שלושה שבועות חלפו מאז שהוקמה הממשלה, אך מלאכת הגדרת הסמכויות, תחומי הפעולה והמשאבים של כמה מהמשרדים טרם הושלמה. גם היום קיים חוסר ודאות בעניין חלוקת תחומי הפעולה בין משרדי החוץ, התפוצות וההסברה.

חיזוק לליכוד: הרחבה לחוק הנורבגי עברה במליאת הכנסת

הממשלה הקודמת העבירה את תחום המאבק נגד הדה־לגיטימציה של ישראל, ארגוני החרם והאנטישמיות למשרד החוץ, לאחר שבמשך שנים היווה התחום את עיקר פעולתו של המשרד לנושאים אסטרטגיים. ערב השבעת הממשלה הנוכחית, במהלך חלוקת התיקים בתוך הליכוד, ביקש שר התפוצות עמיחי שיקלי מראש הממשלה נתניהו את תחום המאבק בדה־לגיטימציה.

נתניהו נענה בחיוב ובהמשך עלה נושא העברת סמכויות אלה ממשרד החוץ למשרד התפוצות במספר דיונים פנימיים. במשרד התפוצות אף הוכנה טיוטת החלטה על העברת שטח הפעולה של המערכה נגד תופעת הדה־לגיטימציה ממשרד החוץ למשרדו של שיקלי.

בטיוטה זו נכתב כי הממשלה אמורה להעביר למשרד התפוצות את "כלל רכיבי התקציב מתוך תקציב משרד החוץ, אשר יוחדו בתקציבו ו/או שימשו את המשרד לנושאים אסטרטגיים, וכן את יתר המשאבים ששימשו את שטח הפעולה, לרבות כל המבנים, התשתיות, הפרויקטים וההתקשרויות (לרבות ההתקשרות עם חל"צ 'קולותיה של ישראל בע"מ' (בשמה הקודם: קונצרט), שנערכו בזמנו על ידי המשרד לנושאים אסטרטגיים או שנערכו או חודשו על ידי משרד החוץ במסגרת שטח פעולה זה, וכן כל התקנים והכמויות של כוח אדם ונלוות".

אלי כהן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אלי כהן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

עוד נכתב: "הממשלה הייתה אמורה להגדיל את שיא כוח האדם של משרד התפוצות, כך שסך התקנים החדשים שיתווספו למשרד התפוצות, יחד עם התקנים שיועברו ממשרד החוץ למשרד התפוצות, לא יפחת מ־40".

החלטה זו, שנועדה להעניק למשרד התפוצות סמכויות ומשאבים נרחבים, הייתה אמורה לעלות לאישור הממשלה כבר שלשום, אולם זה לא קרה כי במשרד החוץ למדו על המהלך המתוכנן - והתנגדו לו. מבחינת משרד החוץ, ניסיונו רב השנים במאבק נגד האנטישמיות וארגוני החרם והתשתית הענפה, הכוללת כ־100 משלחות דיפלומטיות ברחבי העולם, מהווים נכס אסטרטגי ואין אפשרות לוותר עליו או להעביר את כל התחום לידי משרד אחר.

לכן במשרד החוץ הכינו והציגו טיוטת החלטה אחרת, שלפיה חלק מעובדי משרד החוץ, שקודם לכן עבדו במשרד לעניינים אסטרטגיים תחת השר דאז גלעד ארדן, יישארו במשרד החוץ וייתנו את תרומתם בפעילות המשרד. במשרד החוץ מעוניינים במיוחד להשאיר את העובדים המתמחים בנושאי החרם הכלכלי.

לפי שעה הפתרון לא נמצא והחלוקה הברורה בין תחומי אחריותם של שני המשרדים טרם הושלמה. במשרד ראש הממשלה מעריכים כי גם בישיבת הממשלה הקרובה לא תעלה להצבעה ההחלטה בנוגע לתחומי האחריות וחלוקת התקנים בין משרד התפוצות ומשרד החוץ. זאת מפני ששיקלי צפוי להמריא בהמשך השבוע לארה"ב כדי להשתתף בפסגה הלאומית של המועצה הישראלית־אמריקאית – IAC.

בינתיים במשרד החוץ עוקבים אחרי הצעדים הראשונים של משרד נוסף: משרד ההסברה בראשות השרה גלית דיסטל אטבריאן. אתמול אמרה השרה בראיון ברשת ב': "במשרד החוץ יש היום רק גרפיקאית אחת היוצאת בשש בערב. הקו ההסברתי חייב לעלות למתקפה. יש להשתמש בשפה אחת, שפה גרפיקאית אחת. אני רואה את תפקידי כקבלנית ביצוע בתחום ההסברה".

לנוכח דבריה עולה שאלה נוספת: האם גם משרד ההסברה מעוניין לקבל את חלקו בתחום ההסברה הבינלאומית ובעובדים שהם מומחים בתחומי ההסברה והמאבק נגד הדה־לגיטימציה? אם כן, הרי זו עוד זרוע שתנסה למשוך את התקנים והמשאבים האלה לכיוונה.

במשרד ראש הממשלה מציינים כי הקמת משרדים חדשים והעברת סמכויות ממשרד למשרד הן תהליך רגיל שהתרחש עם הקמתן של רוב הממשלות. "זה נושא רגיש שדורש זמן מסוים, אבל בסוף העניין בהחלט יסתדר וכל משרד יקבל את תחומי אחריותו ואת כוח האדם האופטימלי לטובת ביצוע המשימות שיעמדו בפני השרים וצוותיהם".