ועידת הביטחון של מינכן הסתיימה אתמול (ראשון) במושב שדן ב"ישראל, פלסטין והמזרח התיכון". לאחר ששר הביטחון הישראלי יואב גלנט סירב לקחת חלק בדיון, הוזעק למלא את מקומו ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

עלינו להיות מודאגים באשר לירדן, והתסיסה הגוברת שמוסטת לישראל
"השלכות על ביטחון האזור": מצרים וירדן בגינוי חריף נגד ממשלת ישראל

לאולמרט ניתן לומר את דבריו לפני המשתתפים האחרים בפאנל, ולאחר מכן הוא עזב את האולם. הסיבה הרשמית שמסרו המארגנים לצופים שהביעו תמיכה באולמרט היא כי ראש ממשלה לשעבר איננו יכול להשתתף בפאנל עם שרי חוץ פעילים. למרות זאת, הסיבה האמיתית ככל הנראה היא סירובם של הנציגים הפלסטינים לשבת עם אולמרט באותו שולחן דיונים. שר החוץ הפלסטיני ריאד מליכי כבר עזב את הוועידה ובמקומו נשלחה סגנית שרת החוץ עמל ג'אדו.

שר החוץ של ירדן איימן ספאדי הודה בשיחה עם "מעריב" כי כרגע אין כל יוזמה או התארגנות פעילה להביא את ישראל והרשות הפלסטינית לשולחן המשא ומתן, והמאמצים מתרכזים ב"כיבוי שריפות" כדי למנוע החמרה במצב.

אולמרט בוועדת הביטחון במינכן - ארכיון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אולמרט בוועדת הביטחון במינכן - ארכיון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

לדבריו, בשלב הבא צפויים ניסיונות ליוזמה שמתכונתה רק מתגבשת. תחילה במתכונת אזורית ואחר כך תיתכן הרחבה לאירופה ולגורמים נוספים.
ספאדי גם לא פסל את החזרה ליוזמת השלום הערבית שהעלו סעודיה ושר החוץ האירופי בורל, אך נתן להבין כי כרגע חשובה מניעת התלקחות.
בדבריו בפאנל אמר ספאדי כי הצעדים האחרונים של ישראל נותנים "מכת מוות" לאפשרות של אופק מדיני.

בשיחה עם "מעריב" אמרה עמל ג'אדו כי הרשות הפלסטינית ממשיכה ביוזמה לצירופה לאו"ם במועצת הביטחון. סגן שר החוץ של בחריין, עבדוללה אל־כליפא, אמר כי ארצו נכונה לסייע לפלסטינים וכי פורום הנגב שבו לא חברות ירדן והרשות "הוא המקום לעשות זאת".

בנושא נוסף: ראש ממשלת עיראק, מוסטפה אל־קאזימי, אמר כי לארצו יש יחסים מצוינים עם איראן. אל־קאזימי הזמין את כל המדינות באזור להשקיע בעיראק ולתמוך בכלכלתה, אך לא כלל בדבריו גם את ישראל כשותפה להסכמי אברהם. לישראל אין גם מקום בהתארגנויות האזוריות שבהן חברה עיראק.