לאחר מו"מ ממושך: ישראל ולבנון הגיעו היום (שלישי) להסכם תיחום הגבול הימי בין המדינות. גורמים המעורים בפרטים ציינו הערב כי במקביל לנוסח ההסכם, ישראל תקבל מהממשל האמריקאי מכתב ערבויות המבהיר כי ארה"ב מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות בתרחיש בו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם שנחתם. 

ההסכם עם לבנון לא יאושר? בג"ץ חייב את המדינה להשיב לעתירות נגד ההליך

עוד ציינו הגורמים כי בבסיס המכתב ערבויות לקו המצופים כקו הגנה של ישראל ושמירה על זכויותיה הכלכליות של ישראל במאגר צידון, כמו גם מניעת הגעה ההכנסות מהמאגר לידי חיזבאללה בהתאם למשטר הסנקציות הקיים בארה"ב.

בתוך כך, מעיקרי ההסכם נקבע כי קו המצופים יוכר כסטטוס קוו ולא יהיו תביעות לשינוי הקו אלא אם תושג הסכמה עתידית אחרת בין הצדדים, כאשר לאחר קו המצופים, הקו הימי יתבסס על קו 23. כמו כן, סוכם כי ישראל תקבל פיצוי כספי על הכנסות ממאגר צידון בהתאם למו"מ שלה מול חברת טוטאל.

הגורמים ציינו כי מדובר בהסכם היסטורי עם מדינת לבנון ששומר על כלל האינטרסים הביטחוניים של ישראל ועונה על כל דרישות מערכת הביטחון. לדבריהם, ההסכם יביא עימו יציבות אסטרטגית אזורית והוא יאפשר ללבנון להקים אסדה.

ההסכם יקטין את התלות של מדינת לבנון באיראן וחיזבאללה ויתרום ליציבותה. הכסף מההפקה הלבנונית לא יגיע לידי חיזבאללה, ציינו הגורמים. לבסוף, ישראל תקבל תמלוגים עוד בטרם יתחילו להפיק ממאגר צידון ותמלוגים עתידיים מההפקה ובכך ישמרו האינטרסים הכלכליים שלה.