הפרסומים בתקשורת וברשתות החברתיות אודות הדירה שרשם אביה של יו"ר צעירים בוערים הדר מוכתר על שמה של בתו, לטענתה כדי לצבור כספים לפנסיה, לא נעלמו מעיניהם של ראשית רשות המסים, ואלו מטכסים עתה עצה באם לפתוח בבדיקה ובחקירה בעניין האמור.

ראש לשכת יועצי המס מגיב לסערת הדירה של הדר מוכתר: "יכול להיות פלילי"

עו"ד ורואה החשבון, אודי ברזילי, לשעבר היועץ המשפטי וסגן לנציבת מס הכנסה, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב ב-103FM והסביר את משמעותה הבדיקה נגד מוכתר: "אני מאוד אתפלא אם רשות המיסים באמת פותחת בחקירה. זאת נשמעת לי יותר כמו כותרת שלעיתים מאפיינת את רשות המיסים, כי חקירה בוודאי שאין פה מה לעשות. אפשר לעשות בדיקה שומתית, אבל גם היא לדעתי תניב שהכול בסדר". 

הרבה פעמים כשיש דברים בכותרות, רשות המיסים, לצערי הרב, קופצת למים העכורים האלה ומנסה לפשפש שם. אין שום דבר בכך שאדם מקבל דירה מהוריו, גם אם הוריו שומרים לעצמם את הזכות לפירות של הדירה. זה דבר מאוד מקובל.  זה דבר לגיטימי. זה התפרסם במקרה ככותרת. לא צריך לבצע שומות לפי כותרות בעיתונים. צריך לבצע שומות לפי תוכנית עבודה, וכשזה ייכנס לתוכנית עבודה, אפשר לבדוק את זה, וגם אז יהיה ברור שהכול בסדר", הוסיף.

לדבריו, "אין שום מניעה לפי החוק לתת מתנה לילד או לקנות לילד דירה. לצערי הרב, במצב הנוכחי הכלכלי של מדינת ישראל, ילדים לא יכולים להגיע לדירה בלי עזרה מההורים, לכן הדבר הוא לחלוטין לגיטימי. מה שלא לגיטימי, אבל זה קיצוני מאוד, ששמים את הדירה על שם הילד, אבל היא לא שלו לשום דבר ועניין, שזו לא מתנה אלא הסוואה. אבל זה קיצוני. ברוב המקרים, ניתנת מתנה, היא אמיתית".   

"המגורים בדירה או הזכות ליהנות מהפירות של הדירה, לא הם הקובעים את הסוגיה אם היא שייכת או לא שייכת לבעל הדירה. אם באופן תיאורטי, מישהו, יש לו דירה, ומוכר אותה, ואחר כך מעביר את הכספים חזרה להוריו, יכול להיות שיש שאלה ויש סוגיה. אבל בתקופה שהדירה קיימת והיא רשומה על שם הילד, והיא בבעלות הילד והיא במתנה לילד, לכן כרגע בוודאי שאין שום עבירה, גם אם דמי השכירות הולכים להורים. מקובל שההורים מחזיקים את הדירה כסוג של פנסיה", אמר עו"ד ברזילי

עוד הוסיף ואמר כי "זה תכנון מס, אם הוא תכנון מס, לגיטימי לחלוטין. החיסכון התיאורטי הוא סך הכול במס רכישה. הוא גם ככה מס כבד ומוטל באופן לא פרופורציונלי. אבל נניח שעשו חיסכון במס רכישה, השאלה מתי עשו את החיסכון במס רכישה, אם זה בשנים האחרונות, ניתן לבדוק את זה. אם זה נעשה מזמן, אז כבר הדבר גמור וסגור. כלומר, צריך לשים את הדברים מאוד מאוד בפרופורציה שלהם". 

בהמשך, אמר: "מס הרכישה לדירה יחידה הוא מאוד מאוד נמוך. לעומת זאת, מס הרכישה לדירה שנייה הוא מאוד גבוה, ומאוד גבוה בייחוד בשנים האחרונות, כשהממשלה רצתה לעכב רכישה של דירות משקיעים. אבל אם אנחנו מדברים על שנים ישנות אז ההפרש לא היה כזה גדול, לכן צריך ביישוב הדעת לבחון מתי הייתה הרכישה הזאת, באיזה סכום מדובר, מה ההפרש, והכי גרוע, אם היה פה איזשהו עניין של מלאכותיות, שלא נראה לי, אז יש הפרש מס רכישה לשלם, זה הכול".  

בניין רשות המיסים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בניין רשות המיסים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"אני הולך לחומרה, אם יתגלה שזה באמת מלאכותי, מה שלא נראה לי לפי העובדות, אז יש הפרש מס רכישה, זו לא דרמה. בוודאי לא צריך היה לתפוס כאלה כותרות. בתקופה שלי, הפרשי מס הרכישה לא היו כאלה דרמטיים, אבל תמיד היה מקובל שהורים קונים דירות ורושמים אותם על שם הילדים. זו העברה בין דורית, זה דבר שהוא מאוד מקובל ומאוד נכון לעשות אותו. לא צריך לחכות למוות, לצוואה, לא צריך לייצר מריבות במשפחה. זה נכון לתת מתנות לילדים בחיים. זה דבר שהיה מקובל ומעולם לא נכנסנו לפשפש בתוך המשפחה", אמר.

בסיום, העריך כי הפרשה תסתיים בקול ענות חלושה. "כאשר אתה נותן את הדירה במתנה לילד, היא שייכת לילד. היא רשומה על שמו. אתה יכול לבקש ממנו אחרי זה את הדירה, הוא יכול גם להגיד לך לא. זו טיבה של מתנה. מתנה שהיא מתנה, רשות המיסים צריכה לסגת אחורה".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103