"לא להפיכה המשטרית": לפי הערכות ארגוני המחאה, מעל מאה אלף מפגינות ומפגינים השתתפו הערב (שבת) במחאה נגד ההפיכה השלטונית, בכיכר הבימה בתל אביב. גשם כבד פקד את מקום ההפגנה וגרם לעיכוב מסויים. בסיום ההפגנה, יצאו אלפים בצעדת לפידים, מתוכם מאות המשיכו לגשר השלום ושם ניסו לרדת לאיילון, אך השוטרים חסמו הרמטית את כל הירידות. 

לא נרתעו מהגשם ומהפקקים: הישראלים שהגיעו למחאה כדי לשמור על הדמוקרטיה

צעדות של קהל צעירים מלווים במתופפים שיצאו מההפגנה. באדיבות אנה ברסקי

כאמור, צעדת הלפידים נגד ההפיכה המשטרית יצאה לדרך עם סיומה של ההפגנה. מטעם מארגני הצעדה נמסר: "ההפיכה המשטרית המסוכנת תיתקל בהתנגדות אזרחית שטרם נראתה. כל זמן שהממשלה העבריינית לא חוזרת בה מהכוונה לרמוס את הדמוקרטיה ולקדם את האג'נדה המסוכנת שלה, אנחנו נתנגד, נצעד, נחסום ונמחה. רק התחלנו. נגיע לכל מקום ונרדוף את חברי הממשלה העבריינית עד שההפיכה תיעצר. אנחנו המבצר האחרון ואנחנו לא ניפול".

צעדת הלפידים  (צילום: אלישיב רקובסקי/TPS)
צעדת הלפידים (צילום: אלישיב רקובסקי/TPS)

הצעדה הגיעה למחלף השלום, שם המשטרה סגרה לתנועה את האזור. הכוחות הובילו למקום את משתתפי הצעדה, אשר מונים מספר אלפים, זאת לאחר שעל פי החלטתו של מפקד מחוז ת"א ניצב עמיחי אשד מוקדם יותר, כי המשטרה תכיל את האירוע. חלק מהמפגינים החלו בקריאות "איילון" ונעמדו ליד המחסומים שהקימה המשטרה בירידות לאיילון מגשר השלום. "כ-200 מוחים הגיעו למחלף השלום לכיוון נתיבי איילון צפונה, כוח משטרה מונע מהם ירידה לכיוון כביש 20", נמסר מהמשטרה. 

מפגינים צועדים מתחת לצומת השלום

כ-100 מהמשתתפים ב"מצעד הלפידים", הגיעו דרך החניון התת קרקעי של קניון עזריאלי בניסיון להגיע לנתיבי איילון, וכוח משטרה במקום בלם אותם, כך לדברי המשטרה. 

מאות מפגינים מנסים להגיע לכביש איילון ונחסמים בידי המשטרה

ההפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
ההפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

חלק מחברי האופוזיציה הגיעו אל ההפגנה, זאת בניגוד ליו"ר, ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד. כזכור, מבוכה מסויימת נרשמה במהלך הימים האחרונים, לאחר שלפיד הודיע כי הוא וגנץ לא ינכחו במקום. למרות זאת, שר הביטחון הודיע כי לבסוף יגיע למחאה כנגד הממשלה.

בני גנץ במהלך ההפגנה  (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ במהלך ההפגנה (צילום: אלעד מלכה)

חבר הכנסת יואל רזבוזוב (צילום: נדב אלימלך)
חבר הכנסת יואל רזבוזוב (צילום: נדב אלימלך)

צעדת הלפידים נגד הממשלה בתל אביב (צילום: קריים מיניסטר)
הצעדה על רח קפלן. ללא קרדיט

הזמר עברי לידר פתח את ההפגנה כשעלה על הבימה בכיכר לשיר את שירו "זכיתי לאהוב". לפני ביצוע השיר סיפר: "אני עולה לבמה הזו כאזרח מודאג. מודאג מאד. חושש לפני המדינה שלנו, לזכויות שלנו, לשוויון ולערכים הליברלים מודרניים עליהם בנינו את המדינה היפה שלנו. זו הזכות שלנו לאהוב ואף אחד לא ייקח לנו אותה, אנחנו במלחמה על המדינה ועל הזכויות שלנו". 

