ביהדות התורה הבהירו היום (שלישי)  כי ידרשו לבטל את סעיף הנכד בחוק השבות. ההבהרה מגיעה בעיתוי לא מקרי, מאחר והבוקר פורסם כי נציגי הליכוד הודיעו לשותפות כי ביטול סעיף הנכד זו דרישה בעייתית מאוד, שלא תעבור ציבורית, ועל כן יש לשקול חלופות מתונות יותר. בליכוד הציעו להכניס להסכמים סעיף שמדבר על הקמת ועדה ייעודית שתדון בסעיף הנכד ותגבש מסקנות במהלך כהונת הממשלה.

הליכוד הודיעה כי חוק השבות לא ישונה - זו ההצעה החלופית של המפלגה
סערת סעיף הנכד: האם שינוי בחוק השבות ישפיע על יהודי ארצות הברית?

תוך כדי הדיונים בנושא הועלתה הצעה אחרת, שלפיה לנכדים של יהודים המבקשים לעבור לישראל יוענק מעמד של תושבות קבע ולא אזרחות. הרעיון נפסל על ידי הליכוד, והדרישה לסכם על הקמת הוועדה חזרה אל מרכז הבמה. גורם ביהדות התורה התייחס לדברים ומסר: "לא מקובל עלינו הניסיון להציג תמונה, כאילו החרדים הם ותרנים ופשרנים בנוגע למתן אזרחות ישראלית ללא יהודים, לעומת הציונות הדתית, שלכאורה עומדת על עקרונותיה".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שוחח בשבוע שעבר עם זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן. בשיחה בין השניים בין היתר דובר על הדרישה לבטל את סעיף הנכד בחוק השבוע. במהלך השיחה, סוכם כי סעיף הנכד לא יבוטל אך "יימצא פתרון ראוי לסוגייה" לאחר הקמת הממשלה.

בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)

עוד קודם, פנו לנתניהו בכירים בציונות הדתית בדרישה לשנות את החוק ולהוציא ממנו את הסעיף המאפשר עליית נכדים שאינם יהודים ובלבד שסבם היה יהודי. גם ח"כ סמוטריץ' וחברי כנסת מש"ס ויהדות התורה הביעו בעבר את רצונם לביטול הסעיף כבר בקדנציה הקרובה. מנגד, ח"כ אדלשטיין הביע התנגדות לביטול הסעיף. " אם זה יקרה, בעוד 5 שנים אין חוק שבות במדינת ישראל, כל אחד יוכל להתאזרח וזו תהיה מדינת כל אזרחיה", טען. 

בריאיון שהעניק נתניהו לרשת NBC האמריקאית, שלל את ביטול סעיף הנכד: "לא יהיה שינוי, אני מעריך שיהיה על כך דיון מעמיק, אבל אני בספק רב שנעשה איזשהו שינוי בחוק השבות".