השבוע האחרון של מנדט נתניהו להקמת הממשלה נפתח כאשר מלאכת המשא ומתן הושלמה ברובה, אך סוגיות לא מעטות נותרו על הפרק ויטופלו בימים הקרובים. אחרי שהושגו ההסכמים עם עוצמה יהודית, נעם והציונות הדתית, הצעד הדחוף הבא מבחינת נתניהו הוא להגיע להסכמות עם מפלגת יהדות התורה באשר לחבילת התפקידים עבור חבריה.

מתיחות בקואליציה המתגבשת? שיחת הצעקות של בן גביר ונתניהו 
"נתניהו מפחד": חבר הכנסת ביטן במתקפה חריפה על ראש הממשלה המיועד 
"צעד משמעותי להקמת ממשלה": הושג הסכם בין הליכוד לציונות הדתית 
 
 נזכיר כי ביהדות התורה סירבו להעביר לידי הליכוד את חתימותיהם לבקשה למנות את יושב ראש הכנסת - עד שתוסדר סוגיית התיקים. בסוף השבוע שעבר נרשמה התקדמות בנושא אחרי שבמסגרת ההסכם עם הציונות הדתית, ובתום מו"מ שניהל ח"כ משה גפני מיהדות התורה עם הליכוד, סוכם כי הוועדה לשירותי דת לא תועבר במלואה לידי ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, אלא תוכנה יפוצל - תחום המועצות הדתיות, המקוואות, העירובין, הקבורה וחוק החמץ נשארו בוועדת הפנים, ובראשה יעמוד ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה.

נתניהו בפגישתו עם משה גפני (צילום: ללא קרדיט)
נתניהו בפגישתו עם משה גפני (צילום: ללא קרדיט)

סוגיה נוספת שעמדה במחלוקת בין הליכוד ויהדות התורה הייתה תיק ירושלים. בסיעת אגודת ישראל מחו נגד אופן פיצול משרד ירושלים והמורשת, כאשר רוב תקני המשרד הועברו למשרד המורשת החדש שבראשו יעמוד ח"כ עמיחי אליהו מעוצמה יהודית. כעת, ככל הנראה ונוכח ההתקדמות של המגעים עם יהדות התורה, האחרונים צפויים להסיר את התנגדותם להעברת חתימות הקואליציה לידי יו"ר הכנסת המכהן מיקי לוי, בבקשה להעלות על סדר היום של המליאה את ההצבעה על מינוי יו"ר הכנסת החדש.

בעיתון "המבשר", המזוהה עם יהדות התורה, הופיע הבוקר מאמר התוקף את הליכוד, ובו נכתב כי "הליכוד חייב להתאמץ לקראת הדרישות של יהדות התורה, ולא לקחת אותן כמובנות מאליהן. למעלה מחודש חלף מאז הבחירות, אולם ההתנהלות ממשיכה להיות תמוהה ומזלזלת".

יש לציין כי נתניהו טרם קיבל החלטה סופית באשר לאופן מינוי יו"ר הכנסת החדש. בין האפשרויות שנשקלו בימים האחרונים: מינוי יו"ר זמני שבהמשך יתפטר לטובת מינויו של יו"ר קבוע. בין השאר דובר על בכיר הליכוד יריב לוין שישמש כיו"ר, כשמינוי יו"ר זמני מטעם ש"ס יכול לשמש כאופציה נוספת.

יריב לוין בפסגת המנהיגים של מעריב (צילום: מרק ישראל סלם)
יריב לוין בפסגת המנהיגים של מעריב (צילום: מרק ישראל סלם)

כך או כך, נתניהו יצטרך לקבל החלטה בהקדם, מפני שמינוי יו"ר הכנסת והקמת ועדה זמנית (ועדת החוקה, חוק ומשפט ואולי גם ועדת הפנים של הכנסת) אלה הצעדים ההכרחיים על מנת לקדם את החקיקה שתסלול את דרכו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לכהונה בתור שר בממשלה. צעדים אלה גם יעניקו לאיתמר בן גביר סמכויות מיוחדות על משטרת ישראל בתור השר לביטחון לאומי. להערכת גורמים בכנסת, העברה המלאה של כל אחד מהחוקים תדרוש כשבוע עבודה פרלמנטרי, כך שלפי כל הערכות בליכוד, אישור החוקים הנדרשים לפני הקמת הממשלה יהיה כרוך בבקשת הארכת המנדט מהנשיא.

ובנוגע לבן גביר: הוא שוחח עם נתניהו ביום חמישי בנוגע לדרישות המהותיות של עוצמה יהודית במו"מ, על רקע העובדה שבינה לבין הליכוד נחתם רק נספח התפקידים אך לא כל ההסכם הקואליציוני. מסתבר שבן גביר התרשם שנתניהו נסוג בנוגע לדרישותיו לשינוי הוראות פתיחה באש, וכן בנוגע לחוק החסינות לחיילים ולשוטרים. במפלגתו של בן גביר מדגישים כי מבחינתם הממשלה תקום כדי לממש את מדיניות הימין, השיח יימשך והם לא מוכנים לוותר על דרישות הליבה.

סוגיה נוספת שנתניהו יידרש לפתור בדרך להקמת הממשלה היא חלוקת התפקידים בקרב חברי הליכוד. גורמים במפלגה מעריכים שהוא ינסה לפרק את "קבוצת ישראל כ"ץ" - כמה ותיקי ובכירי הליכוד שנתפסים בסביבת נתניהו כאיום פוטנציאלי אם אחרי החלוקה יישארו ללא תפקידים התואמים את מעמדם ואת ניסיונם.

בנימין נתניהו וישראל כ''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו וישראל כ''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מדובר בין היתר ביו"ר מזכירות התנועה, השר לשעבר ישראל כ"ץ, שלפי גורמים בליכוד רואה עצמו כמועמד לתיק החוץ או תיק בכיר אחר. ויש גם את ח"כ דוד אמסלם, שבעבר הצהיר כי הוא מעוניין לכהן כשר המשפטים. בהקשרו של אמסלם מדברים על כמה אפשרויות, כאשר גם תפקיד יו"ר הכנסת או, לחלופין תיק שר משמעותי, הוזכרו כאופציות. באשר לחבר הרשימה נוסף, דוד ביטן, שאינו יכול לכהן כשר בגלל כתב האישום שהוגש נגדו, מדברים על ההצעה לכהן כיו"ר ועדה חשובה, ובנוסף כיו"ר הקואליציה - תפקיד שביצע בעבר בהצלחה.

בתוך כך, התייחס ח"כ רוטמן, שצפוי לכהן בתפקיד יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, בראיון בכאן רשת ב' ביום שישי, לדברי נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות יום קודם לכן באירוע התרבות השנתי לסגל השיפוטי ברשות השופטת. לדברי רוטמן, "אם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות התייחסה אל נבחרי הציבור כשאמרה אמש 'נמשיך לעמוד איתן גם אל מול הרעמים והברקים הנשמעים והנראים בעת הזו', היא עברה על כללי האתיקה שלפיהם שופט לא צריך להתבטא בפומבי באופן פוליטי. יש שופטים שחושבים שבמקום לפרש את הדין ולפעול לפי המחוקק - תפקידם לעמוד כנגד המחוקק".