אחריו עלתה הנואמת הראשונה, שופטת בית המשפט העליון לשעבר אילה פרוקצ'יה, שמסרה: "אנחנו בתקופה של הרס יסודות הבניין. מדינה שבה יוצאים שופטים ונבחרי ציבור להפגנה כנגד שינוי שיטת המשטר, היא מדינה שנחצו בה כל הגבולות, היא אינה מדינה מתוקנת". 

עוד הוסיפה: "יוזמות השינוי פוגעות בערכי היסוד עליהם נבנתה הדמוקרטיה הישראלית. פסקת ההתגברות שוללת למעשה את זכויות האדם הבסיסיות שלנו במשטר חופשי. היא מפקידה את ההגנה על זכויות האדם לא בידי המשפט, אלא בידי שלטון רוב מזדמן. זהו שינוי עומק בדמוקרטיה שלנו. חופש הביטוי וההפגנה, הזכות לשיוויון ואיסור על הפלייה, חופש הדת והמצפון, לא יהיו עוד עוגנים במשפט, אלא יהיו נתונים לרצונו המשתנה של השלטון".  

הפגנת הענק בתל אביב, צילום רחפן (צילום: "מחאת התנועה לאיכות השלטון")

"משהו עמוק מאוד נשבר באמנה החרתית שלנו, בכללי המסגרת המוסכמים לאורך כל שנותיה של המדינה. אנחנו בפתח עידן חדש שיש בו הגדרה חדשה של דמוקרטיה - לא דמוקרטיה ערכית אלא דמוקרטיה קטועה הנשענת כולה על "רצון הבוחר", שאינה נותנת עוד כל משקל לערכי יסוד דמוקרטים אחרים", תקפה. 

עוד ביקרה: "לא נוכל להשלים כחברה ליברלית עם הרס היסודות הערכיים של השיטה שלנו. נילחם בכל האמצעים החוקיים שבידנו כדי לחסום את הנסיגה המסחררת 'שנות אור' אחרונית בתפיסה יחסי השלטון והאזרח. ניאבק כפרטים, כקבוצות וכציבור רחב על דמותה הערכית של הארץ שלנו".

השופטת איילה פרוקצ'ה (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)
השופטת איילה פרוקצ'ה (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)

כמו כן, ציינה: "אנחנו בשעת מבחן גורלית לעתידה הערכי של מדינת ישראל. בכוחות משותפים, ובאמצעים חוקיים נעשה הכל כדי להגן על ערכיות חינו בארץ הזו, כדי שתהיה לנו ארץ לא רק חזקה וחכמה אלא גם ארץ טובה ויפה".

שרת החוץ לשעבר ציפי לבני תקפה בנאומה: "יצאה ממשלה בישראל למלחמה נגד המוסדות הדמוקרטיים עצמם, כדי לשלוט ללא מיצרים. לא ויכוח, לא ביקורת לגיטימית - השתלטות פוליטית. ולא, בחירות לא נותנות את הכוח להרוס את הדמוקרטיה עצמה".

"רעל שנשפך, שקרים, שיסוי איש באחיו, סימון כאויב כל מי שחשושב אחרת. הכל כדי שנתפורר מפבנים וניחלש כחברה לפני המתקפה הגדולה, ופירוק חומת ההגנה של הדמוקרטיה בכל החזיתות. אנחנו נעצור אתכם ולא נתפשר. כי הדמוקרטיה בישראל, החירות שלנו והזכויות שלנו הן לא מסחרה פוליטית. הם יכולים לקרוא לנו בוגדים, אבל אנחנו אלה שמגנים על המולדת מפניהם, הם יכולים לאיים באזיקים - אנחנו לא מפחדים".

