הטקס החגיגי של כניסת השר החדש אלי כהן למשרד החוץ יתקיים היום (שני) בצהריים. בתוכנית: פגישת חפיפה בין כהן לבין ראש הממשלה ושר החוץ לשעבר יאיר לפיד, ולאחר מכן נאום השר הנכנס ומפגש עם עובדי משרד החוץ, שכבר הביעו בשיחות סגורות חשש כבד מפגיעה במעמדם.

עובדי המשרד לעניינים אסטרטגיים לשעבר מתנגדים להעברתם למטה משרד החוץ בי-ם
יקשה על הממשלה החדשה: משרד החוץ מתנגד למעבר שלוחת המאבק בדה-לגיטימציה לירושלים

כהן מקבל את התפקיד הבכיר כשהוא חדור מוטיבציה לגבש ולקדם תוכניות מדיניות ולקחת חלק פעיל במהלכים שמתכנן ראש הממשלה נתניהו. במהלך קמפיין הבחירות וגם אחריו הבהיר נתניהו כי בכוונתו לפעול להרחבת הסכמי אברהם, להביא לנירמול היחסים בין ישראל לערב הסעודית ולקדם מהלכים מדיניים נוספים.

בסביבת השר כהן מבהירים כי הוא נחוש לפעול ולקדם נושאים כך שכבר בתוך השנה הראשונה לכהונתו יורגשו תוצאות. אלא שבקרב אנשי הדרג המקצועי במשרד החוץ מורגש דווקא חשש מהמצב החדש שנוצר לאחר חלוקת התפקידים והקמת שורה של משרדים. חלפו פחות משנתיים מאז החלטת לפיד על החזרת אגף המאבק בדה־לגיטימציה למשרד החוץ, לאחר השנים שהיה שייך למשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה, שבהן השר לשעבר גלעד ארדן העלה על נס את המאבק בחרם ובדה־לגיטימציה של ישראל.

רון דרמר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רון דרמר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עתה החליט נתניהו להקים שוב את המשרד לעניינים האסטרטגיים ולהעמיד בראשו את איש אמונו רון דרמר, השגריר לשעבר בוושינגטון, מה שמבטיח שהמשרד הזה יהיה פעיל מאוד. גם הסמכויות שניתנו לשר התפוצות עמיחי שיקלי מדאיגות את אנשי משרד החוץ. שיקלי ביקש מנתניהו את האחריות על המאבק באנטישמיות - ונענה בחיוב, כך שהשם המלא של משרדו הוא "משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות".

על רקע השינויים האלה, ולנוכח ההבנה שנתניהו, כדרכו, צפוי להוביל בעצמו מהלכים מדיניים חשובים כשלצדו גם ראש המל"ל החדש צחי הנגבי, אנשי משרד החוץ חוששים מהעתיד. לפי גורמים המקורבים לאנשי משרד החוץ, "יש הערכות שאת מדיניות החוץ בנושאי הליבה יוביל נתניהו, ולידו דרמר, אלי כהן, הנגבי ושיקלי, ולא מן הנמנע שלמשרד החוץ יישארו ארגון לוגיסטי של ביקורים, קשרי כלכלה ומדינות פחות חשובות".

בשלב זה מנסה כהן לייצר אווירה חיובית ועניינית במשרד. הוא כבר מקיים פגישות עם הדרג המקצועי ומעביר את המסר שלפיו בכוונתו לעבוד בשיתוף פעולה עם אנשי המשרד, כולל המנכ"ל הנוכחי אלון אושפיז.