פרקליט המדינה עמית איסמן נאם הבוקר (שבת) בכנס העמותה למשפט ציבורי בחיפה ויצא להגנת מערכת המשפט והפרקליטות. במקביל, הדגיש כי "אנחנו פתוחים לביקורת, יש לא פעם שהביקורת מוצדקת". כמו כן, איסמן הזהיר מפני החלשת הפרקליטות ופגיעה בכל מערכת האכיפת החוק.

איסמן פתח את דבריו בצורך לחזק את כל שרשרת אכיפת החוק. לדבריו, "חיזוקה של משטרת ישראל ושוטריה הוא מהלך חשוב ביותר. לצד זאת, מהלך חשוב ביותר זה לא יביא לבדו לחיזוק מערכת אכיפת החוק וביסוסו של שלטון החוק, בטח ובטח מקום בו באותו הזמן בדיוק, פוגעים באופן ממשי בחוליות השרשרת האחרות- בתביעה הכללית ובבתי המשפט, במקצועיות שלהם, ביושרה שלהם ובהעדר הפניות שלהם".

איסמן הוסיף כי "לא ניתן לחזק חוליה אחת ולהחליש חוליות אחרות ולצפות לכך ששרשרת אכיפת החוק תהיה שרשרת איתנה וחזקה שתיתן מענה של ממש לבעיה הנטענת בעניין בהקשר זה במדינת ישראל". לדבריו, "אנו בהחלט בעד צעדים אשר יחזקו את מעמדה של מערכת אכיפת החוק ויציבו אותה במקום הראוי והנכון שלה בחברה דמוקרטית שומרת חוק. עם זאת, להבנתי, חיזוק שלטון החוק ומערכת אכיפת החוק, אפשרי רק על ידי חיזוק כל אחת מחוליותיה של השרשרת. חוזק השרשרת הוא כחוזק החוליה החלשה שלה. אי אפשר לחזק חוליה אחת מבלי לחזק את החוליות האחרות".

יריב לוין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

פרקליט המדינה אף אמר כי יש גורמים שמבקשים לערער על הלגטימציה של הפרקליטות. "יש מי שמבקש לייחס לנו מניעים זרים. מציאות בה, החשוד הופך לחוקר של חוקריו, הנאשם הופך למאשים, והמורשע הופך לקורבן של המערכת".

עוד ציין איסמן כי "המחשבה ולפיה ניתן לחזק את מעמדם של השוטרים ואת הציות להוראותיהם ובד בבד להחליש את מעמדה של הפרקליטות כארגון ושל הפרקליטות והפרקליטים כפרטים היא מחשבה שגויה. המחשבה ולפיה ניתן לפגוע בלגיטימיות של פרקליטות ופרקליטים המטפלים בעבירות או בתיקים מסויימים מבלי שהדבר ישפיע על הלגיטימיות של כלל הפרקליטות והפרקליטים היא מחשבה מוטעית. ״כרסום ופגיעה באמון הציבור בפרקליטות אינם יכולים להיעשות בצורה כירורגית – בתיקים מסויימים וכלפי פרקליטות ופרקליטים מסויימים".

עם זאת, אמר כי "מותר שלא לומר חייבים לבקר. אנחנו פתוחים לביקורת. יש לא פעם שהביקורת מוצדקת. לצד זאת ביקורת לא מבוססת המכוונת כל כולה לפגוע בלגיטימיות של הפרקליטות או חלקים ממנה פוגעת בסופו של יום ביכולתה של הפרקליטות להיות חלק משמעותי וחשוב במערכת אכיפת החוק וקידום וחיזוק האפקטיביות של מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל", סיכם.

בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כאמור, דבריו של איסמן מגיעים על רקע מתקפות רבות על הפרקליטות בתקופה האחרונה. בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עורר סערה לאחר שבראיון שנערך בחודש שעבר ברדיו "גלי ישראל" טען כי  בכירי הפרקליטות והמשטרה "בגדו במדינה" וכי העונש על כך הוא "אינו כלא". לטענתו, בגלל ש"ניסו לתפור תיק לראש ממשלה שנבחר על ידי העם", ובכך ניסו לקיים הפיכה שלטונית.

"כל שבוע, במשך שנתיים אנחנו מגלים עוד עבירה פלילית, ועוד עבירה פלילית, לכאורה, שביצעו הבכירים בפרקליטות ובמשטרה. כל אחת מהעבירות הפליליות האלה הן חמש שנות מאסר, הגענו כבר לעשרת אלפים שנות מאסר על העבירות הפליליות שהם ביצעו. בסופו של דבר הייתה פה הפיכה שלטונית בזדון", אמר.