במהלך ביקורם במדינה: יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין וחבר הכנסת זאב אלקין, ערכו היום (שלשי) ביקור במעבדה לחקר המל״טים האיראנים במכון מחקר של המודיעין הצבאי האוקראיני. לשניים הוצגו מל״טים וחלקי מל״טים איראניים שנתפסו על ידי צבא אוקראינה במהלך המלחמה בשנה האחרונה. השניים ציינו במהלך הביקור כי "איראן הופכת את אוקראינה למגרש ניסוי צבאי שלה וזה מסוכן לישראל".

במהלך ביקור שר החוץ: זלנסקי העביר לנתניהו הזמנה לבקר בקייב
לאחר פגישתו עם מקבילו האוקראיני: השר כהן נפגש עם הנשיא זלנסקי

בין השאר, הוצגו לשניים הוכחות שמדובר במל״טים מתוצרת איראן, כמו כתובות בפרסית שנשמרו בטעות וכן תאריכי ייצור שמופיעים על המל"טים, המוכיחים לטענת האוקראינים שסופקו מאז תחילת המלחמה. בנוסף, גורמים אוקראינים עמם נפגשו השניים, הביעו בפניהם את רצונם לשיתוף פעולה אוקראיני-ישראלי בחקר שיפור ההתמודדות עם נושא זה, וביקשו מהם לסייע בקידום נושא זה. 

חלק מהמיצגים שהוצגו לשניים  (צילום: ללא קרדיט)
חלק מהמיצגים שהוצגו לשניים (צילום: ללא קרדיט)

קודם לכן, נפגשו שני חברי הכנסת עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי. הם הביעו בפניו את עמדתם לגבי הצורך בשינוי המדיניות הישראלית והגברת הסיוע לאוקראינה ואמרו לנשיא כי "רוסיה ממשיכה להפגיז את הערים האוקראיניות כולל חריקיב, בה אחד משנינו נולד וגדל. נמשך ירי הטילים ופגיעה באמצעות המל״טים האיראניים כנגד תשתיות אזרחיות. כל האשמים בפשעי מלחמה נגד האנושות חייבים לשאת באחריות. העולם המערבי כולו, בראשות ארה״ב ואירופה תמך וממשיך לתמוך במאבקה של אוקראינה על חירותה ועצמאותה".

עוד אמרו כי "עלינו להפסיק לחשוש, ולנקוט עמדה חד משמעית פעילה בהתאם לערכי המוסר הבסיסיים, כפי שמצופה מכל מדינה מערבית. עלינו לסייע לאוקראינה בכל התחומים שבהם טכנולוגיות ישראליות, כולל צבאיות, יכולות לסייע להגן על האוכלוסייה האזרחית, על חירותה ועצמאותה. יש רגעים בהיסטוריה העולמית שבהם אי אפשר לשבת על שני כיסאות. אנו מקווים שביקורו של שר החוץ בשבוע שעבר היה רק הסנונית הראשונה בתהליך. כפרלמנטרים נעשה כל שביכולתנו כדי להשיג הרחבה משמעותית של התמיכה הישראלית באוקראינה בכל התחומים".