הנשיא יצחק הרצוג מדבר ונפגש בימים האחרונים עם שורה של גורמים מאחורי הקלעים, במסגרת המאמץ להרגיע את הרוחות ולתרום להשגת הסכמות. בשבוע שעבר אמר בקולו כי לא ייתן לאיש לפגוע בערכי מגילת העצמאות.

בין היתר, ניתן להעריך כי הפגישה הצפויה השבוע בין שר המשפטים יריב לוין לבין נשיאת בית משפט העליון אסתר חיות תואמה ביוזמת הנשיא ואחרי שיחות שקיים. 

הנשיא הרצוג (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
הנשיא הרצוג (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

הפגנת כוח

עשרות אלפי בני אדם הפגינו אמש בכיכר הבימה בתל אביב נגד הרפורמה במערכת המשפט של הממשלה. אלפים נוספים הפגינו בירושלים ובחיפה. לפי המשטרה, כ־80 אלף איש נכחו בהפגנה בתל אביב וצירים מרכזיים נחסמו ברחבי העיר. בהמשך יצאו המפגינים בצעדות ברחובות מרכזיים. כ־1,000 שוטרים לקחו חלק באבטחת ההפגנה. בסיום ההפגנה ניסו כמה מאות מפגינים לחסום את נתיבי אילון, אך כוח גדול של משטרה מנע זאת מהם.

העצרת המרכזית אמש, שתוכננה להתחיל בשעה 19:00, נדחתה בשל מזג האוויר הגשום ומערכות הכריזה והתאורה כובו למשך כשעה. אלפים רבים מילאו את שטח הכיכר, והמשטרה הרחיבה את שטח המחאה שהתפרסה לרחובות הסמוכים. בהמשך, בשל הצפיפות, שוטרים מנעו ממפגינים להגיע לאזור הכיכר.

הפגנת ענק בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת ענק בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

אישי ציבור ומנהיגים לשעבר הגיעו להפגנה, בהם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, מיקי לוי, חילי טורפר, רון חולדאי, אהוד ברק וציפי לבני. מארגני ההפגנה, התנועה לאיכות השלטון, סירבו לאפשר לפוליטיקאים לנאום על הבמה המרכזית, וזאת בניסיון "לשמור על סטריליות פוליטית, כדי להרחיב את המסר לכמה שיותר קהלים".

לקראת ההפגנה, מפקד מחוז תל אביב במשטרה ניצב עמיחי אשד אמר כי המדיניות ביחס להפגנות לא השתנתה, וכי הכוחות לא יתעסקו בזוטות. "המטרה המרכזית שלנו היא שכל מי שמגיע להפגנה יוכל להגיע בצורה מסודרת ולצאת מכאן בצורה מסודרת ובטוחה", אמר. "האינטרס שלנו הוא לאפשר את קיום ההפגנה הזו בכל דרך שהיא, לכן צריכים להיות מאוד רגישים ומאוד סבלניים, ועשינו את זה בעבר. המטרה היחידה שלנו היא לטפל באנשים הפועלים בוונדליזם או באלימות. אנחנו לא מתעסקים בדברים שהם זוטות".

הפגנת הענק בכיכר הבימה. צילום: אבשלום ששוני

הזמר עברי לידר עלה על הבימה בכיכר כדי לשיר את שירו "זכיתי לאהוב". לפני ביצוע השיר ציין כי הגיע למען "מלחמה על המדינה ועל הזכויות שלנו".

הנואמת הראשונה, שופטת בית המשפט העליון לשעבר אילה פרוקצ'יה, אמרה: "אנחנו בתקופה של הרס יסודות הבניין. מדינה שבה יוצאים שופטים ונבחרי ציבור להפגנה כנגד שינוי שיטת המשטר היא מדינה שנחצו בה כל הגבולות, היא אינה מדינה מתוקנת".

"יוזמות השינוי פוגעות בערכי היסוד שעליהם נבנתה הדמוקרטיה הישראלית", המשיכה. "פסקת ההתגברות שוללת למעשה את זכויות האדם הבסיסיות שלנו במשטר חופשי. היא מפקידה את ההגנה על זכויות האדם לא בידי המשפט, אלא בידי שלטון רוב מזדמן. זהו שינוי עומק בדמוקרטיה שלנו. חופש הביטוי וההפגנה, הזכות לשוויון ואיסור על הפליה, חופש הדת והמצפון לא יהיו עוד עוגנים במשפט, אלא יהיו נתונים לרצונו המשתנה של השלטון".

השופטת איילה פרוקצ'ה (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)
השופטת איילה פרוקצ'ה (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)

"משהו עמוק מאוד נשבר באמנה החברתית שלנו, בכללי המסגרת המוסכמים לאורך כל שנותיה של המדינה", אמרה עוד. "אנחנו בפתח של עידן חדש, שיש בו הגדרה חדשה של דמוקרטיה - לא דמוקרטיה ערכית, אלא דמוקרטיה קטועה הנשענת כולה על 'רצון הבוחר', שאינה נותנת עוד כל משקל לערכי יסוד דמוקרטיים אחרים. לא נוכל להשלים כחברה ליברלית עם הרס היסודות הערכיים של השיטה שלנו. נילחם בכל האמצעים החוקיים שבידנו כדי לחסום את הנסיגה המסחררת 'שנות אור' אחרונית בתפיסה יחסי השלטון והאזרח. ניאבק כפרטים, כקבוצות וכציבור רחב על דמותה הערכית של הארץ שלנו.

"אנחנו בשעת מבחן גורלית לעתידה הערכי של מדינת ישראל. בכוחות משותפים ובאמצעים חוקיים נעשה הכל כדי להגן על ערכיות חיינו בארץ הזו, כדי שתהיה לנו ארץ לא רק חזקה וחכמה, אלא גם ארץ טובה".

הפגנת הענק בתל אביב, צילום רחפן (צילום: "מחאת התנועה לאיכות השלטון")

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אמר: "ארצנו האהובה והקטנטונת עומדת לשנות את פניה ללא היכר, לנצח. בני חושך, אשר ריסקו בעמל רב במשך שנים רבות, באמצעות אלי ניגוח ובאמצעות מכונת רעל רדיו אקטיבית משוכללת, את חומות המבצר - הצליחו במשימתם. המבצר כולו נמצא במתאר קריסה מתקדם, מאיים להכחיד תחת הריסותיו את היושבות והיושבים בו, שופטיה של מדינת ישראל. ניאבק ברחובות, בכיכרות ובגשרים, בבתי המשפט, בכנסת ובכל מקום. לעולם לא נרים ידיים ולעולם לא ניכנע, יהיה המחיר אשר יהיה".

הוא פנה לנשיא ואמר: "אני קורא מכאן היום, בשם כל הקהל הקדוש הזה, קום עשה מעשה, הכרז על ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, שעומד מאחורי המהפכה המשטרית הזו, וזאת בשל רצונו העז להימלט מאימת הדין, הכרז עליו, כבלתי כשיר למלא את תפקידו, הכרז על נבצרותו לאלתר".

הפגנת הענק נגד הממשלה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת הענק נגד הממשלה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיע גם הוא להפגנה. בראיון שקיים מהמקום לחדשות 12 אמר: "יש פה עשרות אלפי אנשים. הטענה העיקרית שלי היא שאנחנו חוזים פה בהפיכה משטרית שתכליתה היא לשנות את הזהות הדמוקרטית של ישראל. להוביל לריסוק מערכת המשפט ולהליכה לכיוון דיקטטורה. אני מכיר בוחרים מהליכוד, אף אחד לא התכוון שאנשים מקורבים חסרי ניסיון יהיו מנכ"לים של משרדים. התוכנית של הממשלה הנוכחית היא לחסל את הדמוקרטיה הישראלית".

במקביל הפגינו אלפים מול בית הנשיא בירושלים. "מבחינתנו זו הפגנה שונה מההפגנה בתל אביב", אמרו המפגינים. "יש כאן אזרחים דתיים וחילונים, יהודים וערבים, להט"ב וסטרייטים - שמפגינים ביחד למען הדמוקרטיה".