הדיון בבג"ץ בנוגע למינויו של מני מזוז ליו"ר הוועדה המייעצת למינויים בכירים התקיים היום (רביעי), בשידור חי - וזאת בעקבות קבלת העתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי כמה מכלי התקשורת.

תשובת המדינה לעתירה נגד מינוי מזוז: "פתח לכרסום במעמד חברי הוועדה"

בשל קשר אישי עם היועמ"שית: בקשה מחיות להחליף שופטת בעתירה נגד מינוי מזוז

בפתח הדיון, הבהיר השופט סולברג כי "לא העניין הפרסונלי עומד על הפרק. מדובר בעניין עקרוני, האם ניתן לקיים מינויים כאלה בתקופת בחירות". עו״ד ענר הלמן, ראש מחלקת בגצ״ים במשרד המשפטים, טען בשם היועצת המשפטית לממשלה כי ״יש קושי משפטי במינוי אד הוק. הוצגו בפני השרים הטענות שעלו בעתירה והם החליטו להשאיר את מצב הדברים כך".

"אנחנו לא יכולים להעביר כל שבר לממשלה עצמה כי אם כל כל דבר יקח חודש. אבל כמו שציינו בדיון הקודם ההצעה הגיעה לפתחו של ראש הממשלה", ציין הלמן. 

בהמשך, שאלה השופטת וילנר מה כל כך מיוחד במינויו של מזוז שצריך לחרוג מהנוהל. השופטת רות רונן אמרה: "חסרה לממשלה הבחינה של האלטרנטיבה של מינוי קצר, כדי לקבל החלטה מושכלת היא צריכה לדעת את האפשרויות כדי להפעיל שיקול דעת".

הלמן הסביר כי מדובר בוועדה מיוחדת שעוסקת בטוהר מידות ויכולה לכאורה למנוע מהשר את מבוקשו. השופטת רונן בתגובה: "יכל מי שהחליט בשבוע שעבר לדחות את ההצעה לקבל הצעה סבירה שתפתור את הבעיה נקודות אבל בחר לדחות את ההצעה".

"ברגע שיש כבר מועמדים ויש מועמד של שר הביטחון שהשר רוצה אותו זה בעייתי", השיב הלמן. בתגובה אמר השופט סולברג: "עדיף שממשלה זמנית תכבול ידיה של שתי ממשלות נוספות ולא נפתור פה בעיה נקודתית?".

את העתירה המקורית לבג"ץ נגד מינויו של מזוז הגיש ארגון לביא, שטען כי אין לבצע מינוי זה בתקופת ממשלת מעבר. "המינוי אינו סביר, ומהווה ניסיון לקבוע עובדות עבור הממשלה שתקום לאחר הבחירות", נכתב בעתירה. עוד נטען כי "המינוי נעשה משיקולים זרים. השופט בדימוס מזוז נתפס כאדם שנוי במחלוקת, שנצבע בצבעים פוליטיים עזים, וזאת בשל התבטאויותיו הן בעת כהונתו, וביתר שאת אחריה. המתבונן מן הצד עלול לקבל את הרושם כי הצבע הפוליטי של השופט בדימוס מזוז הוא שעומד ביסוד הרצון של ראש הממשלה למנותו לתפקיד יו"ר הוועדה המייעצת ולהותירו כמורשת הממשלה הזאת לממשלות הבאות".

בניסיון למצוא פשרה בין הצדדים, הציע בית המשפט מתווה שלפיו יבוטל מינויו של מזוז, השופט בדימוס, לכהונת היו"ר למשך שמונה שנים והוא יכהן רק לצורך בחינת מועמדותו של הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ"ל. בתגובה טענה היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה כי היא מתנגדת לצעד זה, מכיוון "שהדבר יהיה בבחינת פגיעה במדיניות הרוחבית של הממשלה, ופותח פתח לכרסום במעמדם העצמאי והחשוב במיוחד של חברי הוועדה כשומרי סף".