האלוף (במיל') עמוס ידלין, לשעבר ראש אמ"ן ועמית מחקר באוניברסיטת הווארד, שוחח הבוקר (שישי) עם גיא פלג בתכניתו ב-103FM והביע דאגה מרצונו של בצלאל סמוטריץ' לכהן כשר הביטחון בממשלה הבאה, כמו גם נשאל על מינויו הצפוי של רון דרמר לשר החוץ, לאחר הקלטות שפורסמו אמש בערוץ 12 בהם דרמר נשמע מעביר ביקורת נחרצת על התנהלותה של ארה"ב מול איראן במסגרת הסכם הגרעין, האשים כי ארה"ב יוצרת מלחמה במזרח התיכון, ותקף את ממשל ביידן. 

"חלשים מול איראן": שר החוץ המיועד דרמר במתקפה על ממשל ביידן
בן גביר מתפצל מסמוטריץ', וקורא לנתניהו למנות אותו לשר הביטחון

לשאלה האם מינויו של סמוטריץ' יכול להתקבל גם ללא הסכמת ארה"ב, ענה ידלין בחיוב: "זה יכול לקרות. האם זה טוב? זה מאוד לא טוב. יש בין ישראל לארה"ב יחסים ביטחוניים אינטימיים, בתחום המודיעיני, המבצעי, יש סיוע של 3.8 מיליארד דולר כל שנה. יש יחסים מאוד טובים בין שרי ביטחון למזכירי ההגנה. היחסים האינטימיים האלו חשוב שיובלו על ידי אנשים שהאמריקאים מעריכים אותם מבחינה מקצועית ואנושית, ואם יהיה את אותו מינוי שאתה רומז עליו אני מעריך שביטחון ישראל יפגע". 

לטענה האם לא מדובר בהתערבות גסה של האמריקאים, שלאחרונה הודיעו כי בכוונתם לפתוח בחקירת FBI בסוגיית מות העיתונאית שירין אבו עאקלה, השיב ידלין כי לדעתו אין קשר בין המקרים: "מההיכרות שלי עם הבירוקרטיה האמריקאית, הטיפול בנושא העיתונאית אבו עאקלה התחיל הרבה לפני תוצאות הבחירות. גם הדרך שבה הגיע הנושא לידיעת מדינת ישראל, מבלי שהמועצה לביטחון לאומי יודעת. אני חושב שזה לא קשור, אלו מהלכים לרדיקליים הפרוגרסיביים, אין לזה קשר. האמריקאים לא אומרים לנו את מי למנות שר ביטחון, יש להם קווים אדומים - הם אפילו לא נוקבים בשמות, אבל הם אומרים 'אנחנו לא חייבים לשתף פעולה עם כל אחד'. יש בינינו גם יחסים אינטימיים, ובסה"כ לא אנחנו נותנים להם 3.8 מיליארד דולר כל שנה, הם נותנים לנו. לא אנחנו מטילים וטו במועצת הביטחון, רק האמריקאים עושים את זה. לכן, כדאי להקשיב למה שהם אומרים ומי שלא יקשיב, כנראה שיהיו תוצאות". 

עוד דיבר על מינויו הצפוי של רון דרמר לשר החוץ בממשלת נתניהו, אף על פי התבטאויותיו החריפות כנגד ממשל ביידן: "בוא נפריד את זה למספר ממדים, מהפחות חשובים ליותר - קודם כל יש את הנושא העיתונאי, זה הוצג אתמול כאילו זה הוקלט בסתר שלשום. זה פודקאסט שאני שמעתי אותו לפני שלושה חודשים, כאשר דרמר לא היה מועמד לשום דבר. אלו הן העמדות הידועות של דרמר ונתניהו, לכן אני לא הופתעתי מהדברים האלה. אני לא פרשן פוליטי, אבל אי אפשר היה אתמול לפספס את העובדה שמישהו דאג שהפודקאסט הזה יגיע לערוץ 12, דרך ירון אברהם, ומי שדאג שזה יגיע אלו כנראה אנשים שמאוד רוצים את תפקיד שר החוץ לעצמם". 

ידלין המשיך ואמר באותו נושא: "דרמר הסביר למה הסכם הגרעין עם איראן גרוע, אבל לא דרמר ולא ראש הממשלה נתניהו לשעבר ולעתיד, לא הסבירו איך הם עוצרים את איראן בלי ההסכם, ההפך. ראינו שכאשר שלא היה הסכם, האיראנים התקדמו הרבה יותר ולא טראמפ ולא נתניהו הכינו תכנית ב'. זו הנקודה שצריך לחשוף. עכשיו המינוי הזה, כאשר יש ממשל דמוקרטי שגם ככה ישראל נמצאת אתו בחיכוכים, זה עניין של שיקול דעת. בנושא האיראני יש שתי שאלות - מה עושים אם אין הסכם, זה יהיה האתגר המרכזי של ראש הממשלה המיועד נתניהו, ודרמר, נתניהו וטראמפ צריכים להסביר למה כאשר הם פרשו מההסכם ואיראן התקדמה לפצצה הם לא עשו שום דבר כדי לעצור אותה". 

בתוך כך, התייחס האלוף (במיל') למל"ט האיראני שפגע בספינה בבעלות חלקית של עידן עופר: "בין ישראל לבין איראן מתנהלת מערכה מתחת לסף המלחמה, מערכה שחלקה חשאית בלי לקחת אחריות וחלקה עם. בכל הממדים, בממד הימי, האווירי, הסייבר. ישראל ידעה בדיוק מאיפה יצאו המל"טים גם בפעמים קודמות. ברור שמי שמפעיל אותם מתימן הם האיראניים. הניסיונות לפגוע בישראלים באיסטנבול, כולם ידעו מאיפה זה בא. לכן, אין פה משהו חדש, יש פה המשך מערכה. אם רוצים לנתח, אז בנושא הימי הייתה רגיעה, שני הצדדים הבינו שהם פגיעים. לכן שני הצדדים ירדו מהנושא הימי, מה שאנחנו רואים זה שהאיראנים חזרו, היו פרשנויות שזה קשור למונדיאל, להערכתי זה קשור לתקיפות שישראל לא לקחה עליהן אחראיות אבל שמתרחשות במזרח סוריה על שיירות שמעבירות נשק לחיזבאללה". 

בכל הנוגע לשיתוף הפעולה בין רוסיה לאיראן, ציין: "שיתוף הפעולה הזה הוא בהחלט סיבה שיש בה יתרונות לישראל וחסרונות. היתרונות הם שהסיכוי לחזור להסכם אחרי שאיראן משתפת פעולה עם רוסיה ונותנת להם מל"טים התקפיים מעורר כעס רב ביותר בוושינגטון, לכן הסיכוי הוא נמוך. מהבחינה הזו יש פה יתרון, האיראנים מבהירים לעולם שהם נמצאים בצד הרע של ההיסטוריה. האם הרוסים יגמלו להם בפעילות נגד ישראל? אני חושב שלא, הם שילמו להם 200 מיליון יורו, העבירו להם נשק מערבי שהם תפסו באוקראינה. אני לא חושב שהם ישלמו להם במטבע ישראלי, בוודאי לא בתחום הגרעיני בו הם מאוד זהירים. הם לא רוצים את איראן בתחום הגרעיני".