דרמת ענק בבג"ץ: ההחלטה לפסול את מינוי יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לשר עוררה היום (רביעי) סערה במערכת הפוליטית. בעוד שבקואליציה תקפו וטענו כי בית המשפט העליון שם עצמו מעל החוק, באופוזיציה קראו לפיטוריו של דרעי. בתוך כך, ראשי הקואליציה הבהירו כי יפעלו לשנות את ה"עוול", לדבריהם. 

"חוסר סבירות קיצוני": אלו הנימוקים של בג"ץ לפסילת מינוי דרעי לשר
עושים לכם סדר: מה האפשרויות של נתניהו ומי יקבל את תיקי הבריאות והפנים?

תנועת ש"ס הוציאה הודעת רשמית בתגובה לפסילה, בה תקפה באופן חריג: "בית המשפט העליון המתיימר לדאוג למיעוטים, השליך היום לפח את קולם והצבעתם של 400 אלף מצביעי תנועת שס המייצגת את ציבור המוחלשים בישראל שהלכו רק לפני חודשיים לקלפיות. מצביעי ש"ס הלכו לקלפיות כשהם יודעים הכל על יו״ר שס, השר אריה דרעי. 400 אלף המצביעים, 11 מנדטים, ידעו על הסדר הטיעון עם דרעי והצביעו לש"ס בראשות אריה דרעי".

"היום קבע בית המשפט למעשה כי הבחירות חסרות משמעות. החלטת בית המשפט פוליטית ונגועה באי סבירות קיצונית. הפסילה השערורייתית של יו״ר שס מכהונת שר, איננה רק פגיעה אישית בדרעי אלא פגיעה קשה וצורבת בכל מצביעי שס ותומכיה. חלקים רחבים בחברה הישראלית מרגישים היום מודרים על ידי בית המשפט", ציינו והוסיפו:"תנועת ש"ס כולה מזועזעת מההחלטה השרירותית וחסרת התקדים של בג״צ, בניגוד לחוק והצדק, ורואה בה פגיעה קשה בזכות לבחור ולהיבחר שהיא נשמת אפה של הדמוקרטיה".

בתגובה לפסילתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, ראשי הקואליציה הוציאו הודעה משותפת, בה תקפו בחריפות את ההחטה: "קיבלנו בזעזוע, בכאב ובצער גדול את פסק הדין בעניינו של המשנה לראש הממשלה, השר אריה דרעי. יכולותיו יוצאות הדופן ונסיונו העצום דרושים למדינת ישראל בימים מורכבים אלה יותר מתמיד".

עוד הוסיפו כי "מעבר לעוול האישי הקשה שנגרם לשר דרעי עצמו, פסק הדין מהווה עוול עצום ללמעלה משני מיליון אזרחים, רוב העם, אשר הצביעו בעד ממשלה בראשות בנימין נתניהו שאריה דרעי ימלא בה תפקיד מרכזי ומשמעותי. אנו נפעל בכל דרך חוקית שתעמוד לרשותנו וללא דיחוי, כדי לתקן את העוול ואת הפגיעה הקשה שנגרמה להכרעה הדמוקרטית ובריבונות העם".

 ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד טען כי "אם אריה דרעי לא יפוטר, ממשלת ישראל עוברת על החוק. ממשלה שאינה מצייתת לחוק, היא ממשלה לא חוקית. היא לא יכולה יותר לדרוש מהאזרחים לציית לחוק. אם אריה דרעי לא יפוטר, ישראל תקלע למשבר חוקתי חסר תקדים והיא כבר לא תהיה דמוקרטיה ולא תהיה מדינת חוק".

מנגד, יו"ר נעם, חה"כ אבי מעוז, תקף: "בית המשפט העליון שוב שם את עצמו מעל החוק. היום יותר מתמיד כולם מבינים: הרפורמה המשפטית הכרחית להמשך קיומה של הדמוקרטיה הישראלית".

שר הרווחה יעקב מרגי (ש"ס), מסר בתגובה: "פסק דין שערורייתי שמוכיח לנו שוב מדוע האמון הציבורי במערכת המשפט נמצא בשפל חסר תקדים. שופטי בג"צ מבטלים במחי יד את בחירתם של 400,000 מצביעי ש"ס שהלכו לקלפי והביעו את רצונם שהרב אריה דרעי יתמנה לשר בכיר בממשלה. נעשה הכל כולל הכל כדי למנות בחזרה את מנהיג תנועת ש"ס הרב אריה דרעי לשר בממשלה ולממש את רצון העם".