ציפי לבני  (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)
ציפי לבני (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)

דן נתניהו, בנה של השופטת המנוחה שושנה נתיהו, ובן דודו של ראש הממשלה נתניהו' נשא גם הוא דברים ותקף את כוונת הרפורמה: "הדרישה הבוטה במיוחד למנות למעשה את שופטי ביהמ"ש העליון – כולל את נשיא בית המשפט העליון – ע"י חברי הכנסת, יחד עם חקיקת חוקים אישיים מיטיבים לחברי כנסת שסרחו, משמעותה ביטול אי-תלותה ועצמאותה של הרשות השופטת".

"חקיקת פסקת התגברות שתמנע פסילת חוקים לא שוויוניים או אישיים, על ידי בית המשפט הגבוה לצדק, תביא באופן מידי לביטול בית המשפט העליון ולאובדן אמון הציבור במערכת המשפט", הוסיף. 

עו"ד דר' אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, נאם גם הוא במהלך ההפגנה, ותקף: "ארצנו האהובה והקטנטונת עומדת לשנות את  פניה ללא היכר לנצח. בני חושך, אשר ריסקו בעמל רב במשך שנים רבות, באמצעות אלי ניגוח, ובאמצעות מכונת רעל רדיו אקטיבית משוכללת, את חומות המבצר, הצליחו במשימתם, המבצר כולו נמצא במתאר קריסה מתקדם, מאיים להכחיד תחת הריסותיו, את היושבות והיושבים בו, שופטיה של מדינת ישראל". 

הפגנת הענק בכיכר הבימה  (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הפגנת הענק בכיכר הבימה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

עוד הוסיף: "אנחנו נאבק ברחובות, בכיכרות ובגשרים, אנחנו נאבק בבתי המשפט, אנחנו נאבק בכנסת, ובכל מקום עלי אדמות. זכרו, לעולם, לעולם לא ניסוג אחור, לעולם אבל לעולם לא נרים ידיים ולעולם לא ניכנע, יהיה המחיר אשר יהיה". 

הוא פנה לנשיא יצחק הרצוג: "אני קורא מכאן היום, בשם כל הקהל הקדוש הזה, קום עשה מעשה, הכרז על ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, שעומד מאחורי המהפכה המשטרית הזו, וזאת בשל רצונו העז להימלט מאימת הדין,  הכרז עליו, כבלתי כשיר למלא את תפקידו, הכרז על נבצרותו לאלתר".

"מחאת המטריות": הפגנת ענק נגד הממשלה בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: התנועה לאיכות השלטון)

מספר דגלי פלסטין בהפגנה (צילום: אלישיב רקובסקי/TPS)
מספר דגלי פלסטין בהפגנה (צילום: אלישיב רקובסקי/TPS)

כאמור, ההפגנה החלה תחת תנאי גשם כבדים. מארגני ההפגנה הודיעו למשתתפים כי החשמל במקום יכובה לזמן מסוים, זאת על מנת לפגוע פגיעה כלשהי במפגינים, על רקע הגשם. "הגשם לא ישבור אותנו", מסרו. ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, הגיע גם הוא להפגנה. 

ההפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
ההפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

הפגנת ענק בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: התנועה לאיכות השלטון)
הפגנת ענק בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: התנועה לאיכות השלטון)

בריאיון שקיים מהמקום לחדשות 12, מסר אהוד ברק: "יש פה עשרות אלפי אנשים. הטענה העיקרית שלי היא שאנחנו חוזים פה בהפיכה משטרית שתכליתה היא, לשנות את הזהות הדמוקרטית של ישראל. להוביל לריסוק מערכת המשפט, והליכה לכיוון דיקטטורה". עוד הוסיף כי העם לא הכריע נגד עמדתי. אני מכיר בוחרים מהליכוד, אף אחד לא התכוון שאנשים מקורבים חסרי ניסיון, יהיו מנכ"לים של משרדים. התוכנית של הממשלה הנוכחית היא לחסל את הדמוקרטיה הישראלית".

אהוד ברק ויו''ר התנועה לאיכות השלטון במחאה בכיכר הבימה (צילום: שימוש חופשי)
אהוד ברק ויו''ר התנועה לאיכות השלטון במחאה בכיכר הבימה (צילום: שימוש חופשי)

בדרכו אל ההפגנה, מסר שר הביטחון לשעבר בני גנץ: "נכון שקצת קר ואולי יירד גם גשם, אבל זו המדינה שלנו. שכל אחד ייקח דגל ישראל ביד אחת, מטריה ביד שנייה ויבוא לשמור על הדמוקרטיה ועל החוק במדינת ישראל. זה חשוב לנו, ניפגש בכיכר״.

מרב מיכאלי שהגיעה על מקום ההפגנה, מסרה: "ההבדל שבה יש זכויות באמת למדינה שבה יש זכויות על הנייר, היא מערכת המשפט העצמאית שלה. זה לא גשם, הם יורקים עלינו, ולא ניתן להם. אני קוראת לשוטרים שעומדים כאן, אתם הכוח ששומר על הדמוקרטיה שלנו".

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי. ללא קרדיט
ההפגנה מול בית הנשיא
בתוך כך, הפגנה כנגד הרפורמה המשפטית והממשלה, התקיימה גם מול בית הנשיא הרצוג. על פי ההערכות, היא מנתה אלפי מפגינים.
המארגנים במקום מסרו: "מבחינתנו זו הפגנה שונה מההפגנה בתל-אביב. יש כאן אזרחים דתיים וחילונים, יהודים וערבים, להט"ב וסטרייטים שמפגינים ביחד למען הדמוקרטיה".
אלפים בהפגנה נגד הממשלה בירושלים, סמוך לבית הנשיא (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אלפים בהפגנה נגד הממשלה בירושלים, סמוך לבית הנשיא (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

ההפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
ההפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

גשם שוטף עם תחילתה של ההפגנה בכיכר הבימה  (צילום: אלון חכמון)
גשם שוטף עם תחילתה של ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: אלון חכמון)

כמו כן, טרם ההפגנה, במשטרה הודיעו כי הוצבו מספר מחסומים סמוך לביתו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. על פי הודעת המשטרה, ההחלטה התקבלה בהתאם לפסיקת בג"ץ, לפיה במקרים של הפגנות שקטות יורחקו מפגינים כ-50 מטר מביתו של נבחר ציבור, ובמקרים של הפגנות רועשות, יורחקו אף כ-300 מטר ממנו. "פועלים על פי החלטת בג"ץ בנושא, ומקיימים אותה במלואה", נמסר מהמשטרה. 

ההפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
ההפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בוגי יעלון מגיע להפגנה בכיכר הבימה בתל אביב  (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)
בוגי יעלון מגיע להפגנה בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)

עוד טרם ההפגנה, מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי, קיים ישיבת הערכת מצב מלשכתו בתל אביב, וקיבל עדכונים שוטפים מההפגנות שהתקיימו בתל אביב, ירושלים וחיפה. בהערכת המצב השתתפו: ר׳ אח״מ ניצב יגאל בן שלום, ר׳ אג״מ ניצב סיגל בר צבי, רח״ט מודיעין תת ניצב דרור אסרף, רח״ט דוברות תת ניצב שלומי שגיא ורמ״ח מבצעים נצ״מ אופיר בינדר".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קיבל תדרוך מהמפכ"ל וקצין בכיר בתל אביב על ההפגנה,  והביע שביעות רצון מכך שלא נרשמו פרובוקציות מצד המפגינים. הוא ביקש מהמשטרה "לא לתת לאנרכיסטים תמונות שהם רוצים, אך מאידך דורש דין שווה לכולם וכפי שינהגו עם האנרכיסטים ינהגו עם אתיופים חרדים ומתנחלים".

