חברי הממשלה צפו בהפגנה שהתקיימה במוצאי שבת בכיכר הבימה וברחובות תל אביב וכן בערים נוספות. צפו - ונותרו נחושים בסוגיית הרפורמה במערכת המשפט. כך עולה בהתייחסויות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שרי הממשלה לאירועי המחאה, וכך עולה גם ממה שבכירי הליכוד אומרים בשיחות סגורות.

נתניהו התייחס להפגנות בפתח ישיבת הממשלה אתמול בבוקר ואמר: "לפני חודשיים התקיימה בישראל הפגנה ענקית, אם כל ההפגנות. מיליוני אנשים יצאו לרחובות כדי להצביע בבחירות. אחד מהנושאים המרכזיים שהם הצביעו עבורו הוא ביצוע רפורמה במערכת המשפט. אני שומע בימים האחרונים ניסיון לטעון שהציבור לא ידע על מה הוא מצביע. אז הנה ציטוט, אחד מיני רבים, שלי ושל חבריי מתוך מערכת הבחירות. זה ציטוט שלי: 'אנחנו נעשה את התיקונים הדרושים במערכת המשפט מתוך שיקול דעת ואחריות. אנחנו הולכים לתקן את המערכת, להציל אותה ולא להרוס אותה'. חבריי ואני, שרבים מהם נמצאים כאן סביב לשולחן, אמרנו זאת אינספור פעמים, ומיליוני אזרחים שהצביעו עבור מחנה הימין, ידעו על הכוונה לעשות רפורמה מקיפה במערכת המשפט. יותר מזה, הם דרשו זאת מאיתנו".

נתניהו הדגיש כי יתקיים דיון בנושא, אך לא פסל אפשרות לתיקונים שייכנסו במהלכו: "צריך לקיים שיח ענייני, מעמיק, רציני בוועדת החקיקה, בוועדת החוקה של הכנסת, ולא להיסחף לסיסמאות מתלהמות של מלחמת אחים והרס המדינה. אני משוכנע שאחרי השיח החשוב והמעמיק בוועדת החוקה אנחנו נשלים את חקיקת הרפורמה באופן שיתקן את הנדרש לתיקון, יגן בצורה מלאה על זכויות הפרט ויחזיר את האמון של הציבור במערכת המשפט, שכל כך זקוקה לרפורמה הזאת", סיכם ראש הממשלה את התייחסותו לנושא הבוער שבסדר היום הציבורי והפוליטי.

כאמור, גם בהצהרות פומביות וכן באמירות מאחורי הקלעים, מדגישים חברי הממשלה, כולל שר המשפטים יריב לוין (הליכוד) עצמו, כי לצד נחישותם לקדם את הרפורמה כחלק מהבטחות הבחירות שניתנו לבוחר, בהחלט קיימת נכונות להכניס תיקונים ושינויים בהצעת הרפורמה.

נזכיר כי השר לוין אף הצהיר בערב השקת הרפורמה כי הוא פתוח לשמוע רעיונות והצעות מכל הצדדים. גם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, שמחה רוטמן (הציונות הדתית), הבהיר כי בדיוני הוועדה יינתן פתחון פה לכל הדעות, וכי הוא מוכן להכניס תיקונים בנוסח המקורי של ההצעות שפרסם.

בתוך כך אמרו אתמול גורמים בליכוד: "הציבור צריך להבין כי במסגרת קידום הרפורמה הולכים להידברות, ובמסגרתה בהחלט יקשיבו לכולם. זה הרי לא חדש, מצדנו תמיד הייתה נכונות לפשרות. רק על סעיף אחד בתוך הרפורמה אי אפשר להתפשר ולא תהיינה פשרות: השינויים בנוגע לבחירת שופטים. קיים היום בתחום הזה אי־שיוויון בולט ומוחלט והרפורמה נועדה לאזן את זה על בסיס עקרון השוויון".

בכיר בליכוד הוסיף בשיחה עם "מעריב": "על השינויים בהרכב הוועדה לבחירות שופטים אי אפשר להתפשר. העיקר שיהיה שוויון. מעבר לזה, טענות המתנגדים כי הימין רוצה להשתלט על בית המשפט העליון הן שקר מוחלט של אלה שדווקא שרוצים לשמור על הרוב שלהם. ושיפסיקו עם השקרים האלה ש'השופטים הם ניטרלים והם לא צד'. אם הם רוצים להנציח את שלטון השמאל בבית המשפט העליון ועל זה הם רוצים ללכת למלחמת אחים, אז תהיה להם מלחמת אחים".

בתשובה לשאלה במה הממשלה והקואליציה כן מוכנות להתפשר במסגרת העבודה על הרפורמה, ענה בכיר הליכוד: "בהחלט נהיה מוכנים לפשרה סבירה. למשל, שעילת הסבירות תבוטל רק לגבי נושאים פוליטיים. למשל, שהרוב בפסקת ההתגברות יהיה יותר  מ־61 והרוב בבית המשפט העליון יהיה פחות מ־80%".

בנוגע להפגנות שהתקיימו בשבוע שעבר מול בתיהם של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אהרון ברק, ושל שר המשפטים לוין, אומרים גורמים בליכוד כי ככל הנראה יקודם בקרוב חוק האוסר להפגין ליד בתים פרטיים. לדבריהם, "בתקווה שחקיקת החוק תרסן התפרעויות בשיח הציבורי. גם ההפגנה ליד ביתו של ברק היא מגונה ולא ראויה. ההנחה היא שאם חוק יעבור ברוב מוחלט של רוב חברי הכנסת, כולל חברי האופוזיציה, במקרה כזה בג"ץ לא יתערב".

בתוך כך, אישרה אתמול הממשלה את הרכב ועדת השרים לענייני חקיקה. בראש הוועדה יעמוד שר המשפטים לוין ומ"מ יהיה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בנוסף, ישבו בוועדה השרים בצלאל סמוטריץ', חיים ביטון, יואב בן צור, יצחק גולדקנופף, גלית דיסטל אטבריאן, עידית סילמן, יואב קיש, שלמה קרעי ועמיחי שיקלי.