כמו כן הבכיר התייחס לדבריו החריפים של ראש המוסד, דדי ברנע, נגד ההסכם: "ראש המוסד מתח ביקורת חריפה על ההסכם, והיתה פרשנות כאילו הביקורת היא על האמריקאים, ואת זה החלטנו שצריך לתקן והוציאו הודעת תיקון, אז חשבו שיש פה מתחים. ראש המוסד צפוי לבקר בשבוע הבא בוושינגטון ולעמוד מול הוועדה לשירותים חשאיים של הקונגרס והסנאט. הוא שומר וצריך לשמור על יחסים מצוינים עם מערכת המודיעין האמריקאית והמערכת האמריקאית בכלל".

הגורם הבכיר הוסיף כי על אף המשבר מול רוסיה בעניין הסוכנות היהודית, מתקיים שיח עם הרוסים בנושא האיראני: "ההנחה שיש משבר כזה עם רוסיה היא שאנחנו חושבים שאנחנו תמיד במרכז העולם. יש לרוסיה משבר עם העולם המערבי שאנחנו חלק ממנו, אנחנו דמוקרטיה ליברלית. כמו כל המדינות שחושבות כמונו יצאנו בקול רם נגד הפלישה לאוקראינה ומאוחר יותר על אירועים כמו בוצ'ה. יש לנו אינטרסים ביטחוניים כמו סוריה וגם את עניין יהדות רוסיה. עושים מאמץ גדול מצד אחד לבטל את הניסיון הרוסי לסגור את הסוכנות ברוסיה שגם הוא לא חלק ישראלי בלבד, הם הולכים וסוגרים הרבה סוכנויות מערביות".

עוד התייחס הגורם לאופציה של הרחבת הסכמי אברהם: "מדינת המפתח היא סעודיה והיא זהירה בתקדמות שלה. מה שבאמת אנחנו צריכים זה נאט"ו אזורי שהופך לאיחוד אירופי אזורי. חלק מהסיבה שהיה לנו כ"כ חשוב שביידן יגיעה הנה, זה שלפני זה רצינו שבלינקן יגיע לפורום הנגב כדי שהאזור יבין שאמריקה לא עזבה. אם מסתכלים על סוריה בימים האחרונים זה חלק מזה שאמריקה אמרה 'לא עזבתי'. אנחנו נצטרך את האמריקאים כדי לייצר את זה".