אריה דרעי (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

"בית המשפט חפץ בשלטון על נבחרי הציבור"

סגן השר אורי מקלב (יהדות התורה) הצטרף למעוז, ואמר: "זו פסיקה של עוול ברור מאוד לכל אחד המראה את הצורך בשינוי השיטה הקיימת במערכת המשפט. פסיקה זו תהפוך לטריגר המניע לשינוי חקיקה מהותיים בכדי לייצור את האיזונים המתבקשים במערכת המשפט".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, תקף גם הוא את ההחלטה: "לכל מציעי הפשרות וההסכמות – היום הובהר שביהמ"ש, שאינו נבחר, אינו מעוניין בפשרות וחפץ בשלטון ללא מיצרים על נבחרי הציבור. מי שעשו הפיכה משפטית ללא הסכמה והידברות, אינם מפנימים שהעם אמר את דברו בבחירות האחרונות באופן נחרץ. רפורמה עכשיו!".

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף, אמר: "בג"ץ פוגע בהחלטתו במערכת המשפט ובאימון הציבור. לכל מציעי הפשרות וההסכמות - היום הובהר שביהמ"ש, שאינו נבחר, חפץ בשלטון ללא מיצרים על נבחרי הציבור. מי שעשו הפיכה משפטית ללא הסכמה והידברות, אינם מפנימים שהעם אמר את דברו בבחירות האחרונות באופן נחרץ. רפורמה עכשיו!"

משר ירושלים ומסורת ישראל ח"כ מאיר פרוש נמסר בתגובה לפסיקת בג"ץ: "אחרי שהשמאל הפסיד בקלפי, חובשי הגלימות מנסים לבצע הפיכה שלטונית ממגדל השן. אנו תומכים תמיכה מלאה בהליכי החקיקה הנדרשים בכדי להחזיר את הרב דרעי לתפקיד שר בהקדם".

ח"כ דני דנון, יו"ר הליכוד העולמי, הוסיף: "אין ספק שנכבד פסיקת בית המשפט העליון אך נכבד גם את רצון מאות אלפי אזרחי ישראל שבחרו ביו"ר שס אריה דרעי ורוצים לראות אותו בתפקיד בכיר בממשלת ישראל. אנו נחל באופן מיידי בחקיקה הנדרשת אשר תסלול את דרכו של דרעי חזרה לשולחן הממשלה".

באופוזיציה מברכים: "כולם שווים בפני החוק"

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, בירכה על ההכרעה: ברור שהחלטת בית המשפט קשה לאזרחיות ואזרחים רבים. אבל במדינה דמוקרטית, מכבדים את הכרעת בית המשפט, מימין ומשמאל, כולם שווים בפני החוק. על נתניהו ודרעי להפגין אחריות ולכבד את הכרעת בית המשפט. כל החלטה אחרת היא מרד של הממשלה במדינת ישראל ומתן הכשר לכל אדם לעבור על החוק ולא לכבד החלטות בית משפט".

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

במחנה הממלכתי מסרו בתגובה לפסילת דרעי: ״מדינת ישראל היא מדינת חוק ויש לכבד את החלטת בג״ץ. על ראש הממשלה נתניהו לפעול בהתאם, לנהוג באחריות, למנוע משבר חוקתי מסוכן ואת השיח הקיצוני וההשתלחות האישית בשופטים״.

חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה), הוסיף: ״פסק הדין מוכיח שבית המשפט העליון הוא בית משפט עצמאי, וכך נדאג שיישאר. אין ספק שפסק הדין מכאיב לישראלים רבים ואסור להקל ראש בכאב הזה. עם זאת נושאים משפטיים, ובמיוחד אלו שנוגעים לטוהר מידות של פוליטיקאים, לא מוכרעים בקלפי אלא בבית המשפט, בדומה לפסק הדין של כל אזרח שמורשע בעבירה".

חברת הכנסת מרב כהן (יש עתיד), מסרה: "אם נתניהו לא יפטר את דרעי בהתאם לפסיקת בג"ץ, זה יוביל לאנרכיה. אם הממשלה לא מכבדת את החוק, למה שאזרחי ישראל יכבדו אותו? ללא שיוויון בפני החוק אין דמוקרטיה".