בועז ביסמוט, הליכוד
"ההתרגשות גדולה", מודה בועז ביסמוט, בן 57, מקום 27 ברשימת הליכוד, נשוי ואב לארבעה מתל אביב. "אומנם בעבר מילאתי שורה של תפקידים חשובים כמו שגריר בבירה ערבית (מאוריטניה – סב"ד) ועורך ראשי של עיתון מוביל ('ישראל היום' – סב"ד), אבל הפעם זה שונה: זה להיות נבחר ציבור, שליח ציבור, חבר בכנסת ישראל. אין לי ספק שביום ההשבעה אבי וסבי יצפו בי מלמעלה ויהיו בעננים".

מדוע נכנסת לפוליטיקה?
"הפוליטיקה תמיד ריתקה אותי. כילד, צפיתי בתוכניות פוליטיקה, כמו אבי, ליכודניק מושבע. היו אלה הימים של ספיר וגולדה ואלון ודיין, וישבנו באופוזיציה, אבל האמנו בבגין ז"ל. כבוד גדול נפל בחלקי כשנתניהו המליץ לי לרוץ בפריימריז של הליכוד והאמין בהצלחה שלי. חלמתי עיתונות, חלמתי דיפלומטיה, לא העזתי לחלום פוליטיקה.

בועז ביסמוט (צילום: אריק סולטן)
בועז ביסמוט (צילום: אריק סולטן)

כנראה שגם חלומות שלא חולמים מתגשמים. כמעט הכל מסקרן אותי בתפקיד. זה עולם שאתה חושב שאתה מכיר, אבל ברגע שאתה חלק ממנו - אתה פתאום מגלה עולם חדש. האינטראקציה בין חבר כנסת לכל גורם אפשרי מסקרנת אותי, העבודה בוועדות, במליאה, אבל בעיקר השליחות הציבורית והיחסים ביני ובין המעסיקים שלי - אזרחי מדינת ישראל. אני מכיר את המשכן מהפגישות הרבות שקיימתי שם. וידוי קטן: אני תמיד הולך שם לאיבוד".

באילו נושאים תרצה לעסוק?
"על שולחני יש מכלול נושאים לטיפול, בהתאם לתפקיד שאמלא בקואליציה הנרקמת. ארצה לתרום להעמקת הקשרים בינינו ובין העולם הערבי ולהוספת מדינות נוספות להסכמי אברהם, לסייע בנושאי כלכלה וחברה ולסייע לילדים עם צרכים מיוחדים שנותרים ללא מענה בגיל 21 ועוד. עדכנתי את משפחתי שכנראה שבתקופה הקרובה ניפגש בשבתות".

יש חששות?
"מאחר שאתה שליח ציבור, חובת ההוכחה היא עליך ואתה חייב להצליח. אתה חשוף לגמרי, אבל לזה אני רגיל. ההבדל הוא שפעם הייתי בצד המבקר ועכשיו אני נכנס לכוננות ספיגה".

לימור סון הר־מלך, רשימת הציונות הדתית־עוצמה יהודית
"אני חשה זכות גדולה עם מחויבות עצומה", אומרת לימור סון הר־מלך, מקום 13 ברשימת הציונות הדתית־עוצמה יהודית. "עיקר ההתרגשות היא מעצם השליחות עבור עם ישראל".

הר־מלך, בת 43, נולדה בירושלים, וכיום היא תושבת שבי שומרון, נשואה ואם לעשרה. היא למדה ייעוץ חינוכי ומעבירה הרצאות במסגרות שונות על ציונות ואהבת הארץ. בעלה שולי הר־מלך ז"ל נרצח בפיגוע ירי בשומרון ב־2003. "לא הייתה לי כוונה להצטרף לפוליטיקה", היא אומרת. "דווקא מתוך השבר והגעגוע נבטה תקווה חדשה לשוב הביתה, וזכיתי להיות חלק ממובילי התיקון והשיבה ליישוב חומש.

לימור סון הר מלך (צילום: יוסי פלשמן)
לימור סון הר מלך (צילום: יוסי פלשמן)

הפוליטיקה היא ממש שפה חדשה עבורי. יש לי חיים מלאים, טובים ויפים, אך הגעגועים, העיוותים הרבים והסבל הגדול של עם ישראל שפגשתי הם אלו שהניעו אותי להצטרף לעולם הפוליטי. באתי לעבוד קשה, להשתדל ולפעול למען עם ישראל כמחוקקת וכפרלמנטרית. אני מכירה את המשכן מערוץ הכנסת וכעת בתהליך למידה מעמיק של התפקיד".

