נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נאם היום (שני) בכנס ראשי רשויות שהוא זימן בבית הנשיא, התייחס להידברות על הרפורמה במערכת המשפט והודיע כי יש מגעים מתקדמים מאחורי הקלעים וכן כי הצדדים קרובים מאוד להגיע להסכם מוסדר. 

נתניהו הודף את הביקורת מהעולם: "לא יודעים מה מכילה הרפורמה המשפטית"
מעכב את הרפורמה? גורמים בקואליציה נגד גפני: "ביהדות התורה מקשים על הגעה לפשרה"

״אנחנו נמצאים באחד הרגעים הקשים ביותר שמדינת ישראל חוותה", אמר הרצוג בפתח דבריו, "זה נראה פרדוקס לכאורה, נכון? לא טילים, לא מקלטים, לא אזעקות, לא צבע אדום. אבל כולנו יודעים בתוך תוכנו שזו סכנה לאומית עליונה. אנחנו מעולם לא שמענו ולא ראינו התנהגות שכזו במגזרים רחבים. אני חושב שכולכם מסכימים איתי שהצבא חייב להיות מחוץ לתחום באופן מוחלט. לא להכניס את הצבא לויכוח. צבא ההגנה לישראל הוא הצבא של כולנו, שומר עלינו, הוא חיוני לנו, הוא חשוב לנו, בנינו ובנותינו משרתים בו בסדיר ובמילואים ואנחנו מקווים מאוד שהצבא ישאר בחוץ".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אנחנו גם יודעים שההשלכות של המשבר עצומות בתחום הכלכלי", הוסיף, "זה לא ברבעון הקודם שהיה רבעון מצוין - זה יהיה ברבעונים הבאים. ואז מה? אז נראה קיצוצי תקציב, אז נראה יותר פניות לאבטלה ועוני ואנשים מושכים את הכסף, והחברות מפסיקות להשקיע, אולי יוצאות מכאן חלילה. יש לכך השלכות עומק אדירות שאנחנו עוד לא יודעים למדוד אותם".

"הדבר העיקרי שמדאיג אותי במיוחד זה שאנחנו מגיעים לשנת ה-75 ביום העצמאות שלנו - שמי כמוכם יודע שזה תמיד האירועים הכי משמחים ביישובים ומגיעים עם הרבה עצב ומבוכה ולא יודעים איך לציין את יום העצמאות הזה, אם חס וחלילה נמצא את עצמנו מפלוגים וקרועים, חס וחלילה עם אלימות יתרה ועם מחאה בלתי פוסקת ואולי שיתוק המדינה", אמר הרצוג.

בנימין נתניהו , יריב לוין (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו , יריב לוין (צילום: מארק ישראל סלם)

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

לאר מכן ציין כי "הרפורמה כמו שהיא כרגע מסכנת את היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל, וגם אמרתי שלגיטימי בהחלט לדבר על רפורמה במערכת המשפט, יש דברים שהגיע זמנם ודברים שחייבים לבוא לידי מימוש ברפורמה הזאת. אני יכול להגיד לכם שבשבועות האחרונים אני עשיתי כל שביכולותי ויש פה הרבה אנשים  שמכירים אותי היטב- כל שביכולותי להביא להידברות והסכמה רחבה".

"התמונה כפי שהיא כרגע, מצד אחד - אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם", הבהיר הרצוג, "יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים. הם הגיוניים והם סבירים. ומצד שני עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה שיצליחו להתעלות לגודל הרגע שיבינו את האלטרנטיבה הנוראה שצופנת בחובה הסיטואציה מעבר לדלת ושישימו את המדינה ואת האזרחים מעל הכל. ויממשו את הרגע החוקתי המכונן הזה שאנחנו נמצאים בפניו ויכולים לממש אותו".

כמו כן ציין הנשיא כי "המתווה שאני פועל לגבש נותן מענה לשני הצדדים, לשאיפות של שני הצדדים. הוא כולל גיוון של הרשות השופטת, ושיקוף נרחב של מגוןן הדעות והקהילות, הוא מניח יסודות חוקתיים חשובים והיסטוריים, הוא מעגן מבנה בריא של איזון בין הרשויות, הוא שומר על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם מכל משמר. ועל עצמאות ואי תלות של מערכת המשפט. הוא שומר על על המיעוטים בתוכנו, ושומר על מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית על בסיס עקרונות מגילת העצמאות".

