טלטלה במערכת הפוליטית: בג"ץ קבע היום (רביעי) ברוב של 10-1 כי יו"ר ש"ס אריה דרעי אינו כשיר לכהן כשר בממשלה. זאת, לאחר דיון שנערך לפני כשבועיים בהרכב שופטים מורחב שבחן את העתירות נגד המינוי.  בעקבות הפסיקה שוקל דרעי למנות את מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב לשר הבריאות במקומו.

עושים סדר אחרי פסילת דרעי: מה האפשרויות של נתניהו ומי יקבל את תיקי הבריאות והפנים?

"חוסר סבירות קיצוני": אלו הנימוקים של בג"ץ לפסילת מינוי דרעי לשר

בפסק הדין שניתן היום נמנעו שופטי ההרכב מלהכריע באשר לטענות הנוגעות לתיקון חוק היסוד. זאת, נוכח הכלל לפיו בית המשפט יפנה לפסילת חוק כ"מוצא אחרון", החל מקל וחומר ביחס לחוקי יסוד. ואולם, חלק מהשופטים העירו כי הליך חקיקת תיקון חוק היסוד הוכתם ב"כתם פרסונלי מובהק", משום שהוא נועד בראש ובראשונה כדי לסלול את הדרך למינויו של דרעי לשר, בהתחשב בכך שעל פי הדין הקודם הוא לא היה יכול להתמנות לשר ללא קביעה של יו"ר ועדת הבחירות כי אין בעבירות שביצע משום קלון.

בהקשר זה צוין כי מדובר בשיאה של תופעה פסולה לפיה מנוצלת הקלות שבה ניתן לתקן את חוקי היסוד, לצרכים פוליטיים נקודתיים, באופן הגורם לשחיקה ולזילות מסוכנת במעמדם של חוקי היסוד.

השופט דוד מינץ סבר אף הוא כי אין צורך להכריע בטענות הנוגעות לחוק היסוד, אך שב על עמדתו לפיה לא ניתן לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד.

הודגש כי יש לייחס משקל משמעותי למצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום בירושלים שהרשיעו על פי הודאתו בעבירות המס, וכן להתנהלותו בהמשך למצג זה, המחזקים את המסקנה שאין מדובר עוד במינוי המצוי "על גבול מתחם הסבירות", אלא במינוי שחוצה גבול זה באופן ברור.

בג''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בג''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השופט יוסף אלרון, בדעת יחיד, סבר כי אין מקום להורות לראש הממשלה להעביר את השר דרעי מתפקידו. לצד זאת, סבר כי על ראש הממשלה לפנות ליו״ר ועדת הבחירות כדי שיקבע אם יש בעבירות המס שבהן הורשע דרעי משום קלון. השופט אלרון עמד על כך שתיקון חוק היסוד אינו חל למפרע, וממילא אין בתיקון כדי "לרפא" את הפגם שנפל בהעדר הפנייה ליו״ר ועדת הבחירות במועד המתחייב. השופט ציין כי מאחר שסוגיית הקלון מקרינה, בין היתר, על סבירות המינוי, על ראש הממשלה להביא סוגיה זו בפני יו"ר ועדת הבחירות, ולאחר שיכריע בדבר – ניתן יהיה לדון ולהכריע בחוקיות מינויו של השר דרעי.

כתב "וואלה!" יקי אדמקר דיווח כי דרעי שהה בביתו בהר נוף ושם קיבל את העדכון בדבר גורלו.

בעקבות פסק הדין, העותרת, התנועה לאיכות השלטון, קראה לראש הממשלה בנימין נתניהו לכבד את פסק הדין, ולפטר את דרעי. בהודעה שמסרה התנועה נכתב: "היום התקבל פסק הדין של בג"ץ בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי של אריה דרעי לשר, בו התקבלו טיעוני התנועה ומינויו של דרעי נפסל. התנועה לאיכות השלטון מברכת על פסק הדין ורואה בו צעד חשוב בשמירה על שלטון החוק וניצחון לציבור הישראלי כולו. התנועה בטוחה כי ראש הממשלה נתניהו יכבד את פסק הדין, ויפטר את דרעי. הממשלה היא לא מוסד לשיקום עבריינים, ולמדינת ישראל מגיע יותר".

כזכור, הוגשו מספר עתירות נגד המינוי של דרעי לתפקיד שר, זאת מכיוון שהורשע לפני כשנה והוטל עליו עונש מאסר על תנאי. בכדי להלבין את מינויו, הקואליציה הנכנסת תיקנה את חוק יסוד הממשלה באופן פרסונלי, כך שיהיה אסור למנות רק מי שהוטל עליו עונש מאסר בפועל.