קבוצת חוקים גדולה שמשרד האוצר מקדם במסגרת חוק ההסדרים מבקשת לבצע רפורמה עמוקה בהליכי התכנון כדי "להסיר חסמים" בתכנון תשתיות לאומיות. אחד מאותם "חסמים", לדעת אנשי האוצר, הוא המשרד להגנת הסביבה, שבסמכותו וגם באחריותו להתנגד ולהשפיע בשם האינטרס הסביבתי והציבורי על הליכי תכנון של פרויקטים, בשל פגיעתם הצפויה בסביבה ובבריאות הציבור. 

חוק ההסדרים מבקש הלכה למעשה, בשפה שאינה משתמעת לשתי פנים, להדיח את היועצים הסביבתיים של המשרד מכל מוסדות התכנון, ולמנות תחתם יועצים פרטיים נוחים יותר ולעזאזל המקצועיות והמסירות הציבורית של אנשי המקצוע במשרד. הכל למען קידום ה"תשתיות הלאומיות".

במהלך דורסני שניסוחו דומה לזה של חוק היועמ"שים, המבקש לסלק את הייעוץ המשפטי המקצועי ממשרדי הממשלה, מבקש כעת האוצר להחליש עד לבטל את יכולתו של המשרד להגנת הסביבה להתנגד להליכי תכנון פרויקטים גדולים שהשפעתם לדורות על הסביבה ועל בריאות הציבור דרמטית, וזאת בניגוד גם לחוק "אוויר נקי" שהמשרד אמון על אכיפתו.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הסעיף המדובר מעורר ביומיים האחרונים את אנשי המשרד להגנת הסביבה לצאת למלחמה על הבית ממש, תרתי משמע, מול האוצר. 
למלחמה הזאת מתגייסת גם צמרת המשרד, השרה עידית סילמן והמנכ"ל גיא סמט. הם פנו כבר לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולגורמים המקצועיים במשרדו, ודרשו לבטל את הסעיף.

במשרד להגנת הסביבה מדגישים: "אנו עדיין מקיימים מו"מ בנושא", אבל לא מכחישים כי כל הצמרת המקצועית שלהם מתנגדת נחרצות ותוקפים את משרד האוצר: "תיקון זה קודם ללא כל התייעצות איתנו. משמעותו הותרת מערכת התכנון ללא איזונים ובקרות מקצועיים והותרת שיקולים סביבתיים ושיקולים של בריאות הציבור ללא מענה מספק.

"ייצור מערכת ייעוץ סביבתית, המבוססת כולה על מערך יועצים אשר אינם עובדי מדינה, תפגע ותחליש את המענה הסביבתי והמענה לבריאות הציבור בהליכים התכנוניים - וזאת דווקא בעידן של המודעות לחשיבות של סוגיות אלה, כחלק מההיערכות הגלובלית והמקומית בעידן של משבר האקלים". 

במשרד להגנת הסביבה מוסיפים: "נעשה כל שביכולתנו כדי שיימצא הפתרון להתייעלות הליך הבחינה הסביבתית במוסדות התכנון תוך שמירה על האיזונים לטובת הציבור והסביבה, ונפעל להורדת תיקון זה מסדר היום".