בדרך לסיום המשבר? טיוטת ההסכם הימי עם לבנון הועברה היום (שבת) לישראל וללבנון לבחינה לקראת חתימה. בלבנון אופטימיים בנוגע להסכם, וגם בישראל משדרים אופטימיות זהירה. במקביל, מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, התייחס גם הוא להתקדמות במו"מ ושלח מסר מרגיע באופן מפתיע. 

בנאום שנשא אמר נסראללה כי הגשת הטיוטה מהווה "צעד חשוב ביותר". לדבריו, "עד עתה דיברו רק דיבורים בעלמא, וכל אחד היה יכול להבין משהו אחר. היום יש טקסט כתוב". נסראללה חזר על עמדתו, לפיה חיזבאללה יסמוך את ידו על כל החלטה של הדרג הפוליטי הבכיר בעניין זה: "זוהי משימת המדינה ואחריותה והיא זו שתישא באחריות - המדינה ומנהיגיה הם המחליטים לגבי האינטרס הלבנוני".

לגבי העתיד לבוא אמר נסראללה כי "בפנינו ימים קריטיים בהמשך שבוע זה. בימים הקרובים נדע מהי העמדה של הנהגת לבנון וכיצד יתגלגלו העניינים ... אנו מקווים לסיום טוב שיועיל ללבנון וללבנונים. הדבר יפתח אופקים חדשים ומבטיחים לעם הלבנוני בחילוץ המדינה מן המשבר אליו נקלעה".

מדובר במסר מתון מצידו של נסראללה, שאיים בשבועות האחרונים בפתיחה במלחמה אם זכויותיה של לבנון לא יתממשו כחלק מההסכם. נסראללה מאותת כי אין לו התנגדות להחלטות שתקבל ממשלת לבנון, כך דווח בוואלה! עוד דווח כי השליח האמריקני עמוס הוכשטיין העביר גם לישראל את טיוטת ההסכם בנושא הגבול הימי.

נשיא לבנון מקבל את טיוטת ההסכם (צילום:  Dalati Nohra/Handout via REUTERS)
נשיא לבנון מקבל את טיוטת ההסכם (צילום: Dalati Nohra/Handout via REUTERS)

גם במערכת הפוליטית בישראל הגיבו להתקדמות במו"מ. חברי הכנסת יריב לוין ( הליכוד) ואורית סטרוק ( הציונות הדתית) מסרו: "בזמן שלפיד שועט אל עבר הסכם הגבול הימי עם לבנון תוך עקיפת הכנסת ורמיסתה - מן הראוי ששר המשפטים ישתמש בזכות הווטו המוקנית לו בתקנון עבודת הממשלה, כדי להגן על הדמוקרטיה ולמנוע את הסתרת ההסכם מעיני הכנסת קודם לאישורו בממשלה.

"אנו מודאגים מהעובדה ששר המשפטים נמנע כבר למעלה משבוע מלהגיב לפנייתנו אליו בנושא, ובכך בעצם נותן את ידו לרמיסת הדמוקרטיה ולקידום הסכם מדיני הכרוך בויתור על שטח ריבוני של מדינת ישראל, ע"י ממשלת מעבר שאינה זוכה כלל לאמון הכנסת. אנו שבים וקוראים לשר סער להתעשת ולמנוע, בכח הסמכות הקיימת בידיו, את המחטף החמור הזה".

 יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)
יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)

כאמור, מוקדם יותר היום דווח כי שגרירת ארה"ב בלבנון, דורותי שיי, הגישה לנשיא לבנון, מישל עאון, את ההצעה של המתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, לסימון הגבולות הימיים בין המדינות. בעקבות כך, הנשיא הודיע כי זימן את יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, ואת ראש הממשלה נג'יב מיקאתי לשיחת התייעצות בנושא. כמו כן, הצהיר הנשיא כי יפעל לכך שהתגובה הלבנונית תפורסם בהקדם האפשרי.

בלבנון מביעים אופטימיות בעניין המו"מ על סימון הגבולות הימיים. יו"ר הפרלמנט בביירות, נביה ברי מגדיר בראיון לעיתון הלונדוני בשפה הערבית "א-שרק אל-אווסט" את הטיוטה שמסר המתווך היום כ"חיובית".

עוד אמר כי "הטיוטה הולמת באופן עקרוני את הדרישה הלבנונית שלא ליצור זיקה בין אישור הגבולות הימיים ואלו היבשתיים". לדבריו, הטיוטה היא מסמך בין עשרה עמודים, המחייב למידה, וכי החתימה על הההסכם, לכשיושג, תתבצע בעיירה א-נאקורה, הרחוקה כ-2.5 ק"מ מהגבול. גם בישראל משדרים אופטימיות זהירה.

במקביל, במערכת המדינית והביטחונית העריכו השבוע כי גברו הסיכויים לחתימה על הסכם קביעת הגבול הימי־כלכלי עם לבנון כבר בתקופה הקרובה, כשהפערים שנותרו בין הצדדים מוגדרים בישראל כ"קטנים ופתירים".

מתוך תפיסה אסטרטגית, במערכת הביטחון רואים חשיבות גבוהה מאוד לכך שמדינת לבנון תחזיק גם היא מאגר גז פעיל. במצב כזה סבורים בישראל כי מעבר לפוטנציאל בשיפור היציבות הכלכלית וממנה גם הביטחונית, והקטנת התלות באיראן ומקורות האנרגיה שלה, הימצאות של מאגר גז פעיל תרסן בסופו של דבר את פעילות חיזבאללה במדינת הארזים.

זאת מתוך הבנה שכל פגיעה בנכסים חיוניים לישראל במתקפת טרור, ובהם גם מאגרי הגז שעליהם מאיימת חיזבאללה, תיתקל בתגובת נגד בפגיעה דומה בנכסים לבנונים. כלומר, ברגע שבידי לבנון יהיה מאגר גז שחיוני מאוד לכלכלה הגוססת שלה, תיווצר משוואה חדשה שבכוחה להקטין ולרסן כוונות טרור של חיזבאללה כלפי ישראל.

לפני כשבוע וחצי היועץ לביטחון לאומי איל חולתא ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז נפגשו בניו יורק עם השליח האמריקני עמוס הוכשטיין, שמתווך בין ישראל ללבנון בסוגיית הגבול הימי בין המדינות. הצדדים דנו בטיוטת ההסכם, אותה מגבש הוכשטיין. בהמשך שר החוץ האמריקני טוני בלינקן ניפגש עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי כדי לדון עימו בטיוטת ההסכם. יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגרק, השתתף גם כן בפגישה של הוכשטיין עם חולתא ואושפיז. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי "הפגישה הייתה טובה ופרודוקטיבית".