הליכוד והציונות הדתית חשפו הבוקר (שני) את הנספח להסכם הקואליציוני עליו חתמו, ובו סוכם כי יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ' ימונה לשר האוצר במחצית הראשונה לממשלה, ולאחר מכן ישמש כשר הפנים.

מקורב לסמוטריץ' וזוכה להערכה רבה: המועמד לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר
אחרי ההתקדמות במו"מ הקואליציוני, נתניהו צריך להחליט: מי יהיה שר החוץ הבא?

כמו כן, סוכם בין המפלגות כי הציונות הדתית תקבל את תיק העלייה והקליטה, תיק ההתיישבות ותיק במשרד הביטחון שיהיה ממונה על המנהל האזרחי בשטחים. בנוסף, חבר כנסת מהציונות הדתית יעמוד בראש ועדת חוק חוקה ומשפט וחבר כנסת נוסף ישמש כסגן שר לפי בחירת יו"ר המפלגה סמוטריץ'.

בתוך כך, סוכם כי תשובות המדינה לבג"צ בנושאי התנחלויות, אשר תחת אחריותו של השר הממונה על המנהל האזרחי בשטחים, יהיה באישור סמוטריץ' ובתיאום עם ראש הממשלה המיועד נתניהו. 

תחום נוסף עליו סיכמו הצדדים לשינוי, הינו יחידת תחום זהות יהודית שתועבר ממשרד הדתות למשרד למשימות לאומיות (משרד ההתיישבות מורחב), וכן אגף תרבות יהודית שיועבר גם כן ממשרד החינוך למשרד למשימות לאומיות.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מנגד, ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד תקף את ההסכם וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "לפי ההסכם בין הליכוד לציונות הדתית סמוטריץ׳ ימנה את מתאם הפעולות בשטחים ואת ראש המנהל האזרחי, אלוף ותת אלוף בצה״ל שעד היום מונו בידי הרמטכ״ל. נתניהו מכר את צה״ל לחרד״לים".

גם ח"כ גדי אייזנקוט (המחנה הממלכתי) התייחס להסכם, ואמר: "ההסכם בין הציונות הדתית לליכוד הכולל העברת סמכויות גורפת לידי שר שאינו שר הביטחון הוא מעשה חסר תקדים בתולדות צה״ל ומערכת הביטחון. הוא מהווה חתירה תחת סמכות ואחריות שר הביטחון והרמטכ״ל והפיכת הייעוץ המשפטי לייעוץ פוליטי במקום יעוץ מקצועי וממלכתי".

ח״כ גלעד קריב (העבודה): ״הכותרת הראויה להסכם המסוכן: "נתניהו: בבלפור יסדתי את המדינה הדו-לאומית. ההסכם מאיץ את הסיפוח הזוחל בשטחי יו״ש ומכפיף את שיקולי הביטחון של מדינת ישראל לאינטרסים הצרים של מפעל ההתנחלויות. נתניהו יכול להתהדר כאוות נפשו בסיכום לפיו הפעולות תבוצענה בהסכמת ראש הממשלה. בפועל ההסכם מוליד מפלצת בירוקרטית, תקציבית ומשפטית שמטרתה אחת – קידום הסיפוח דה פקטו, הכשרת המאחזים הבלתי חוקיים והעמקת השליטה הישראלית הישירה על חייהם של הפלסטינים".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מהליכוד נמסר בתגובה להסכם: "אחרי שנים של אפליית המתיישבים לרעה, הממשלה בראשות נתניהו תתקן עוול היסטורי ותוביל רפורמת אזרחות שווה למתיישבי יהודה ושומרון, מבלי לשנות את המעמד המדיני או המשפטי של השטח. הסמכויות של מתאם הפעולות בשטחים והמינהל האזרחי נשארות במשרד הביטחון, במבנה המשפטי הקיים".

"החלטות השר המממונה בעניין המתפ״ש והמינהל האזרחי יעשו בתיאום מלא והסכמתו של ראש הממשלה, שימשיך לנהל את המדיניות באחריות ושיקול דעת", הוסיפה, "בניגוד לדיווחים השקריים, חתימת צווים בתחום יהודה ושומרון ימשיכו להיעשות ע״י אלוף פיקוד המרכז, ותשובות עתירות לבג״ץ יעשו בתיאום כל הגורמים ובהסכמת ראש הממשלה. ההסדר החדש יאפשר שירות טוב ויעיל יותר לאזרחי ישראל ביהודה ושומרון, דבר שהתבקש כבר לפני שנים רבות, מבלי לשנות את הסטטוס קוו המדיני במקום".