המאמצים להרכבת ממשלה: מסתמן שהקואליציה לא מתכוונת לחכות, ובאמצעות חבילת חוקים דרמטיים בשבוע הבא תנסה לפתור את הבעיה המשפטית המונעת את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר. בשבוע שעבר פרסמה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה את חוות דעתה, ובה המליצה לדרעי לפנות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, כדי שהאחרון יכריע אם יש קלון בעבירות המס שבהן הורשע דרעי במסגרת עסקת הטיעון.

מנסים ליישר את ההדורים: סמוטריץ׳ ונתניהו נודעו בכנסת
מתקדמים בדרך לממשלה? הליכוד פרסמה רשימה חלקית של דרישותיה במו"מ הקואליציוני

לדברי מקורבי יו"ר ש"ס, על אף שלדעת שורה של משפטנים קיימת סבירות גבוהה כי עמית יפסוק לטובת דרעי ויקבע כי אין קלון בעבירתו, דרעי פוסל לחלוטין את האפשרות להיות תלוי בהחלטתו. "תקדים שיקלי שנפסל על ידי השופט עמית השפיע על דרעי עמוקות והוא לא מוכן לקחת סיכון, גם אם מדובר בסיכון לא גבוה", טוענים גורמים המקורבים לדרעי.

על כן, דרעי מעדיף לסלול את דרכו חזרה לממשלה באמצעות חקיקת בזק. לפי התוכנית הראשונית הוחלט לקדם תיקון חוק יסוד: הממשלה שיקבע במפורש כי הכלל שלפיו אדם שהורשע ונידון למאסר על תנאי לא צריך לקבל הכרעה של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בנוגע לסוגיית הקלון. זאת בשונה ממצבו של מי שנידון למאסר בפועל. היום החוק לא מבדיל בין שני המקרים האלה.

אלא שתוך כדי בירורים ובדיקות משפטיות, התברר כי גם אם החוק יתוקן ודרעי ימונה, עתירה לבג"ץ עשויה להוביל להוצאת צו מניעה עד קבלת החלטה בסוגיה. ל"מעריב" נודע כי עקב הנסיבות, ובתיאום בין כל גורמי הקואליציה, הוחלט לקדם חבילת חוקים בתחום המשפטי במטרה לפתור את "סוגיית דרעי" ולחסום כל אפשרות של התערבות בג"ץ במינויו לשר.

לפי התוכנית, כבר ביום שני ימונה יו"ר חדש לכנסת. מיד עם מינוי יו"ר הכנסת יתחיל הליך חקיקה מזורז של מה שבקואליציה מכנים "חבילת חוקי דרעי". מדובר בארבע הצעות חוק מרחיקות לכת בתחום המשפט:

1 . תיקון חוק יסוד: הממשלה, שיפתור את דרעי מהצורך לבקש אישור של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.
2 . פסקת ההתגברות, שתאפשר להתגבר על פסיקת בג"ץ ברוב של 61 ח"כים.
3 . חוק אי־סבירות: החוק שלפיו בג"ץ לא יוכל יותר לפסול החלטות מנהליות על בסיס "עילת האי־סבירות".
4 . חוק שמאפשר לפסול חקיקה רק על ידי הרוב המיוחס של הרכב מורחב של שופטי בג"ץ.

יו''ר ש''ס אריה דרעי (צילום: אריה לייב אברמס)
יו''ר ש''ס אריה דרעי (צילום: אריה לייב אברמס)

לפי התוכנית, כבר ביום רביעי הבא, אחרי מתן פטור מחובת ההנחה, החוקים יובאו לאישור הכנסת בקריאה טרומית. בתחילת דצמבר, לפי הערכות, יסתיים המו"מ הקואליציוני ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו יוכל להודיע לנשיא יצחק הרצוג: "עלה בידי". מיד לאחר מכן חבילת החוקים תאושר בקריאה שנייה ושלישית, ועד תום המנדט של נתניהו הממשלה החדשה תושבע ותוצג לציבור.

עם זאת, בכירים בליכוד אומרים כי למעט תיקון חוק יסוד: הממשלה, נתניהו לא שש לקדם בצורה כה מהירה ובאופן כה מסיבי את החקיקה המשמעותית והרגישה, שצפויה לשנות דרמטית את גבולות ההשפעה של המערכת המשפטית. עוד במהלך הבחירות אמר יו"ר הליכוד כי ברצונו לקדם את הרפורמות בצורה אחראית ובהידברות עם בכירי מערכת המשפט. על כן , גורמים ששוחחו עם "מעריב" העריכו כי תחילה יקודם חוק אחד בלבד מתוך החבילה - תיקון חוק יסוד: הממשלה.

