הרמטכ"ל לשעבר, חה"כ גדי אייזנקוט מהמחנה הממלכתי שוחח היום (שני) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על המהפכה המשפטית.

אייזנקוט פתח בהתייחסות למאבקים הסוערים שהתפתחו הבוקר בוועדת החוקה של הכנסת: "יום טעון. מצד אחד לראות את הדיונים, ומצד שני לראות אולי 100 אלף איש פטריוטים ישראלים שדואגים לעתיד המדינה ופני המדינה. ברור שיש פה אירוע שהוא לא רפורמה משפטית, הוא אירוע מכונן בחברה הישראלית, בעיקר אם לא נדע לטפל בו נכון".

"זה לא קץ המדינה ולא סוף הדמוקרטיה, זה מעלה לי זיכרונות מ־82'. אני זוכר, להבדיל, אירוע של חילוקי דעות בחברה הישראלית על רקע המלחמה. אנחנו נמצאים במקרה דומה. צריך לדרוש שיח רציני, בעיקר מאנשים רציניים שהציבור מקשיב להם. צריך להירגע ולנהל וויכוח ענייני, אבל ההבנה שיש פה אירוע הרבה יותר מרפורמה משפטית", הוסיף.

איזנקוט בביקורת על המחאה: "לא לעודד חברות הייטק להוציא כסף מהארץ"
המחאה נגד הרפורמה: "מקווה שנתניהו לא ירצה להשאיר מורשת של חורבן"

אייזנקוט טען: "ראש הממשלה הוא זה שצריך לקחת אחריות, זה נמצא על הכתפיים שלו, להבין את הנפיצות ואת גודל השעה. הוא צריך לדעת לשקלל את המציאות שאנחנו נמצאים בה - במציאות הנפיצה ביותר בעשרים השנה האחרונות, בזירה הפלסטינית ההערכה שלי שאנחנו נמצאים באתגר ענק שלא עמדנו בו ב־20 השנים האחרונות".

"יש פה פגיעה בחוסן לאומי וחברה שיכולה בזמן הקרוב לעמוד באתגרים משותפים שנדרש לסולידריות כדי לעמוד מול אתגרים חיצוניים. ולכן, זה חוזר לראש ממשלת ישראל עם כל האחריות שהוטלה על לוין, יחד הם צריכים לקבל החלטה מנהיגותית שאם הייתי יכול לייעץ לו הייתי אומר לו שזה הדבר הנכון לעשותו, גם אם יש מחירים קואליציוניים ובמרכיבים כאלה ואחרים. גודל השעה מחייב אותו לקבל את אותה החלטה שקיבל מנחם בגין ב־82', במציאות מאוד מאוד לא פשוטה", הסביר.

אייזנקוט התייחס בנוסף להצעת הפשרה שהציג אמש הנשיא הרצוג וטען כי: "צריך להבין את גודל השעה והאתגר, ולקבל את החלטת הנשיא. אני מקווה מאוד שבזמן הקרוב יהיו כוחות הנפש לקבל את ההחלטה. אני מניח שאם הצד החזק יקבל החלטה כזו אז ההשפעה תהיה מיד על הפעילות של הצד השני, בהנחה שבאים בנפש חפצה לדבר ולמצוא את הפתרון מתוך הבנה שנדרשת רפורמה משפטית ותיקון, ואני יכול לחשוב על מרחבי הסכמה".

 באשר למתיחות הביטחונית המתגברת לאחרונה, אמר: "צריך פה להגיד שיש הזנחה של מעל 20 שנה בזירה הפלסטינית, היעדר אסטרטגיה והחלטות ויוזמה. לכן המציאות במזרח ירושלים, שלא לפה ולא לשם, וההחלטות מול יו"ש הן טקטיות, ובהיעדר אסטרטגיה יש נוחות מסויימת בדרג העליון ומורכבות גדולה מאוד על כתפי המפקדים. המזל הגדול שיש לנו יכולת מופלאה של שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל ביכולות סיכול". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM