שורה של ארגונים חוץ־פרלמנטריים לקחו חלק פעיל בניסיון לגבש את מתווה הפשרה. רבים מהם בילו שעות ארוכות בדיונים בבית הנשיא, וחלקם הגיבו על טיוטת המתווה שדלפה לתקשורת. אחד מהם, פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, כולל מעל 120 מרצות ומרצים למשפטים. אתמול הגיב הפורום על מסמך טיוטה לא רשמי המכונה "טיוטת מתווה הסכמה רחבה" ומסר כי "זהו מסמך שיש בו שיפור לעומת תוכנית הקואליציה, אולם יש בו גם חסרונות קריטיים". בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (רביעי) עם הנשיא הרצוג. 

הרצוג בהודעה דרמטית: "קרובים מתמיד למתווה מוסכם על הרפורמה המשפטית"

לטענת הפורום, בחירת שופטים ברוב רגיל של הוועדה "יגרום לפוליטיזציה של השפיטה ויפגע אנושות בעקרון הפרדת הרשויות". עוד טוענים כי ההחלטה שלפיה יידרשו 10 מתוך 15 שופטי בית המשפט העליון לפסילת חוק – משמעותה "הותרת כוח חקיקה בלתי מוגבל בידי הרוב הקואליציוני בכנסת".

בפורום מתחו ביקורת חריפה גם על היעדר מגבלה מהותית לטענתם על נושאים שבהם עוסקים חוקי יסוד: "זהו פתח לחקיקת חוקים שאינם כפופים לביקורת שיפוטית וסותרים את ערכי מגילת העצמאות".

יצחק הרצוג (צילום: אבשלום ששוני)
יצחק הרצוג (צילום: אבשלום ששוני)

גם במכון הישראלי לדמוקרטיה טענו כי למרות שיש במתווה הנשיא מספר היבטים חיוביים, "היבטים רבים במסמך מעלים בעיות רציניות ומשמעותיות ואם יתקבלו בחקיקה - יפגעו קשות בדמוקרטיה הישראלית". במכון הדגישו כי בין היתר מדובר בביקורת השיפוטית על הליך חקיקת חוקי יסוד, ותחולת מבחני הסבירות על ראש הממשלה.

1,250 עורכי דין התייחסו אף הם למתווה וכתבו לנשיא: "הימים אינם ימים רגילים. בימים כאלו, כל ישראלי באשר הוא מחפש נואשות אחר הנהגה אמיצה, שתשים בצד את הסיסמאות והפופוליזם שממלא כל פינה ותעשה מעשה. לצערנו – עד כה לא נמצא מנהיג בעל שיעור קומה, מימין או משמאל – אשר ישים את המדינה לפני האינטרסים הפוליטיים הצרים ויודיע – עד כאן".

עוד כתבו הפרקליטים להרצוג: "אתה – אדוני הנשיא – צריך לקרוע קריעה על תהליך ההפיכה המשפטית, תהליך שעלול להוביל חס וחלילה למדינה גזענית ומפלה בעיני העולם כולו ובעיקר - בעיני אזרחי המדינה עצמם".

זאת ועוד, הרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון פרסם אתמול את התנגדותו למתווה של הרצוג ואמר בין היתר כי "בעצם נוצר פה מצב שהנשיא מנסה לזרז את המשבר בין הרשות המבצעת לרשות השופטת, לאחר שנשיאת בית המשפט העליון הזהירה שזו חקיקה בלתי חוקית וכך גם על ידי העמדות שמציגה היועמ"שית". עוד הדגיש כי "ביום חמישי נעלה את הפרופיל של המחאה ב'יום התנגדות' כדי שישראל תישאר דמוקרטיה ולא דיקטטורה".