פרופ' איתן גלבוע, מומחה לארה"ב באוניברסיטת בר אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון, שוחח היום (חמישי) עם אריה מליניאק וליאת רון ב-103FM על הפיצוץ במגעים עם לבנון בעניין הגבול הימי, והעריך: "חגגנו מוקדם מדי, האמריקאים מאוד לא מרוצים מהדחייה של לפיד".

בפתח הריאיון אמר פרופ' גלבוע כי בארץ לא מבינים את המשמעות של ההתערבות האמריקאית בהסכם בין לבנון לישראל. "טיוטת ההסכם היא אמריקאית, והמתווך עמוס הוכשטיין, יהודי אמריקאי דתי שנולד בישראל להורים אמריקאים, הוא אחד המומחים הגדולים בעולם לאנרגיה. הפשרה נראית הוגנת, אבל אצלנו חגגו מוקדם מדי כמו שתמיד עושים, ואמרו שאוטוטו צריך לחתום על זה. זה לא פשוט, זה חלק ממשא ומתן, ובמשא ומתן יש כל מיני מניפולציות של כל הצדדים. אני חושב, שאנחנו נמצאים במצב של מניפולציות סופיות", הבהיר.

"מעבר לזה, אני חושב שהאמריקאים מאוד לא מרוצים גם מהערות הלבנוניות, וגם מהדחייה שלהן על ידי יאיר לפיד. אני לא בטוח במאה אחוז שהם מבינים שיש פה הרבה מאוד גורמים פנימיים. ממשלת לבנון היא לא ממשלה נורמלית שיכולה לנהל משא ומתן מבלי שאיראן או חיזבאללה יתערבו. גם ישראל נמצאת פחות מחודש לפני בחירות, ושיקולי הבחירות משפיעים גם על הצד הישראלי ולפיד מוגבל במידה מסוימת. אני מניח שהם יפעילו לחץ גדול על שני הצדדים להתקדם להסכם לפני הבחירות". 

כשנשאל אם ארה"ב יכולה להפעיל לחץ גם על לבנון השיב: "לא. לבנון לא תלויה באמריקאים, היא תלויה על עץ. זה המצב הכלכלי שלה כרגע. היא צריכה את ההסכם הזה הרבה יותר ממה שמדינת ישראל צריכה כי כרגע אין להם שום גב. איראן וחיזבאללה מאוד לא מרוצים מההסכם ורוצים להכשיל אותו, זה חלק מהנוקשות הלבנונית שיש כרגע. יכול להיות שמה שממשלת לבנון עושה היא להגיד 'אנחנו ניסינו להיות יותר נוקשים כרגע, אבל זה לא הולך, וחשוב לנו להגיע להסכם'.

"ההערות הלבנוניות צפויות שפשוט לא סגרו אותם עד הסוף קו המצופים וחלוקת התגמולים. עם חלוקת התגמולים אפשר להסתדר, אבל קו המצופים זה משהו אחר לגמרי. בהקשר הזה יש הרבה מאוד גורמים שהם לא כלכליים בכלל, גורמים פוליטיים, מדיניים, ואסטרטגיים. מה שיכול להדאיג זה מה שאמר הוכשטיין אתמול שלא נראה לו שהערות הלבנוניות הן עניין מהותי. לפיד השיב שזה כן עניין מהותי מה שאומר שיש פה איזשהו פער בין העמדה הישראלית לעמדה האמריקאית מה שרומז לכך שלאמריקנים יש הרבה מאוד כוח ללחוץ עלינו מאשר על לבנון". 

אני מסתכל על זה בעיניים לבנוניות, זה נראה רציני שהמתווך זה הוכשטיין או פרידמן? 
"אתה מסתבך עכשיו. אתה מסתבך עם הממשל האמריקאי. מפני שהוכשטיין הוא מאוד רלוונטי, הוא מומחה בינלאומי לאנרגיה, והוא מתעסק בנושא הרבה שנים. התיווך הזה הוא בעייתי כי אנחנו מכניסים פה לקלחת מערכת שיקולים רחבה והוא מנסה לצמצם אותה, וזה קשה. הבחירה שלו טובה ויש כלפיו הערכה מאוד רצינית בלבנון - אף אחד לא אמר שבגלל שיש לו הורים יהודים אמריקנים יש לו העדפה לטובת ישראל.

"איך זה יגמר? אם אני מפעיל מחשבה רציונאלית ההסתברות שההסכם ייחתם יותר גבוה מזה שהוא לא ייחתם", סיכם.  

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm