לאחר ששר המשפטים הנכנס יריב לוין הציג אמש את הרפורמה במערכת המשפט אותה הוא מתכוון להוציא לפועל, ביקורות רבות הוטחו כלפי הקואליציה. סיוון כהן שוחחה על כך היום (חמישי) ב-103FM עם שר התרבות והספורט מיקי זוהר, אשר מיהר להרגיע את הרוחות.

פסקת התגברות ברוב 61 ושינוי בבחירת השופטים: לוין הציג את התוכנית המשפטית

"אני חושב שזה רגע היסטורי שיחזיר סוף סוף את האמון במערכת המשפט, אמון שאבד לצערי בשנים האחרונות", הכריז השר זוהר בפתח השיחה. "לוין הביא מהלך מאוזן וחכם, עם הרבה דברים שיש בתוכו שיביאו לאיזון הראוי בין הרשויות. לצד פסקת ההתגברות שנחוקק בקרוב, אנחנו נקבע שהחלטת פה אחד בבית המשפט העליון כן תוכל לפסול חוק, מה שאומר שלא יוכלו להיעשות מעשים קיצוניים בישראל לא בקדנציה שלנו ולא בשל אחרות".

בנוסף התייחס השר להתבטאויותיו של גנץ: "זה ברור לי, לכולנו, שזו לא אמירה שיש בה כוונה אמיתית. בני גנץ היום הוא חלק מאופוזיציה של אנשים שלא באמת מביאים את הדברים בצורה עניינית, וגם לא מביעים אותה בצורה עניינית. שמענו אתמול את ההודעה של לפיד, הוא בחר להשמיץ אותנו. אנחנו מבינים שאין כרגע בצד השני מי שרוצה לנהל איתנו שיח אמיתי לטובת כלל אזרחי ישראל, שיגיע הרגע שהציבור יחזור ויאמין במערכות השלטון".

"במשך 15 שנים נתניהו התגאה שהוא בולם את לוין והאג'נדה שלו", ציינה כהן, והשר זוהר טען מנגד: "אבל לוין הביא דבר מאוזן לחלוטין. אם בית המשפט העליון יראה מעשה קיצוני או אבסורדי כזה או אחר, בהחלטת פה אחת של כל שופטי בית המשפט העליון חוקים יפסלו. קרה מצב שהמיעוט שולט על הרוב באמצעות בית המשפט. כשבגין היה ראש ממשלה בתי המשפט לא היו פוסלים חוקים אלא במקרים קיצוניים. אנחנו קיבלנו 22 פסילות חקיקה, זה דבר שמראה שיש כאן בעיה".

לדבריו, "פסילת חוק במקרה קיצון, פעם בעשר שנים, זה דבר שקורה בדמוקרטיות אחרות, אבל לא פסילה סדרתית. אם יעשה מעשה קיצוני חלילה מחר במדינת ישראל על ידי המחוקקים שישכחו את מה שהבוחרים שלהם מצפים מהם יבוא בית המשפט העליון ויפסול את החוק פה אחד. אם אין פה אחד סימן ברור שכנראה לא מדובר במעשה קיצוני. דמוקרטיה היא הכרעת הרוב תוך כדי שמירת זכויות המיעוט - אנחנו תמיד נשמור על זכויות המיעוט".

לאור אמירותיו טענה כהן כי בעשור האחרון בית המשפט היה הרבה יותר זהיר, והשר זוהר תקף: "את יודעת כמה פעמים בית המשפט הניח אקדח על השולחן ואמר 'לכו לכנסת לתקן לפני שאפסול'? עשרות פעמים לפחות אולי אפילו יותר. זה סוג של פסילה. לא אמרתי שכל ההחלטות של בית המשפט העליון לא היו טובות, זה לא שחלילה אנחנו חושבים שבית המשפט עושה רע. עושה הרבה טוב לאזרחי ישראל, מטפל בעוולות, אין שום בעיה, אני בעד, אבל יש דרך לעשות את הדברים האלו באופן הגיוני וסביר, ולא באופן אקטיביסטי מדי שמייתר את המחוקק".

"נבחרנו על ידי אזרחי ישראל, אם אנחנו לא נראה לאזרחי ישראל שאנחנו מושלים וממשים את המדיניות שהם רוצים שנממש, הם לא יבחרו בנו שוב. לעומת זאת, שופטים, שיושבים על כיסא עד הפנסיה, לא צריכים לחשוש ממה שהציבור חושב. זה השוני, אנחנו נבחנים כל כמה שנים על ידי הציבור", הדגיש.

באשר לדיון המתקיים היום בבג"ץ בגין מינויו של דרעי לתפקיד שר, אמר: "יש כאן דמוקרטיה, הציבור בחר. יש חקיקה שאומרת למי מותר להתמודד ולמי אסור. אם לא אסרנו על פי החוק על דרעי להתמודד בטח שלא נוכל לאסור עליו לכהן בתפקיד. מי שמאמין בדמוקרטיה יודע גם לשמוע דעות שהוא לא מקבל אותן, גם אם קשה לו ללמוד לשמוע אותן, ויודע לכבד את בחירת הציבור. בסוף יש כאן אזרחים, עם דעה, וכשהם מביעים אותה בקלפי צריך לכבד את ההכרעה שלהם. אם כולנו נדע לעשות את זה יהיה יותר טוב במדינת ישראל".

מיקי זוהר  (צילום: נועם מוסקוביץ')
מיקי זוהר (צילום: נועם מוסקוביץ')

בהמשך, התייחס זוהר לחששות שהביע בנו, זאת בעקבות האמירות שהופנו כנגד הקהילה הגאה: "אמרתי לו 'יש לך על מי לסמוך'. את מי מינינו ליו"ר הכנסת? את אמיר אוחנה, מהקהילה הגאה. אתם מעלים על דעתכם שאוחנה, שמחליט איזה חוק יעלה במליאה ואיזה לא, יסכים שיעלו חוקים נגד הקהילה הלהט"בית? אני לא מוטרד כי שום דבר לא ישתנה. מדינת ישראל תישאר כפי שהיא, דמוקרטית, חופשית. את יודעת מה אני רוצה? שיבחנו אותנו לא בספקולציות שהיריבים הפוליטיים שלנו מפיצים, אלא בעובדות בשטח. כולם יראו שהכול מופרך לגמרי".

"אני שומע את המיעוט הקולני, יש מיעוט מאוד קטן, נורא קולני, שלא מייצג אף אחד מהציבור חוץ מעצמו, אני שומע אותם זועקים, אבל העם לא מתרשם. הם יודעים שאנחנו לא נאפשר את זה, מפלגת הליכוד היא מפלגה לאומית ליברלית. אנחנו חצי מהקואליציה, אנחנו לא ניתן לפגוע בליברליות. הליכוד הוא ימין מלא מלא, אבל בערכים ליברליים אנחנו תמיד נדבוק. ימין ליברלי כמו הליכוד זה מבחינתנו היום רוב גדול של הציבור הישראלי, לא בכדי קיבלנו 32 מנדטים. אנחנו החלק הכי גדול בעם ישראל, ימין ליברלי", סיכם.

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM