יום נוסף של משא ומתן קואליציוני עבר ללא פריצת דרך. יותר מכך, המשבר בין הליכוד ליהדות התורה העמיק. במרכז המחלוקת עדיין עומד תיק ירושלים, שלפי ההבנות בין המפלגות אמור היה להימסר ליהדות התורה, אל הח"כ מאגודת ישראל מאיר פרוש.

מחיר העיכוב? יהדות התורה: "הליכוד מזלזל בנו, התרחקנו עוד יותר מסגירה"

בליכוד החליטו לפצל את המשרד לירושלים ומורשת לשניים והעבירו את תיק המורשת לידי עוצמה יהודית. האכזבה ביהדות התורה הפכה למשבר, לאחר שבמפלגה למדו בעיון את הנספח להסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לעוצמה יהודית וגילו שרוב התקנים נלקחו
מהתיק המאוחד והועברו למשרד המורשת. "שיקרו לנו", זעמו, "מנסים למכור לנו תיק נטול תוכן. לא יקרה".

בעיה נוספת היא שעדיין לא הוסכם בין ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית מי ישלוט בוועדה לשירותי דת, שלה השפעה גדולה על החלטות בנושאי דת רבים. הליכוד ראה את העניין כסגור, כאשר המפלגה סיכמה כי הוועדה תיכנס אל תוך ועדת החוקה, שהובטחה לציונות הדתית, ובראשה יעמוד שמחה רוטמן. 

באגודת ישראל פתחו במתקפה נגד הליכוד, ומפלגת יהדות התורה דורשת שהועדה תהיה חלק מועדת הפנים, וח"כ יעקב אשר יעמוד בראשה. בנוסף, בעיתון הבית של המפלגה – "המבשר" - תקפו בחריפות את אופן ניהול המשא ומתן של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו.

"על רקע המשא ומתן המתנהל בעצלתיים, ביהדות התורה הביעו תסכול, מורת רוח וחוסר שביעות רצון מהתנהלות הליכוד", נכתב. מתקפה דומה צפויה מחר גם ב"יתד נאמן", עיתון הדגל של דגל התורה, הפלג השני של יהדות התורה. בגלל המשבר, סיעת יהדות התורה לא מסרה לליכוד את דף החתימות החסרות לקואליציה כדי להגיש בקשה ליו"ר הכנסת המכהן מיקי לוי להעלות להצבעה במליאת הכנסת את מינוי
יו"ר הכנסת החדש, ההכרחי כדי להעביר חוק שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי להתמנות לשר.

ש"ס לא שתקו לגבי הויכוח סביב הועדה לשירותי הדת, והבהירו כי לא יהיה אפשרי שיקבלו את המשרד לשירותי הדת ללא הוועדה לשירותי הדת. הדרישה של כל אחד משלושת השותפים ברורה - שלושת המפלגות רוצות להיות מעורבות בהליכים, מינויים והרפורמות בתחום שירותי הדת.

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם ההסכם בין הליכוד לציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' לא קרוב לסגירה, על אף שבשתי המפלגות אומרים: "הליכוד והציונות הדתית הגיעו להסכם, אך שלב החתימה מתעכב בשל דרישת הליכוד להמתין עד סגירת ההסכמים עם ש"ס ויהדות התורה". במאמץ שמשקיעים נתניהו ויריב לוין להתקדם מול יהדות התורה הם העבירו הצעה למנות את הח"כ מדגל התורה, אורי מקלב, לסגן שר במשרד התחבורה.

תפקיד נוסף שמקלב עומד לקבל, לפי הצעה זו, הוא סגן שר במשרד ראש הממשלה, שיהיה אחראי על המנהלת החרדית. כמו כן, מקודם הרעיון למנות את איש דגל התורה יצחק פינדרוס, שצפוי להיכנס לכנסת באמצעות החוק הנורווגי, ליו"ר ועדת הבריאות של הכנסת.

דרעי, המיועד לשר הבריאות, עדיין לא מסכים לכך, שכן בידי ועדת הבריאות אפשרות להגביל את כוחו של משרד הבריאות. בסביבת נתניהו אומרים כי השתנה כיווןהפעולה בעניין מינוי יו"ר לכנסת: תחילה נאמר כי בשלב הראשון ימונה יו"ר זמני, בהמשך ייבחר יו"ר קבוע. אתמול הוחלט כי מחשש להסתבכות בחלוקת התיקים בתוך הליכוד ולנוכח החשיבות במינוי לוין לתפקיד שר המשפטים, סוגיית זהותו של יו"ר הכנסת
חזרה להיות פתוחה והיא כרוכה עתה בשאלה אחרת – מי יהיה שר החוץ?

לפי הערכות בליכוד, אם נתניהו מעוניין להיצמד ללוח הזמנים שקבע ולמנות יו"ר חדש לכנסת כבר ביום שני הקרוב, עד ליום ראשון עליו להחליט מי יהיה המועמד לתיק החוץ, וכמובן מי המועמד מטעמו ליו"ר הכנסת.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


נקודת מחלוקת נוספת שעדיין לא הגיעה לפתרונה הוא רעיון הרוטציה המשולשת. לפי תוכנית זו, דרעי יכהן כשר הפנים וכשר הבריאות עד למועד הרוטציה בינו לבין סמוטריץ', בשנת 2025 . לאחר מכן תיק הבריאות יישאר בידי דרעי, בעוד שתיק הפנים יעבור לסמוטריץ' ותיק האוצר אל דרעי.

סמוטריץ' מצדו דרש לקבל תיק נוסף במסגרת הרוטציה, ואם דרעי אינו מוכן להיפרד מתיק הבריאות, אזי, לפי הצעת הליכוד, אחד התיקים השייכים בתחילת כהונת הממשלה לבכירי הליכוד - התחבורה או החינוך, יעבור בשנת 2025 לידי מפלגת הציונות הדתית של סמוטריץ'.

בליכוד זעמו לנוכח הדרישה הזו וגורמים במפלגה אמרו: "הרעיון לקחת מהליכוד את אחד התיקים החשובים, התחבורה או החינוך, לא מתקבל על הדעת". בליכוד משדרים דאגה מהתנהלות המשא ומתן ומעריכים: השלב הבא, זה של חלוקת התיקים על ידי נתניהו בתוך סיעתו, ילווה בקרבות לא פחות קשים מאלה הניטשים עם השותפים לממשלתו העתידית.