נשיא המדינה יצחק הרצוג בנאום לאומה (צילום: חיים צח לע''מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג בנאום לאומה (צילום: חיים צח לע''מ)

"אני עשיתי הכל כדי להגיע לרגע הזה ואנחנו ממש בדקה ה-90", הוסיף, "ואתם ראשי הרשויות, לכם יש כוח עצום. לצאת בקריאה ללא מנוח לכל מי שמעורב בתהליך ולכל מי שיש לו השפעה, ואני מבקש גם ברמה האישית, ממש כך- לפעול בכל כלי שקיים ברשותכם, לדפוק על השולחן, להפוך אפילו את השולחנות כשצריך, להשתמש בכל קשר והשפעה כדי לסייע להביא את הרגע הזה לידי מימוש".

לסיום אמר הרצוג: "יש בידיי סט כלים מסוים אני יכול ללכת עוד יותר רחוק, אני מסוגל ללכת עוד יותר רחוק ואם צריך אני אלך עוד יותר רחוק. אבל בשלב הזה כשאנחנו יודעים ואני יודע בוודאות ואני חוזר על כך כבר כמה שבועות - יש אפשרות להגיע למתווה מוסכם, מתווה שהוא יהיה מספיק אחראי ויממש את החלומות של כולם וישמור לנו על המדינה. כי אחיות ואחים אנחנו, אני צריך את השלטון המקומי איתי בקרב הזה, ואני מגייס אתכם ומבקש מכם בכל לשון של בקשה - בואו איתי למערך הזה, תדרשו בכל כלי שיש ברשותכם, עכשיו ביממה הקרובה- להגיע להגיע להסדר מוסכם, תודה רבה לכם".

הנשיא הרצוג בכנס ראשי הרשויות (צילום: חיים צח לע''מ)
הנשיא הרצוג בכנס ראשי הרשויות (צילום: חיים צח לע''מ)

ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', הוסיף בכנס: ״אנחנו לא יכולים להיות ככה שלווי נפש. אתה מבין שמשהו קורה בחברה הישראלית, אני מכבד את כולם. מוצא חן בעיניי יותר או פחות- לא חשוב. משהו לא טוב קורה לחברה הישראלית. משהו לא טוב קורה לכולנו. ואתם יודעים מה? אנחנו זה העם. כי הרוב המכריע של העם לא בקיא בפילוסופיה של הרפורמה. הוא מפוחד, הוא מבוהל, הוא לא מבין למה לא מדברים בינהם. 

"הנשיא, אתה התוות מתווה מסוים לפני מספר שבועות. אני ראיתי שכולם ברכו. כל כך הרבה שבועות רק על משחקי האגו האם לעצור את החקיקה ולדבר? או שממשיכים עם החקיקה ונשב לדבר? שבו כבר לדבר. יכול מאוד להיות שבשלושה שבועות האחרונים יכולנו כבר לסיים עם זה. אבל תשימו לב המתווה של הנשיא בסדר- מקובל על אלה ומקובל על אלה, עכשיו זה רק הכבוד. יש לנו ארץ אחרת? אין לנו ארץ אחרת. ואף אחד לא צריך לחשוש פה ולא משנה מאיזו מפלגה הוא בא ומאיזו דעה פוליטית".

ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי: "אף אחד לא יוצא להפגין בגלל הרכב ועדה למינוי שופטים. מאות אלפי הישראליות והישראלים שיוצאים לרחובות להשמיע את קולם, עושים זאת בגלל התחושה הקשה שהממשלה משתמשת בכוחה בצורה אלימה ודורסנית בכדי לשנות את אורחות חייהם בכל. אם האזרחים שחוששים לאופי חייהם - הטייסים, השריונרים, החובלות, הרופאים, נשות ואנשי ההיי טק, ירגישו שגם אנחנו מנסים למרוח אותם, שכרנו יהיה בהפסד גדול. עלינו להבין את הכאב והחשש שלהם ולפעול בכדי שכל פשרה שלא תהיה, לא תאפשר שינוי משטרתי שישנה את חוקי המשחק תוך כדי המשחק". 

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, אמר בכנס: ״הדברות היא צו השעה. אנחנו, ראשי הרשויות בשלטון המקומי, שותפים לקריאת הנשיא הרצוג כי הדרך הנוכחית סופה סכנה לאומית, ולא מאוחר לתקן ולאחות. יש מתווה מוסכם בו נשמרת הדמוקרטיה אבל מתבצעים שינויים מוסכמים ומושכלים, וכעת חייבים הצדדים לשבת ולהדבר, למען אחדות החברה שלנו״.