לפי ההערכה, גם אם תוגש עתירה לבג"ץ נגד מינוי דרעי, השופטים יפסקו לטובתו. זאת מכיוון שלפי הדעה הרווחת במערכת המשפט אין קלון בעבירת המס שבה דרעי הורשע. אם אכן כך יהיה, שאר חוקי החבילה יקודמו בנפרד, במסלול רגיל, במסגרת התיקונים המתוכננת בחוק יסוד: החקיקה, ובהידברות עם גורמים משפטיים, כפי שנתניהו היה מעדיף.

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

אופטימיות בסביבת נתניהו: "אנו בשלב סגירת הפינות"

המאמצים הקדחתניים נמשכו גם אתמול, בניסיון להגיע להסכמות בין יהדות התורה לליכוד ובין בצלאל סמוטריץ' לאריה דרעי. זאת כדי להחליף כמה שיותר מהר את יו"ר הכנסת מיקי לוי ביו"ר הכנסת החדש והקבוע. המועמד המוביל לתפקיד זה הוא ח"כ אמיר אוחנה.

לפי גורמים המקורבים למו"מ, המחלוקת העיקרית בין הליכוד ליהדות התורה היא בנושא התיקים שתקבל הרשימה בראשות יצחק גולדקנופף. הרשימה החרדית־אשכנזית העלתה את רף ההתעקשות ברקע הדיווחים כי ש"ס עומדת לזכות בחבילה נרחבת של התיקים . ביהדות התורה זעמו והבהירו כי "היה לנו מפתח תיקים: תיק אחד על כל שני ח"כים ברשימה. אם ש"ס מקבלים יותר - גם יהדות התורה תדרוש יותר".

בין נקודות המחלוקת: תיק התחבורה, שלפי העדכונים האחרונים מזירת המו"מ צפוי להישאר בליכוד ויועבר לידי בכיר הרשימה, ח"כ אלי כהן. כמו כן לא נפתרה המחלוקת סביב תיקי השוויון החברתי, הבריאות, וגם ברמת סגני שרים. אתמול, ברקע המחלוקת, התקיימה פגישה בין יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ומשה גפני, יו"ר סיעת דגל התורה שבתוך יהדות התורה. אחרי הפגישה כינס גפני את חברי סיעתו ועדכן אותם כי לא חלה התקדמות של ממש בנושא התיקים.

בצלאל סמוטריץ'  (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

במסגרת המגעים בין יו"ר הציונות הדתית , סמוטריץ' לליכוד, שני הצדדים טרם הגיעו להסכמה בנוגע למעבר סמכויות ממשרד האוצר למשרד הפנים, מה שסמוטריץ' מבקש למנוע. בגזרת עוצמה יהודית, ההנחה היא כי במידה ויוותרו על תיק הנגב והגליל, המפלגה תקבל תיק לא פחות גדול בחשיבותו. עם זאת, יו"ר הרשימה איתמר בן גביר ממשיך להבהיר כי לא ייכנס לממשלה ללא התיק המדובר.

בתוך כך ובמטרה לאזן את השיח הציבורי שנוצר סביב פרסום הדרישות העקרוניות והתקציביות של המפלגות החרדיות והדתיות, פרסמה מפלגת הליכוד שורה של דרישותיה במשא ומתן. ביניהן: העלאת שכר חיילי החובה ב־20%; העלאת שכר הלוחמים בחצי השנה האחרונה לשירותם לשכר המינימום; מימון מלא של ״ממדים ללימודים״ - 100% מלגת לימודים לחיילים ועוד שורה ארוכה של תוכניות בתחומי הדיור, החינוך, העלייה, המלחמה ביוקר המחייה ועוד.

חרף האמירות בקרב השותפים על כך שהפלונטר עומד על כנו ולא נרשמה התקדמות משמעותית, גורמים בסביבת נתניהו משדרים אופטימיות וטוענים כי "הבסיס כבר קיים, זה שלב סגירת הפינות. הממשלה תקום בזמן ובדרך המלך".