מהם הנושאים שחשוב לך לקדם?
"חשוב לי לקדם את פיתוח ההתיישבות בכל רחבי ארץ אבותינו, לנהל מאבק נגד ההשתלטות על אדמות הלאום ביהודה ושומרון, לפעול למען חיזוק התודעה והזהות היהודית, לשמור על שלמות המשפחה היהודית, להגביר את המשילות והביטחון האישי ברחבי הארץ".
יש חששות?
"החשש היחיד הוא הדאגה למשפחה. אני מקווה שאשכיל למצוא את האיזון בין העבודה התובענית כחברת כנסת לבית ולמשפחה. מדי שבת אני מעבירה קריאת תהילים לילדי היישוב שלי ואני לא מתכוונת להפסיק".

ד"ר יאסר חוג'יראת, רע"מ
"אני מרגיש אחריות גדולה", אומר ד"ר יאסר חוג'יראת, מקום 5 ברשימת רע"מ, בן 57, אב לשישה ותושב ביר אל־מכסור. חוג'יראת, ד"ר לגנטיקה, הקים את המעבדה לגנטיקה בבי"ח "העמק" בעפולה וניהל אותה 11 שנה. כמו כן, הוא כיהן בעבר כראש המועצה ביישובו ומנהל את מעבדת הקורונה של חברת myheritage .

יאסר חגיארת (צילום: דוברות רע''מ)
יאסר חגיארת (צילום: דוברות רע''מ)

"זו לא הייתה הפתעה, וציפיתי שאכנס לכנסת הפעם", הוא אומר. "אני בפוליטיקה כבר הרבה שנים, בבחירות האחרונות של 2021 הייתי מספר 8 וכמעט נכנסתי לכנסת. תכננתי להיות חבר כנסת אחרי הכהונה במועצה, והמטרה שלי הייתה להגיע לפוליטיקה הארצית. הגעתי ליום הזה. זו הפעם הראשונה שיש לחברה הבדואית הצפונית נציגות בכנסת והתמיכה מאחוריי גדולה".

אילו נושאים חשוב לך לקדם?
"חשוב לי לתת תקווה לדור הצעיר הערבי. אני צופה שאתמקד בתעסוקה ודיור. היום צעיר ערבי שרוצה להשתלב צריך מקום עבודה טוב, שכר טוב ומגורים במחיר סביר. במציאות שלנו יש מצוקת דיור כי אין מגרשים לבנייה בכפרים הערביים, ומה שכן משווק - יקר מאוד".

יש חששות?
"יהיו אתגרים כמו איך להתנהל בכנסת, במליאה, עם הממשלה הקיצונית הימנית, ואני מקווה שתהיה רמת שיח אחרת, ממלכתית ומכבדת, ויתייחסו זה לזה בכבוד. אחד החששות הוא פגיעה בהישגים של רע"מ מהממשלה הקודמת ושינוי הסטטוס קוו במסגד אל־אקצא".

ד"ר מטי הרכבי, יש עתיד
"אני מגיעה לתפקיד עם דאגה וציונות אמיתית ואהבה למדינה", אומרת ד"ר מטי הרכבי, מקום 18 ברשימת יש עתיד, בת 60, נשואה ואם לשלושה, המתגוררת במושב סגולה. "זו זכות גדולה להשפיע מתוך שליחות ואחריות".

הרכבי היא בעלת דוקטורט בתחום הגנטיקה של הצמחים מהאוניברסיטה העברית, עסקה 25 שנה בתחום פיתוח והייטק של עולם הצמחים, ומשנת 2011 כיהנה כראש המועצה האזורית יואב. "ההחלטה להיכנס לפוליטיקה הארצית לא הייתה פשוטה, אני עוזבת אזור נוחות כראש מועצה", היא אומרת. "לא חשבתי כלל על הזירה הפוליטית, אבל אבי ז"ל נהג לומר שכשנפתחות דלתות, צריך לעבור דרכן, וזה מרגש מאוד".

מטי הרכבי  (צילום: אבישג שאר ישוב)
מטי הרכבי (צילום: אבישג שאר ישוב)

אילו נושאים יהיה חשוב לך לקדם?
"משאב הקרקע שאליו חובה להתייחס בחרדת קודש ולשמור עליו לדורות הבאים, קיימות, חקלאות כערך ציוני לפרנסה וייצור, וגם סוגיית הגיל השלישי שאליה אני חשה מחויבת. גם הנושא המגדרי חשוב לי. אני נבוכה נוכח הייצוג הנשי הדל בממשלה הבאה, נבוכה שאני אישית לא יכולה ללחוץ יד לחלק מנבחרי הציבור, והם לא מסתכלים לי בעיניים. אבל אני לא נבהלת".