ראש עיריית יבנה, רועי גבאי, נאם גם הוא ואמר: "צו השעה הוא הידברות ואחדות וחג הפורים הוא בהחלט הזמן והחג המסמל זאת. לא ימין ולא שמאל, לא קואליציה ולא אופוזיציה. כולם מבינים שאין לנו ברירה אחרת מלבד קידום שיח מכיל ומכבד והגעה לפשרות".

"מדינת ישראל נוסדה על-בסיס ההבנה כי מעל חלקת האדמה הקטנה שלנו יהיה מקום לכל חלקי העם. ידענו מאבקים ומחלוקות, שסעים ומחנות אך תמיד ריצדה בתודעתנו הידיעה כי נדע לחתור לפתרון שיהיה מקובל ונכון לכלל חלקי העם", הוסיף. 

יו״ר המרכז השלטון האזורי שי חג'ג': ״לכולנו אינטרס משותף, שמדינת ישראל תשגשג ותצליח. ישראל חשובה לנו ונגן עליה מכל משמר. אני מאמין שיש לנו את היכולת להשפיע יחד ולהביא לפשרה. את השיח בינינו חובה לקיים. את הוויכוחים והדעות השונות יש לומר. שני הצדדים - שימו את האגו והפוליטיקה בצד למען אזרחי מדינת ישראל. יש להגיע מתוך הידברות להסכמות רחבות שלוקחות בחשבון את כלל אזרחי מדינת ישראל. כולנו תלויים אחד בשני, לקידום המדינה, שמירה על ביטחונה. 

"אנחנו, ראשי הרשויות מייצגים את כל הקשת הפוליטי וכל חלקי העם. אפשר לעשות שינויים מתוך תפישה אידאולוגית שלא רק מדגישה את המאבק אלא יוצרת אחדות ומגיעה להסכמות", הוסיף, "אנו קוראים לכם, ראשי הקואליציה והאופוזיציה, שבו יחד. הקרע שאתם מייצרים הורס את מה שנבנה פה. האם אתם מוכנים לסכן הכל אחרי כל מה שעברנו? הקיטוב הזה, למרות שנוצר בגלל שכולם רוצים את הטוב ביותר למדינה האהובה שלנו, הוא קיטוב שיש לעצור ולדאוג לקירוב לבבות, וזה באחריותנו, אנחנו עם אחד".

לפיד וגנץ: "כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה וסירוב"

יו״ר יש עתיד יאיר לפיד ויו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמרו כי כל הניסיונות שלהם להידברות בעניין הרפורמה המשפטית העלו חרס. "כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה וסירוב. ישראל ניצבת בפתחו של מצב חירום לאומי, ונתניהו מסרב לעצור", נכתב בהודעה המשותפת שפרסמו השניים.

"אנו מכבדים ומעריכים מאוד את מאמצי נשיא המדינה להגעה להידברות והסכמות רחבות, אך כדי להגיע להידברות כנה ואפקטיבית שתביא לשמירה על הדמוקרטיה ועל אחדות העם, על נתניהו להודיע על עצירה מוחלטת, מקיפה ואמיתית של תהליך החקיקה. כל הניסיונות לקיצורי דרך הם דריסה של הידברות אמיתית", הוסיפו.

בתוך כך ראש עיריית דימונה בני ביטון (הליכוד) התייחס ב"כאן 11" למתווה הנשיא ואמר: "כראשי רשויות נתנו גב למהלך. הנשיא אמר שכולם מדברים איתו - גנץ, לפיד, לוין ורוטמן, אבל זה עניין של אגו משני הצדדים".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ תקף: "לפיד וגנץ מבזים את הנשיא ומוכיחים שוב שאין להם שום עניין בהידברות או פשרות, ושהמחאה שלהם היא פוליטית לחלוטין ונועדה ליצור כאוס ולפגוע במדינת ישראל כדי להביא להפלת ממשלת הימין ולבחירות שישיות. זה לא יקרה. נתקן בע"ה את הדורש תיקון במערכת המשפט ונמשיך לעבוד למען עם ישראל כולו".

ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, שוחח עם הנשיא הרצוג בכינוס חירום עם ראשי הרשויות בירושלים, ואמר: "זאת לא הפעם הראשונה שאני מגיע למשכן בחודש האחרון. מביקור לביקור המציאות רק הופכת לקשה יותר. ערב קריאת המגילה קשה לי שלא להזכר בהמן הרשע שזיהה עם מפרוד מפוזר, כזה שיש בו משבר עמוק".