שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני שוחח היום (ראשון) עם הכתבים הישראליים ומסר את התרשמותו מביקור הנשיא הרצוג בבחריין: "זו אבן דרך חשובה ביחסים הבילטרליים שלנו, הוד מלכותו הדגיש את הרצון להמשיך ולפתח את שיתוף הפעולה בכל התחומים והביע ביטחון שביקור זה יתרום תרומה מרכזית לחיזוק היחסים הבילטרליים".

מלך בחריין לנשיא הרצוג: "תומכים בהשגת שלום צודק לפלסטינים"
לראשונה בהיסטוריה: נשיא המדינה המריא לביקור רשמי בבחריין

קבלת פנים להרצוג בבחריין, צילום: אנה ברסקי

שר החוץ הבחרייני הוסיף ואמר כי "הביקור גם סיפק את ההזדמנות לנשיא לחוות את המגוון הדתי והתרבותי שלנו ואת הידידות והסובלנות לכולם, כפי שיראה בפגישה עם יהודי בחריין בהמשך היום".

הוא הוסיף וסיפר כי הרצוג אמר כי הביקור ההיסטורי בבחריין הוכיח את מעמדה הבינלאומי של הממלכה, וכי הוא אמור לבקר גם בוועדת הפיתוח הכלכלי, שם יתודרך על הפיתוח הכלכלי בממלכה. "החום ניכר בביקור הטקסי והנשיא מתקבל בברכה ועכשיו אם יש תקריות לכאן או לכאן, זה בכל דמוקרטיה. אני חייב לברך את ישראל על כך שיש לו נשיא כל כך נפלא שהוא באמת מייצג את עם ישראל בצורה יוצאת דופן", סיפר השר.

"הוד מלכותו המלך והנשיא דנו בתיירות, כמו גם הרחבת הסחר הדו צדדי וכן יישום הסכמים רבים וברצוני להדגיש את חשיבות העקרונות הכלולים במשותף ואת הצורך לתמוך בפורום הנגב בתהליך לבניית שיתוף פעולה מרובה מדינות". השר התייחס גם לסוגייה הפלסטינית והזכיר כי "הוד מלכותו אישר מחדש את הלגיטימציה להקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים ויוזמת השלום הערבית". 

על ממשלת נתניהו המסתמנת אמר השר: "אני רוצה לברך את ישראל על הבחירות המוצלחות, ואנחנו מצפים לעבוד הלאה עם הממשלה החדשה תחת הנהגתו של מי שחתם על הסכמי אברהם, נתניהו ראש הממשלה הנבחר. מאחלים לו הצלחה. אני פגשתי את נתניהו בבית הלבן, וזה היה יום בהיר ויפה לעתיד יפה. עתיד שהתחיל בחתימה על הסכמי אברהם".

"הרשו לי להודות לראשי הממשלה בנט ולפיד על התמיכה שלהם בשלום באזור ולמחויבות שלהם להסכמי אברהם ולהתחלת פורום הנגב, שהפוך את הסכמי אברהם לדבר ממשי. זה תהליך שבונה תקווה לכל האזור ללכת בדרך של שלום. האתגרים, הן של בחריין והן של ישראל, הדגישו את הצורך במאמצים נוספים לקדם שלום בר קיימא וקיום משותף על בסיס כבוד הדדי, לרבות אי התערבות בענייני פנים".

"אני באמת מצפה לעבוד עם ממשלת נתניהו להמשיך לקדם ולפתח את ההישגים המוצלחים שהשגנו ביחד לחיזוק השלום ולפעול יחד כדי להעביר את המסר של הבטחת יתרונות השלום שיכולים להרחיב את מעגל השלום, מעשים, בשטח, ומקווים שהם יגעו בלבבות ובראשם של אנשי האזור".

כשנשאל לגבי הרכבה המסתמן של ממשלת נתניהו, לרבות מינויו של איתמר בן גביר לתפקיד שר, ניסה שר החוץ הבחרייני להתחמק מתשובה. כשנשאל מה יעשה במקרה שבו שרים מממשלת נתניהו יגיעו להר הבית אמר כי הוא לא מאמין שזה יקרה, ואם הדבר יגיע לכדי כך הם "יבחנו את המצב  אם וכאשר".