היערכות המשטרה

טרם ההפגנה, מפקד מחוז ת"א ניצב עמיחי אשד יחד עם מפקד מרחב ירקון תנ"צ איתן מנשה, ערכו סיור בתוואי אירוע המחאה. סגל הפיקוד הבכיר של מחוז תל אביב עבר מנקודה לנקודה על מנת לבחון את דרכי הגישה והרחובות שנסגרו כבר החל מהשעה 18:00, וכן את מיקום הבמה ופריסת השוטרים באזור. במשטרה צפו כ-40 אלף משתתפים באירוע.

״ההפיכה המשטרית של נתניהו לא תצלח"

בשעות שלפני קיומה של ההפגנה, מספר גורמים התומכים בה, מסרו הצהרות בנושא. מתנועת "הדגלים השחורים" נמסר: ״ההפיכה המשטרית של נתניהו לא תצלח, הוא הולך להיתקל בעם ישראל שלא יוותר על החופש שלו מפני עריצות הביביזם. הרבבות שיצאו הערב הם רק תחילתו של מאבק בלתי מתפשר של עם שלא יוותר על הפרדת הרשויות וערכי השוויון והחופש. המהלכים המסוכנים של נתניהו באמצעות לוין מעמידים את כל החזון הציוני בסכנה. במקום להיות עם חופשי בארצנו, מבקש נתניהו להפוך את ישראל לעם כלוא בארצו, הוא יגלה שזה לא אפשרי״.

"קוראים לראשי משטרת ישראל, תפקידכם הוא לשמור על אזרחי המדינה, לא לשרת את העבריין המורשע בן גביר. אנו מצפים מכם לפעול בחדות נגד שתולים שבאים לעורר פרובוקציות מהמחנה הפאשיסטי. אפשרו מחאה דמוקרטית נחושה - אנו נאבקים גם עבורכם ועבור משפחותיכם״, טענו. 

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, התייחסה גם היא להפגנה הערב: "הערב נצא להלחם על הדמוקרטיה שלנו. זה מאבק של אמת ושל ערכים, מאבק על זכויות ועל חירות. אני אהיה שם ואעשה הכל כדי שהחופש שלנו למחות נגד הממשלה הרעה הזאת ישמר מכל משמר".

מעל ל-100 אלף מפגינים יגיעו אל כיכר הבימה? (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)
מעל ל-100 אלף מפגינים יגיעו אל כיכר הבימה? (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)

תנועת "עומדים ביחד", ממובילות המחאה, העבירה ביקורת כלפי חלק ממארגניה: "מביעים צער על כך שבוגי יעלון והתנועה לאיכות השלטון מתנכרים למפגינים ולמגוון הקהילות המאוימות על ידי הממשלה. ההחלטה להדיר את האזרחים הערבים ואת ההנהגה הפוליטית שלהם מבמת הנאומים, כמו גם את קהילת הלהט"ב, החברה החרדית והפריפריות - משחקת לידי הממשלה".

תא"ל במיל', אסף אגמון, מתנועת "צו 8 אזרחי להצלת הדמוקרטיה", ממארגני ההפגנה, מסר: "עשרות אלפי ישראלים ינהרו הערב להבימה לומר לממשלה העבריינית - עד כאן! זו תחילתה של התנגדות אזרחית רחבת היקף. לא ניתן לנאשם שנמלט מהדין ולשותפיו המסוכנים לרמוס את הדמוקרטיה, כדי לקדם את האג'נדה הקיצונית שלהם. אלה ימים גורליים לעתיד המדינה. זהו צו 8 אזרחי למחנה הדמוקרטי. נהיה הערב בהבימה ובכל מקום שיידרש כדי לעצור את הטירוף".