ועדת האו"ם לפוליטיקה ולדה-קולוניזציה אישרה הערב (שישי) ברוב של 98 מדינות את ההצעה הפלסטינית שקראה לחקירה של בית הדין הבינלאומי של האו"ם לגבי "המשמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך".

בחודש הבא צפויה מליאת האו"ם לדון באישור הסופי של הסוגיה. על פי ההצעה, הרשות הפלסטינית דורשת מבית הדין שבהאג לקבוע כי "הכיבוש הישראלי" אינו זמני אלא קבוע. בכך, מבקשים הפלסטינים לסתור את החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם. במסגרת החקירה, צפוי בית הדין לפרסם המלצות לאו"ם כיצד לנהוג כלפי ישראל. 

אתמול, שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, תקף באו״ם את הצעת ההחלטה: ״אף גוף לא יקבע שהעם היהודי הוא כובש במולדת אבותינו. הפנייה לבית הדין בהאג תהיה המסמר האחרון בארון הקבורה של כל סיכוי לפיוס והתקדמות בעתיד. צעדים חד צדדיים של הפלשתינים ייענו בצעדים חד צדדיים. אל תגידו שלא ידעתם״.

 ״הפלשתינים משתמשים בבית הדין הבינלאומי כנשק להשמדה המונית במלחמה שלהם לדמוניזציה של ישראל. ההחלטה לפנות ל-ICJ מעבירה את הסכסוך למסלול התנגשות אובדני לעבר נקודת אל חזור. אל תגידו שלא הוזהרתם. צעדים חד צדדיים מצד הפלשתיניים ייענו בצעדים חד צדדיים. ישראל תגן על עצמה מפני כל איום", הוסיף.

השגריר ארדן באו"ם (צילום: משלחת ישראל לאו״ם)

סגן שגרירת ארה"ב באו"ם תמך בעמדה הישראלית וציין: "צעד כזה ירחיק את הצדדים אחד מהשני. אנו קוראים לעצרת לחדול מהחלטות שפוגעות במאמץ לשלום, ותומכים במאמץ לקדם את פתרון שתי המדינות דרך שיח קונסטרוקטיבי". בהודעת משרד החוץ הצ'כי נכתב: "מעדיפים דיאלוג בין הצדדים על פני התערבות חד-צדדית של בית הדין הבינלאומי בתהליך השלום במזרח התיכון".

גורם פלסטיני בכיר טען אתמול בתקשורת המקומית כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הדגיש בעבר את החשיבות וההכרח של הפסקת הנקיטה בצעדים חד-צדדיים.