ועדת החוקה, חוק ומשפט דנה הבוקר (ראשון) בתיקון חוק יסוד: השפיטה - שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. זאת, כחלק מהרפורמה המשפטית שהציג שר המשפטים יריב לוין. 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן פתח את דיון ועדת החוקה בקריאת פרק תהילים "לעילוי נשמת הנרצחים ולרפואת הפצועים". בהמשך, תקפה ח"כ גוטליב את היועצת המשפטית לממשלה: "היו לנו יועמ"שים שיהיו משרות אמון שיעזרו לנו להחזיר את ההרתעה. לקח לה יום שלם לקבל החלטה. אם מישהו תהה למה צריכים מינוי אישי. אתמול קיבלנו הצצה איך יועמ"שית איננה משרת אמון".

ח"כ גלעד קריב אמר כי "זה דיון ראשון בהשתתפות חברי האופוזיציה על חו"י השפיטה. הדבר נעשה במחאה על קיום הדיונים ללא חוו"ד של הייעוץ המשפטי. חוו"ד היועמ"שית לכנסת בלמה אני מקווה את הדיון בחוק היועמ"שים כהצ"ח מטעם הוועדה ואפשרה את הדיון שאנחנו מקיימים היום. האור הירוק  הזה לא מרפא את הכשל המהותי בעצם הדיון כאן כאשר ברור מדבריך היו"ר כי קידום התהליכים במקביל הוא זירוז הליכים והימנעות מהליך חקיקה תקין. מחוו"ד של הייעוץ המשפטי לוועדה עולה תמונה ברורה של ההשלכות ההרסניות של החקיקה".

עוד אמר: "ההתקפה של השר לבט"ל על היועמ"שית ראויה לכל גינוי וכן גם המתקפה על צוותי ערוץ 13. האלימות והמתקפה אינן מקריות, המשך של גל שראשיתו בבית הזה".  לח"כ רוטמן אמר: "בכל פעם שתפתח ישיבה בציטוט מתוך נבואת ישעיהו ״ציון במשפט תפדה״ כדי לתאר את המהלך ההרסני שאתה מוביל, אנחנו נבוא ונאמר שהפסוק היחיד מאותה נבואה למה שקורה כאן הוא ״כסדום היינו ולעמורה דמינו״ זו מהות התהליך שאתה מוביל. אם היום הזה היה באמת מקודש בעיניכם לא היינו מתכנסים לישיבה והיו״ר היה מבטל את הישיבה כמו שהצעתי לו".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<


בעקבות דבריו פרצה מהומה והיו"ר ח"כ רוטמן הגיב: "יהיה יום קר מאוד בגיהנום לפני שאקבל מכם הטפות מוסר על מה שעושים ביום הזה, מי שהפגין אתמול עם דגלי מרצחים". בהמשך, ח"ג גוטליב הוצאה מהוועדה.

אמש, הייעוץ המשפטי לוועדה ביקר בחריפות את תיקון הרכב הוועדה למינוי שופטים, והעביר לוועדה את חוות הדעת על התיקון המוצע, בה פירט על הקשיים המתעוררים כאשר נותנים שליטה מלאה בוועדה לממשלה ולקואליציה, בלא צורך בגיבוש הסכמה רחבה.

הסעיף הראשון אותו מנה הייעוץ המשפטי לוועדה כקושי, היה "שליטה מוחלטת ללא מנגנונים מאוזנים". בסעיף הוסבר כי "בחירת שופט לבית המשפט העליון מחייבת היום רוב של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה, כך שברור כי גם על-פי הדין הקיים יש לנבחרי הציבור בכלל, ולנציגי הממשלה וסיעות הקואליציה בפרט, 'בלוק חוסם' ואי אפשר למנות שופטים לבית המשפט העליון שאינם מקובלים עליהם", נכתב בחוות הדעת. עוד צויין כי "זכות וטו" מקבילה שמורה גם לשלושת שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה.

"על-פי הנוסח המוצע, מובטח לממשלה ולסיעות הקואליציה רוב מובנה בוועדה. כיוצא מכך, התיקון יבטל את הצורך להגיע להסכמות או פשרות עם נציג האופוזיציה או עם השופטים החברים בוועדה, ויאפשר לנציגי הממשלה וסיעות הקואליציה החברים בה לשלוט בהחלטותיה באופן מלא ולבחור שופטים לבית המשפט העליון גם אם כל יתר חברי הוועדה מתנגדים להם", צוין.

הייעוץ המשפטי הסביר כי בכך, התיקון מעגן שיטה שבה "המנצח זוכה בכל הקופה", זאת בשונה מן הדין הקיים היום, שמחייב הסכמה רחבה בין גורמים שונים, לפחות ביחס לבחירת שופטים לבית המשפט העליון.