יש חששות?
"החשש היחיד הוא שלא אוכל לבוא לידי ביטוי. אני מגיעה מעשייה ציבורית הלכה למעשה עם תעודות בשטח, ומקווה שהפרלמנט לא יהיה רק דיבורים, אלא שנצליח לשנות".

שרון ניר, ישראל ביתנו
"מגיל צעיר נטעו בי ערכים של ציונות, אהבת אדם, חריצות ומוסר עבודה", אומרת שרון ניר, מקום רביעי ברשימת ישראל ביתנו. "אני מאוד נרגשת ורואה בתפקיד זכות גדולה ושליחות של ממש. במיוחד לנוכח העובדה שאני הולכת לאופוזיציה. מטריד אותי שנוצר כאן גוש מסוכן וקיצוני ואני אפעל למען מדינה חופשית וליברלית".

ניר, בת 52 ממודיעין, נשואה ואם לשלושה, שירתה 30 שנה במגוון תפקידים בצה"ל, בהם האישה הראשונה כמג"דית תקשוב. בתפקידה האחרון שימשה כיועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר והשתחררה ב־2020. מאז שימשה יו"ר ועד מנהל בעמותת "פורום דבורה" וכמרצה באוניברסיטת רייכמן. "לא תכננתי מסלול פוליטי", היא אומרת. "אלחם כמו לביאה בקואליציה, אבל בגישה ממלכתית".

שרון ניר (צילום: דוברות ישראל ביתנו)
שרון ניר (צילום: דוברות ישראל ביתנו)

מהם הנושאים שחשוב לך לקדם?
"מה שיאיים על ערכי המשפט והחוק - על זה נסתער. למשל ביטול חוק השבות הוא מבחינתי קו אדום. זו פגיעה במפעל הציוני הגדול ביותר בהיסטוריה. גם סוגיית השכלה לכולם כולל לימודי ליבה בוערת בי. בין היתר, אני מתכוונת לעסוק ברפורמות לחיילים משוחררים, השכלה, דיור בר השגה. כמו כן, ארצה לייצר ענישה והרתעה וביטחון במרחב הציבורי עבור נשים. להיות פרלמנטר זה מקצוע של ממש, ואני מתכוונת ללמוד לעומק את הכלים והסוגיות הפרלמנטריות כדי להוביל לשינוי".

יש חששות?
"אני לא חוששת, אלא ניגשת לתפקיד בחדוות יצירה, מסוקרנת מהדינמיקה. חשוב לי להיות במקום של למידה, מקצועיות ויסודיות".

אברהם בצלאל, ש"ס
"אין ספק שיש התרגשות מהולה בתחושת אחריות גדולה", אומר אברהם בצלאל, מקום 11 ברשימת ש"ס. "להיות שליח ציבור זה לא שליחות פשוטה. כולי תפילה שאצליח לקדם את הדברים שבהם אני מאמין ולדאוג להם".

בצלאל, 42, שלמד בישיבת מיר, כיהן בעבר כסגן ראש עיריית ירושלים מטעם ש"ס והיה ראש אגף החינוך החרדי בירושלים. "לפוליטיקה הגעתי באופן אקראי לחלוטין", הוא מספר. "בציבור החרדי גדולי התורה הם אלו שקובעים בניגוד לנהוג במפלגות הכלליות, כך שקשה לצפות תהליך כזה. בהיותי תלמיד ישיבה צעיר עסקתי בצורכי הציבור, ובהמשך זה התקדם גם מחוץ לישיבה וכעת בכנסת ישראל.

אברהם בצלאל (צילום: ראובן קפוצינסקי)
אברהם בצלאל (צילום: ראובן קפוצינסקי)

מסקרן לדעת מה הוא המקום אשר הולך להיות ביתי השני. קיבלנו סיור מקצועי במשכן, אשר יאפשר לנו להבין יותר את עבודת החקיקה והוועדות. הפתיע אותי שיש במקום סניף דואר".

אילו נושאים תרצה לקדם?
"אני מתכוון לקדם נושאים רבים אשר המכנה המשותף שלהם הוא מלחמת חורמה בבירוקרטיה אשר הורסת את חייהם של אזרחים רבים במדינה. המטרה שלי היא לפשט אותה כדי שלאזרח יהיה נעים יותר לחיות כאן בארץ".

יש חששות?
"החששות רבים. ישנן ציפיות רבות - גם מצד אותם אזרחים שהצביעו לנו, אבל גם שלי מעצמי".