האופוזיציה הנכנסת הגיבה היום (שלישי) לאישורה של הצעת חוק יסוד: הממשלה, הידוע בכינויו "חוק דרעי-סמוטריץ'" בקריאה שנייה ושלישית, ותקפה. רה"מ היוצא יאיר לפיד הגיב בחריפות: "הממשלה הזאת תיזכר כמושחתת בכל הזמנים". עוד הוסיף: "רה"מ באמצע משפט על עבירות פליליות חמורות. עבריין שישב בכלא והורשע שוב ימונה לשר בכיר שאחראי על הכסף שלכם. עבריין שהורשע בתמיכה בארגון טרור ימונה לאחראי על המשטרה. כל ציוני הגון שאוהב את המדינה שלו מתבייש בממשלה הזו".

הכנסת אישרה: דרעי יוכל לכהן כשר, ניתן יהיה למנות שר נוסף במשרד הביטחון

ממפלגת 'יש עתיד' נמסר: "חוק דרעי הוא הוכחה נוספת לחולשתו המביכה של נתניהו מול שותפיו הקיצוניים. ביבי חלש ודרעי ידע שהוא יכנע לו, כמו שהוא נכנע לכולם. לא חיילי צה״ל, ניצולי שואה או מאבק ביוקר המחייה מעניינים אותם. לא הרצון להטיב איתכם, אזרחי המדינה אלא רק להכשיר אדם מורשע בפלילים להיות שר בממשלה בהפרעה". 

יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי: "ממשלת נתניהו חוגגת את העברת החוק שמאשר לעבריין מורשע לחזור לזירת הפשע. בושה. זו הממשלה של נתניהו. נאשמים, עבריינים, הומופובים וגזענים - מביישים את מדינת ישראל ומדרדרים אותה לתהום. אנחנו חייבות וחייבים לעצור אותם ולהחזיר את המדינה למסלול".

שר המשפטים גדעון סער אמר במליאת הכנסת בסיכום הדיון על הצעת החוק: "אני אצטט את חבר הכנסת ביטן, אם את זועקים אז אני אצטט אותו, למה שאביא דברים שלי? התחבורה זה חצי תחבורה, החינוך זה חצי חינוך, המשפטים מלא, פה אני אתקן את הדברים אבל מהביטחון נשאר 2/3. המשפטים זה לא מלא, למה? מכיוון שח״כ בן גביר, במסיבת עיתונאים, בפתח ישיבת סיעה של עוצמה יהודית, הפגין עוצמה, והודיע לראש הממשלה המיועד, אם אין ממלא מקום ליור ועדת שרים לענייני חקיקה עם זכות וטו אין ממשלה. נו, ומה לדעתכם קרה? ביבי התקפל! הוא רגיל להתקפל, אבל בצורה כל-כך מבישה? שמודיעים לו את זה לא בחדר משא ומתן מול כל העולם, והוא בבושת פנים ביום האחרון…אז גם שר המשפטים שחבר הכנסת ביטן שאני מצטט אותו כאן הבוקר אומר מלא, זה גם לא מלא, זה עם כוכבית. אני הייתי יו״ר ועדת שרים לענייני חקיקה, מה זאת אומרת ממלא מקום עם זכויות וטו? תראו על מה אתם מבזבזים את האשראי הגדול שקיבלתם מהציבור כבר ברגעים הראשונים, כבר בימים הראשונים, עוד טרם הוקמה הממשלה. חודשיים חלפו ותראו מה קורה - במקום ההתלהבות של הנצחון הגדול, כל שעה עגולה רה"מ המיועד מפרסם או התנצלות, או הבהרה, או הסתייגות, או פליק פלאק. אם יש איזו שעה פנויה, אתה צריך לבדוק מה ההבהרה שפורסמה בשעה האחרונה.  אני מציע, יש דבר כזה שנקרא ציוץ קבוע, שכל פעם ישים ציוץ קבוע של הבהרה, כל פעם של שותף אחר בשותפים הקואליציוניים".

בנוסף, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד השינויים בחוק יסוד: הממשלה, שנועדו להכשיר את כהונתו של דרעי לשר.

בעתירתה טענה התנועה כי "התיקון הוא תיקון חוקתי שנתקבל תוך שימוש לרעה בסמכות המכוננת, הפוגע בשיטת המשטר הישראלית, באשר הוא נועד לפגוע בטוהר המידות ובסטנדרט הערכי שנקבע במסגרת הלכת 'דרעי-פנחסי'; והכל על רקע שיקולים פרסונליים אסורים, צרכי שעה קואליציוניים, ובאמצעות הוראות הנעדרות כל תכלית ראויה עצמאית מהקשר פוליטי חולף – ולפיכך אין מקומו בין הנורמות החוקתיות במדינת ישראל".

עוד טענה התנועה כי "בהליך החקיקה נפלו פגמים קשים, ובהם הפגיעה בעקרון השתתפות חברי הכנסת בהליך החקיקה, העדרו של פרק זמן ראוי לדיון בשינוי ובהשלכותיו, העדר תשתית עובדתית ומשפטית ראויה ומלאה, ובאופן החורג מן הדרך בה התקבלו חוקי יסוד בעבר".

עו"ד דר' אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, הגיב: "זהו שפל המדרגה, טירוף, וטירלול מוסרי. יום שחור משחור בו הכנסת הכניסה לספר החוקים של מדינת ישראל תעודת כשרות לעבריין מועד התעוררנו ליום אפל, בו חברי הקואליציה המסתמנת פעלו כגנבים בלילה ואצו רצו לשנות את חוקי היסוד באופן נמהר ורטרואקטיבי, ורק כדי לאפשר לעבריין דרעי להתמנות לשר. בג"ץ חייב להתערב ולמנוע את החרפה הזאת, ואף לבטל את הסדר הטיעון המקל שנעשה עם אריה דרעי".

שר האוצר ויו״ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ביבי יצר נוסחה חדשה להקמת ממשלה וגיבוש הסכמים קואליציוניים- תהיה שותף ותקבל חוק על שמך. דרעי בא? מצוין, קיבלת את ״חוק דרעי״, סמוטריץ׳ בא? קיבלת את ״חוק סמוטריץ׳״, בן גביר בא? קיבלת את 'חוק בן גביר'. אני חוזר ומדגיש - את כל החוקים המטורללים שתעבירו נבטל ולא נשאיר להם שום זכר".