הממשלה הייתה אמורה להעביר היום (ראשון) החלטה על קביעת אזורי עדיפות על פי רשימה שאושרה בעבר, אולם דקות לפני ההצבעה הבינה השרה אורית סטרוק, כי אישור הרשימה כפי שהיא עשוי להשאיר אזורים רבים מחוץ לרשימה עד 2027.

בעקבות כך, כינסה השרה ישיבה מאולתרת יחד עם מזכיר הממשלה יוסי פוקס, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל יצחק וסרלאוף. בסיום הישיבה הוחלט כי ההצבעה תדחה ובתוך כשלושה חודשים תגובש רשימה חדשה שתובא על ידי השר גולדקנופף לאישור הממשלה.

בסביבתה של סטרוק מבהירים כי במהלך החודשים הקרובים לא יפגעו הישובים שנמצאים באיזורי העדיפות כיום. עוד נמסר כי בזכות התערבות השרה היישובים מעלות, שדרות, אילת, עמנואל, בית שאן, נהריה, מגדל העמק, יבנאל וקרני שמרון, לא יפגעו וישארו על המפה. כמו כן, ההחלטה החדשה תיתן מענה למתן הנחות בקרקע וסבסוד הפיתוח בישובי נגב גליל יהודה ושומרון לצורך חיזוק הישובים והבאת אוכלוסיות חדשות ממרכז הארץ לאזורים אלו.

אורית סטרוק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אורית סטרוק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

הדחייה וגיבוש הרשימה החדשה התקבלה בעקבות ההסכם הקואלציוני שנחתם בין הליכוד לעוצמה יהודית בו סוכם בין היתר כי הממשלה תעביר החלטה להכליל רשויות המוניצפליות בגליל שנותרו מחוץ לרשימה כאזורי התיישבות מועדפים ועדיפות לאומית. 

השרה סטרוק מסרה: "הממשלה הזו תקיים את הבטחותיה לבוחר. מפת העדיפות הלאומית תעוצב מחדש, בתוך זמן קצר ביותר. עוד לפני פסח נגיע עם בשורה חדשה, שתחזק את ההתיישבות בגליל, בנגב, וביו"ש. עד אז, אף ישוב לא יפגע. אני מודה לשר השיכון והבינוי על הקשב והנכונות לשינוי של הרגע האחרון, לשר האוצר על הגיבוי המלא, לשר הנגב והגליל על שיתוף הפעולה, ולשרי הממשלה האחרים על השותפות לדרך. יחד נביא את בשורת ההתיישבות המתחדשת".