"נתניהו חתום על הסכם אברהם ואנו מאמינים שהוא מאמין בשלום בפרט כפי שנאמר בהסכם אברהם ובעקרונות הסכם אברהם", אמר. "אנו פועלים ונפעל יחד עם הממשלה כדי לגבש באמת את תפיסת השלום ואנו מאמינים שפורום הנגב יצר תהליך שממסד את הסכם אברהם, את יתרונות השלום שבו אנשים מהאזור שבו אנשים של האזור יכול לחיות זה לצד זה, למרות הבדלי הדת, האידיאולוגיה והאתניות שלהם. זה ישלח את המסר הראוי לכל הספקנים להשגת שלום".

"אני מאמין שישראל והעם הישראלי הם אומה שרוצה שלום, ושהממשלה תגשים את השאיפות האלה עבור עמי האזור ותיצור סביבה בעבודה משותפת שתיתן לשלום סיכוי. שלום הוא המטרה של העקרונות של הסכם אברהם, וזו המטרה שאנחנו מנסים לקדם. אנו מצפים לעבוד יחד לקראת מטרה אסטרטגית יותר, אנחנו צריכים להשאיר את היעד האסטרטגי הזה תמיד מולנו ואני חושב שדברים יקרו לטובת האנשים באזור".

"אני לא חושב שהתמיכה פוחתת אלא להיפך. אנחנו ואנשים רבים להוטים לראות את התועלת שבשלום, ולכן עלינו להסתכל על זה כהזדמנות שלפיה אנחנו עובדים ביחד, וזו המטרה העיקרית של אסטרטגיית השלום. זו לא חובה של בחריין להראות את התועלת של הסכם אברהם בלבד אלא חובה של כולנו, החתומים על הסכם אברהם, להראות את התועלת של ההסכם. אם נצליח נצליח כולנו ביחד ואם נכשל נכשל יחד". 

"תמיד יש מתנגדים ותמיד יש ספקנים וזה תהליך מתמשך לשמור על חום השלום, ובגלל זה אנחנו צריכים אסטרטגיית מלחמה ושלום שנמשכת עשר שנים, ההצלחה היא של בחריינים וישראלים לעבוד יחד".

השר הוסיף וציין כי בעניין אוקראינה, הוד מלכותו המלך חזר על הצורך בדיאלוג כפי שנקבע קודם לכן. "גורם רשמי אמריקאי אמר שעלינו לקחת בחשבון את היחסים המתפתחים בין איראן לרוסיה, כך שבעוד איראן נכנסת למדינה באירופה, האם זה ישפיע על היחסים שלנו עם רוסיה". 

בהמשך התייחס לעניין הסכם הגרעין עם איראן ואמר: "איראן היא שכנה גדולה. אנו  לא חושבים שההסכם יסיים את הדיון עם ארה"ב בעניין תוכנית הגרעין האיראנית. אנחנו רוצים שיהיה להם שלווה ויהפכו לשחקן אזרחי אזורי אחראי, ואנחנו קוראים לשלום בין כולם". 

"אנחנו תמיד קוראים לפתרונות של שתי מדינות וזו עמדה קבועה וזה אושר על ידי הוד מלכותו היום, וזה נכון גם למלחמה בין אוקראינה לרוסיה. תמיד קראנו לשלום ולהכרח שתהיה תנועה דיפלומטית בין שני הצדדים ודיאלוג ישיר כדי לשמור על היציבות והשלום של אירופה. ראינו את ההשפעה מבחינה כלכלית, אספקת מזון ואנרגיה ואנחנו תמיד קוראים לשלום כשאפשר".

"אנו סומכים על הנהגת נתניהו שהיא תעמיד את האינטרס של הסכמי אברהם בראש סדר העדיפויות, כפי שחתמנו ​​עליהם בבית הלבן... ההחלטה הזו נשארת לסעודיה מה צריך לעשות כדי שתושבי האזור יאמינו במה שאנחנו עושים, תאמין בשלום שאנו מטיפים. אנו מאמינים שמעשים בשטח, שיעודדו את כולם להצטרף, זה לעבוד על סלע המחלוקת לפיה פתרון סוגייה הפלסטינית הוא תנאי בדרך לשלום". 

"הבסיס להשגת המטרה הסופית הזו הוא סיום הסכסוך הפלסטיני הישראלי. יש הרבה צרות שאנחנו רואים בגלל הסכסוך הזה, האזור ראוי להזדמנות ואנו מרגישים שבאמצעות שלום אפשר ליצור את ההזדמנות הזו. התפקיד שבחריין ממלאת כבר התחיל להשיג שלום מאחר שאנו מאמינים שבעזרת השלום ניתן ליצור הזדמנויות נוספות לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני".