מנחם לנדאו, לשעבר ראש אגף בשב"כ, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM על רקע המכתב ששלחו מאות יוצאי שב"כ לשר החקלאות אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר, וקראו לו לא לעמוד מנגד אל מול השלכות הרפורמה המשפטית

לשאלה מה הקשר של אנשי השב"כ לרפורמה, השיב לנדאו כי הנושא פה הוא לא הרפורמה, אלא הממלכתיות: "גדלנו בגוף ממלכתי, השקענו את הנשמה למען ביטחון המדינה. זה מכתב נגד כל התהליך שקורה פה, זה מכתב נגד התהליך, נגד דברים שלא נעשים בהסכמה, נגד זה שזה לא ממלכתי, נגד כל הדברים האלה. עד כמה שאני יודע, רובם בעד רפורמות, יש מה לעשות, יש הרבה מה לעשות. ד"א, הרפורמה הזאת, או מה שמנסים להעביר, לא מטפלת בכלל בבעיות של בית המשפט. בית משפט נערך חמש שנים, זה נותן תשובה לזה? לא. פסקי דין לא אחידים, זה נותן תשובה לזה? לא. זה לא נותן תשובה לבעיות האלה. זה ניסיון להשתלט על המערכת שמבחינתנו, כממלכתיים, זה צורם". 

לעניין של כינוי הרפורמה 'הפיכה', ענה לנדאו: "נכון, דמוקרטיה, בניגוד למה שכולם חושבים, שלטון הרוב זה לא שלטון הרוב זה שלטון העם. החלטות ניתנות על ידי רוב תוך התחשבות במיעוט ופה יש לנו מיעוט ענק ואין התחשבות בזה. כדי להעביר חוקים כל כך יסודיים וכל כך דרמטיים, אתה חייב להגיע להסכמה רחבה. היום, זה מצחיק, יש שלוש רשויות, יש הפרדת רשויות, אחד מפקח על השני, אחד שומר על השני. מה שקורה פה זה שהכנסת זו לא רשות, מי ששולט בה זו הממשלה, זה צריך להיות הפוך. בית המשפט, צריך להקים לו גופי פיקוח עצמאיים". 

לטענת ינון כי אף אחד לא מפקח היום על בית המשפט, לנדאו לא הסכים: "זה לא נכון, יש ביקורת, מה שהיה בזמנו על השופטים. הם לא אהבו את זה, בסדר. אז מה לבטל חוקים? 15 פה אחד? במילים אחרות, אם אחד לא מסכים הוא שם ווטו על 14". 

בכל הנוגע לאימרה של ראש השב"כ לשעבר כי יש מצב של התנגשות רשויות, אז למי עכשיו מצייתים, אמר המרואיין: "אני באמת לא יודע. אני לא יודע מה לעשות כי הגענו למצב אבסורד. העם שולט נכון, אבל העם זה גם שני מיליון שהצביעו לאופוזיציה. אנחנו אזרחים במדינת ישראל, למה אין לנו דעה? המכתב הוא מכתב אישי לדיכטר כמי שהיינו אתו יחד חברים, פקודים, מפקדים, שותפים, לא פניתי לראש הממשלה, למרות שגם את זה הייתי עושה". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM