סוף לסערה? יו"ר ועדת שרים לחקיקה יריב לוין הודיע היום (חמישי) לראשי מפלגות הקואליציה כי "חוק הכותל" לא יעלה להצבעה, זאת לאחר שנמתחה אליו ביקורת רבה מקיר לקיר. 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לסערה והבהיר: "הסטטוס קוו בכותל, שיקר לכל עם ישראל, יישמר כפי שהוא היום. אני שוחחתי גם עם חבריי, ראשי הסיעות, ומקובל על כולם שהחוק לא יעלה כעת. וגם אם היה עולה הוא לא היה עולה עם סעיפים פליליים על לבוש או כלי נגינה שנכתבו לפני 40 שנה והם לא מקובלים על אף אחד. ולכן הכותל יישאר בדיוק כפי שהוא היום".

בהמשך מסרו בש"ס כי "הכותל אינו צריך שום חוק. רוב העם היהודי מכבד את קדושת המקום, מלבד נשות הפרובוקציה שלא חדלות להפוך אותו לזירת קרב פוליטית, והכל בחסות בג"צ. החוק במהותו הוא שימור המצב הקיים. נאלצנו להגיש אותו לאחר הודעת בג"צ כי לא יאפשר שום דחיה בדיון. לאחר שראש הממשלה הודיע היום לראשי המפלגות כי הוא מתכוון להגיש תגובה שמשמעותה דחית הדיון, הסכמנו להסיר את החוק".

"ש"ס מעולם לא התכוונה להטיל עונשים פליליים על לבוש או כלי נגינה בכותל. מדובר בדמגוגיה זולה. סעיפים אלו הם העתק של תקנות הכותל משנת תשמ"א והם היו מוסרים בוועדה. כל בר דעת מבין זאת. ש"ס תמשיך להגן על קדושת הכותל ועל הזכות של כל יהודי חילוני, מסורתי, דתי וחרדי להתפלל במקום הקדוש כמנהג המקום", נכתב.

על פי הצעת החוק, יהיה איסור על עריכת טקס דתי שלא על פי מנהג המקום ושפוגע ברגשות המתפללים, הכנסת תפילין או ספר תורה לעזרת נשים". עוד מציע החוק כי המנהג בכותל יהיה לפי מועצת הרבנות הראשית, ורב הכותל שימונה על ידי שר הדתות יכריע כשיהיו מחלוקות בנושא. המפר את ההוראות הללו מסתכן בהרחקה מהמקום ומאסר של שישה חודשים או קנס של 10 אלף שקלים.

תפילת נשות הכותל  (צילום: אבשלום ששוני)
תפילת נשות הכותל (צילום: אבשלום ששוני)

חבר הכנסת אריה דרעי הורה לחוקק במהירות את "חוק הכותל", שנכנס ברגע האחרון לדיון הקרוב של ועדת השרים לענייני חקיקה. זאת, טרם הדיון שייערך בבג"ץ ביום רביעי הקרוב.  בעקבות הביקורת הרבה שנמתחה על הצעת החוק, גם מצד גורמים בקואליציה, אמר בכיר בש"ס כי סעיפי הקנס והמאסר יוסרו מהחוק.

בעקבות כך, תקף חבר הכנסת גלעד קריב את ההצעה ואמר: ״שמה האמיתית של הצעת החוק צריך להיות: 'הרצחת וגם ירשת?'. הפוליטיקאים החרדים מסכלים את יישום מתווה הפשרה ההיסטורי בכותל וגם דורשים להעניק לרבנות הראשית מונופול דורסני באתר הקדוש. אם נתניהו מעוניין לראות תמונות של נשים מושלכות לתא המעצר במדינת העם היהודי כי הן מתפללות עם טלית הוא מוזמן לקדם את הצעת החוק השערורייתית הזו".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

"הצעת החוק הזו היא תזכורת נוספת לכך שמה שמתחיל בכותל ובנות הכותל יסתיים בתל אביב, בבאר שבע בעפולה ובנצרת וביחס לזכויות של כל אזרחי ישראל", הוסיף.

ח"כ אוריאל בוסו מש"ס הסביר את הצעת החוק: "האם מישהו יעלה עת דעתו להיכנס למסגד בלבוש לא הולם?! יש לנו כותל אחד, כולם מבינים  את קדושת המקום - צריך שיהיה חוק שמסדיר את הנושא הזה. הצעת החוק מנסה לשמר את כללי המקום הקדוש לעם היהודי, כפי שהיה נהוג במשך עשרות שנים - מאז שחרור הכותל. למרבה הצער, בשנים האחרונות הכותל המערבי הפך לזירת קרב והפגנות, בחסות קבוצה שולית וקיצונית שכל מטרתה הוא חילול הכותל ופגיעה ברגשות רוב העם היהודי, המעוניין לשמר את קדושת המקום. 

"לגבי "לבוש הולם" – זה נוסח הקיים בכל מקום קדוש, ולהבדיל מקום מכובד כמו כנסת ישראל, בית משפט עליון, בית הנשיא ועוד. יש קוד ברור וכך ראוי גם בכותל המערבי. אפשר להירגע. אף פקח לא יסתובב ויבדוק אורך שרוולים. להיתפס לסעיף הזה ולהפוך אותו לחזות הכל זו דמוגוגיה זולה. אנחנו רוצים לשמור על קדושת המקום כמו שהייתה עד היום. כמו שבכנסת ישראל יש קודים ברורים כך ראוי שיהיה גם במקום הקדוש לעם היהודי. 

"אנחנו רוצים למנוע את זירת הקרב החודשית של הקבוצה הקיצונית שנקראת נשות הכותל שפוגעות בקדושת המקום, וגורמות את המקום לזירת הפגנות שפוגעת חמורות ברגשות של רבים בעם היהודי. להיתפס על סעיף קטן זו דמגוגיה. זה חלק מתקנות הכותל שקוראות ללבוש לבוש הולם. כך היה עד היום. אף פקח לא יסתובב בכותל וימדוד אורך שרוול".

אוריאל בוסו מש''ס (צילום: דוברות ש''ס)
אוריאל בוסו מש''ס (צילום: דוברות ש''ס)

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס להצעה: "החקיקה הזו אומרת דבר אחד: הכותל כבר לא של כולם. הממשלה הקיצונית ממשיכה לקרוע את עם ישראל. הם לא יחליטו בשבילנו מי יהודי יותר ומי פחות. אם החקיקה הזו תעבור ישראל כבר לא מדינה חופשית. במקום סמל של אחדות הכותל יהפוך לסמל של דיכוי נשים, אפליית חילונים, פירוק הברית שלנו עם יהדות העולם".

גם שר התרבות והספורט מיקי זוהר מתח ביקורת על ההצעה: "הכותל המערבי שייך לכל עם ישראל וקדוש לכל יהודי ויהודייה ואין צורך בחוקים כדי לשמור על קדושת המקום. שמירת הסטטוס קוו קריטית לשמירה על אחדות העם. "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום"".

הכותל המערבי (צילום: מארק ישראל סלם)
הכותל המערבי (צילום: מארק ישראל סלם)

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, מסר: "העבריין המורשע דרעי כנראה מחפש שיתעסקו במשהו שלא קשור לחקיקה בעניינו, ורוצה לסגור את הכותל ולהדיר ממנו ציבור ישראלי ויהודי גדול, ולקרב אותנו להלכות שקיימות רק אצל אויבינו הגדולים ביותר. זו המסקנה היחידה מחוק שמכיל בתוכו קביעות הזויות וקיצוניות כמו חצי שנת מאסר על לבוש לא צנוע. זו לא זעקת 'מדרון חלקלק', זהו קצה המדרון. אם לא נדפוק להם ברקס עכשיו, דרעי והאייתוללות שלו ינסו לדרוך בעוד ועוד תחומים מחיינו. אנחנו בסכנה ממשית להפוך לאיראן ואת הממשלה המשוגעת הזו חייבים לעצור".

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון, אמר בתגובה: "בתקופה נורמלית התגובה הראויה ליוזמה כזו היתה "ש"ס נגד העם היהודי", ונתניהו היה דואג להוריד אותה מסדר היום. אך בימים אלה, בהם ממשלתו תלויה במימוש החלומות ההזויים של החרדים והחרד"לים, כנראה ועדת השרים תאשר ביום ראשון את הדרישה, ותכניס את ישראל לסחרור נוסף של יחסיה עם יהדות התפוצות. נתניהו, שלא ראה כל פסול בנישואין בשבת בפני שופט בבוסטון, לגיורת קונסרבטיבית - הפך שבוי בידי קיצוניים דתיים שעבורם הבטחת מגילת העצמאות לחופש דת ושוויון הן קללות. החדשות הטובות הן, שההקצנה העקבית בתחום הדת, שרוב הציבור  בישראל ובתפוצות מתנגדים לה בחריפות, תחריף את המאבק שבסופו הפלורליזם וחופש הדת יגברו על הכפייה הדתית והשאיפות להנהיג מדינת הלכה".

פרופ' מיכאל קרן, מרצה בחוג לניהול ובחוג הרב תחומי במכללה האקדמית גליל מערבי הוסיף: "אני מציע שלא להירגע כאשר הצעת חוק כמו זו המיועדת כביכול לשמור על כבוד הכותל מופלת בעקבות הסערה הציבורית שהיא מעוררת. זאת משום שבעצם התופעה שבה חברי וחברות כנסת מגישים הצעות חוק פרטיות בוטות ומתריסות, מתוך ידיעה שההצעות הללו תופלנה עוד אפילו לפני הקריאה הטרומית, אבל תשרתנה בינתיים אינטרס אישי או פוליטי מיידי, יש משום ביזוי הכנסת. זה הופך את הכנסת מבית מחוקקים לכלי של בריונות פוליטית".