שלושה ימים אחרי שנחת בניו יורק, יישא היום ראש הממשלה יאיר לפיד את נאומו בפני העצרת הכללית השנתית של האו"ם. לפיד צפוי להכריז על תמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית, בכפוף לסידורי ביטחון שנחוצים לישראל. לדברי גורמים בסביבתו של לפיד, "הרבה שנים ראש ממשלה ישראלי לא דיבר על במת האו"ם על פתרון שתי המדינות".

בנט תקף את לפיד לקראת הנאום באו"ם: "אין היגיון להציף את רעיון המדינה הפלסטינית"
ביידן תקף את פוטין באו"ם: "נעמוד לצד אוקראינה, המלחמה פרצה בגלל אדם אחד"  

רה"מ יאיר לפיד מתייחס להסכם הגרעין עם איראן, רועי אברהם /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ

לקראת ההופעה הבהירו הגורמים כי תפיסת העולם של לפיד מהרגע הראשון במשרד החוץ, ובוודאי במשרד ראש הממשלה, אומרת שמדברים עם כולם כמה שיותר. זאת בניגוד לתפיסה הקודמת שאומרת - אנחנו מחלקים את העולם, אלה שבעדנו, אלה שנגדנו, ועם אלה שנגדנו אנחנו לא כל כך מדברים. לדברי הגורמים, לפיד מאמין שצריך לדבר עם כולם מכיוון שהחלוקה המאוד דיכוטומית בין מדינות שחושבות כמונו למדינות שהן לא, עובדת פחות בעולם שבו אנחנו חיים.

"לראש הממשלה יכולות להיות חילוקי דעות עם ארדואן, אבל עדיף לנו להיות במצב שיש לנו קשר טוב ואפקטיבי עם טורקיה, ויכולות להיות חילוקי דעות עם ירדן ועדיין, טוב שהמלך עבדאללה וראש ממשלת ישראל יכולים לדבר, כי ארדואן הוא בן אדם שיש לו השפעה על המתרחש באזור", הסבירו הגורמים.

בהמשך סיפרו הגורמים כי לפיד התקשר לברך את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן באחד החגים על אף שאחרי אמירת "50 השואות" לדבריהם, "פחות התחשק לו לדבר איתו". הם הוסיפו כי "הרעיון אומר שאתה צריך להיות מסוגל לדבר עם מדינות שלא מסכימות איתך ולהציג תקווה וחזון מתוך עוצמה. זאת אומרת, כן להציג תפיסת עולם שלמה". זו, לדברי הגורמים המקורבים לראש הממשלה, גם מטרת הנאום שיישא היום בפני העצרת. "זו מטרה שאומרת - אנחנו יכולים ללכת למקומות טובים יותר, אנחנו צריכים להציג חזון מדיני, כי זה תפקידה של ממשלה".

בנאום של לפיד יהיו "ארבע רגליים", כהגדרת מקורביו. הראשונה היא איראן, תוך דגש על כך שישראל לא תיתן לה להפוך למדינה גרעינית. "אם צריך, וזה מסוכם בין ישראל לבין האמריקאים - נפעל בעצמנו. ישראל לא צריכה לעדכן אף אחד ולא צריכה לבקש רשות מאף אחד. אנחנו לא נגד כל הסכם, אנחנו נגד ההסכם הזה".

הרגל השנייה היא הדה־לגיטימציה. ישראל תבוא ותגיד לעולם - אנחנו לא אורחים באו"ם, אנחנו חברה גאה בארגון האומות המאוחדות, ואנחנו לא נסבול את זה שהם משתמשים בבמה הזו בשביל להפיץ שקרים על ישראל.

הרגל השלישית היא הפנייה למדינות המזרח התיכון שעדיין לא נכנסו להסכמי אברהם ולפורום הנגב. בנאום צפוי כאמור לפיד לגעת ברגל הרביעית – הפלסטינים ופתרון שתי המדינות. לדברי הגורמים, "אנחנו לא נעשה שום דבר שיסכן את ביטחון ישראל או את ביטחון אזרחי ישראל אפילו בסנטימטר, אבל היפרדות מהפלסטינים צריכה להיות חלק מהחזון המדיני, חלק מהתפיסה של תקווה מתוך עוצמה".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הגיב לכוונת בנט להחזיר אל שולחן הדיונים את פתרון שתי המדינות ואמר: "אין היגיון בלהציף מחדש את הבעיה הפלסטינית. אין מקום למדינה נוספת בין הים לירדן, לא רק בשל זכותנו על הארץ, גם ברמה הפרקטית, אין שום היתכנות או תוחלת למהלך מדיני עם הפלסטינים".

היום השני של ביקור לפיד בניו יורק הוקדש גם הוא לשורה של פגישות. בשולי העצרת לפיד נועד לראשונה עם ראש ממשלת בריטניה החדשה, ליז טראס. בין לפיד וטראס היכרות טובה ארוכת שנים. לפיד נפגש אתמול גם עם ראשי הארגונים היהודיים המייצגים את הזרמים השונים ביהדות, במסגרת ביקורו המדיני בניו יורק. האירוע התקיים במשרדי ה־UJA בניו יורק, באירוח הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה בשיתוף ועידת הנשיאים.

באירוע השתתפו גם שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג, שגריר ישראל בקנדה רונן הופמן, הקונסול הכללי בניו יורק אסף זמיר וגורמים נוספים. בפגישה השתתפו נציגים של כ־50 ארגונים יהודיים מהזרמים השונים ביהדות ארה"ב.

זאת ועוד: ראש הממשלה קיים אתמול תדרוך עיתונאים המתלווים אליו בביקור, שבמהלכו תקף את דבריו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בנושא המשא ומתן מול לבנון על הגבול הימי. מדובר בסרטון שפרסם אתמול נתניהו, ובו טען כי לפיד "ויתר לנסראללה" בכל הקשור למשא ומתן עם לבנון על הגבול הימי ואסדת כריש.

"האמירה של נתניהו היא חוסר אחריות נורא. זו פגיעה במשא ומתן של ממשלת ישראל, פגיעה באינטרסים הביטחוניים והמדיניים והכלכליים שלנו", הסביר ראש הממשלה. "ראיתי את מה שנתניהו הוציא בנושא, זה חוסר אחריות לאומי נורא. ראש הממשלה נמצא בניו יורק בעצרת האו"ם. באמריקה מתנהל משא ומתן מורכב, הוא לא מכיר את הפרטים כי לא קיבל עדכון ביטחוני, זו פגיעה במשא ומתן של ממשלת ישראל, פגיעה באינטרסים הביטחוניים והמדיניים והכלכליים. זה לא משהו שאפשר לצפות מראש אופוזיציה לעשות סרטונים בשביל קמפיין".

בתגובה נמסר מהליכוד: "חוסר האחריות האמיתי הוא של יאיר לפיד, שנכנע לאיומי נסראללה ומוסר שטחים ריבוניים של מדינת ישראל לידי חיזבאללה, בהפסד של מיליארדים לאזרחי ישראל ובלי שום פיקוח ישראלי או דיון בכנסת. לפיד מפקיר את ביטחון ישראל".