ראש הממשלה בנימין נתניהו קיצר את ביקורו המדיני בברלין - וצפוי לשוב לישראל כבר הערב (חמישי). בשעות הצהריים נפגש נתניהו עם הקנצלר אולף שולץ ודן עמו בסוגיות מדיניות וביטחוניות, כשבראשן הסוגיה האיראנית וההתפתחויות בזירה האזורית. בהצהרתם המשותפת, סיפר שולץ כי גרמניה מודאגת מהמצב בישראל, ותמך במתווה הרפורמה המשפטית של הרצוג.

בנימין נתניהו, אולף שולץ (צילום: חיים צח / לע״מ)
בנימין נתניהו, אולף שולץ (צילום: חיים צח / לע״מ)

בהצהרתם המשותפת, התייחס שולץ לאיום האיראני, ואמר: "גרמניה ניצבת לצד מדינת ישראל. אנו חולקים עם ישראל את הדאגה מפני איראן ואת הצעדים בהם נוקטת איראן. לאיראן אסור להיות נשק גרעיני. איראן מקדמת טרור באזור וגם תומכת במאמצי רוסיה לפגוע באוקראינה. אנו מגנים את התנהגות המשטר האיראני כנגד האוכלוסייה".

"אנו מודאגים מאוד מההסלמה במזרח התיכון וממה שקורה עכשיו", הוסיף. "אני מביע את תנחומיי בפני ישראל על קורבנות הטרור. אתם יודעים שאנחנו תומכים בפתרון של שתי מדינות, אנחנו רוצים ששני העמים יוכלו לחיות בחיד ולכן תומכים בכך. גרמניה קוראת לשני הצדדים להימנע מפעולות חד צדדיות שיכולות למנוע את השלום כולל עניין ההתנחלויות. אנו קוראים גם לפלסטינים לפעול לכך".

על הרפורמה במערכת המשפט אמר הקנצלר כי "כשותפים לישראל, אנו מסתכלים על מה שקורה בישראל, על הוויכוח הדמוקרטי ואנו מודאגים מכך. חירות וחופש המערכת המשפטית זה דבר חיוני ועל כך מדבר בדיוק הנשיא הרצוג וזה יבטיח שלא יהיה קיטוב נוסף לישראל". עוד הדגיש: "אני חושב שהניסיון של הרצוג הוא להביא לניסיון ולפתרון רחב לקוצנזוס רחב, כחברים של ישראל אנחנו אומרים לישראל שתדונו בהצעות הנשיא".

הצהרת בנימין נתניהו ואולף שולץ בגרמניה (צילום: חיים צח / לע״מ)
הצהרת בנימין נתניהו ואולף שולץ בגרמניה (צילום: חיים צח / לע״מ)

בהצהרתו, אמר נתניהו: "ההיסטוריה בין המדינות שלנו יש לה עבר מאוד קשה, אבל יש לנו תקוות לעתיד טוב יותר. ביחד נוכל לעבוד על עתיד משותף לשני העמים, וכדי ליצור את העתיד הטוב הזה אנחנו חייבים לעמוד ביחד כנגד סכנות משותפות ואיומים מסוכנים. ואין סכנה גדולה יותר לישראל מאשר איראן, והנשק האיראני שלה, וישראל וגרמניה יכולים לעבוד ביחד ולטפל בנושא הזה. מאחר ואיראן היא מדינה הקוראת להשמיד את מדינת היהודים, המדינה היהודית היחידה שקיימת. בתקופה זו אנו קוראים על המן שרצה להשמיד את היהודים. אנחנו נעשה מה שצריכים לעשות ולא נאפשר שואה שניה".

"איראן הופכת למדינת סף במהירות גבוהה, ויש להם רצון ברור להשמיד את ישראל, ולסכן את כל מי שבין איראן לבין ישראל, גם את גרמניה. אנחנו חייבים לוודא שאיראן לא תחצה את הסף ואני אומר לכם שוב שישראל תעשה כל מה שהיא צריכה לעשות מפני השמדה. ישראל גם תפעל כנגד האגרסיביות של איראן וההתקפיות שלה באזור", אמר.

לגבי הנושא הבטחוני, סיפר ראש הממשלה כי "דיברנו על הסיוע הישראלי לאוקראינה ועל העסקה למכירת טיל החץ לגרמניה, אני חושב שיש לכך חשיבות רבה. לפני 75 שנה היינו אנשים שנשלחו להשמדה וכעת רוה"מ של המדינה היהודית מדבר עם המנהיג של גרמניה, גרמניה אחרת, כאשר מערכות ההגנה הישראליות מסוגלות להגן על שמי גרמניה. גרמניה עוזרת לישראל וישראל עוזרת לגרמניה, יש כאן הדדיות וזה מראה איזה שינוי מדהים עשתה המדינה היהודית. אנחנו מדברים גם עכשיו על להעמיק את זה, ושיהיו לנו יוזמות בין ממשלה לממשלה. אני בטוח שכעת נוכל לקדם את הדברים הללו שהופסקו בעקבות משבר הקורונה".

בנימין נתניהו, אולף שולץ (צילום: חיים צח / לע״מ)
בנימין נתניהו, אולף שולץ (צילום: חיים צח / לע״מ)

בנוגע לרפורמה במערכת המשפט שהסעירה רבים בארץ ומחוצה לה, הבטיח נתניהו לשולץ כי "ישראל היא דמוקרטיה, ונישאר דמוקרטיה דמוקרטית. הנהגתי את ישראל כמעט 16 שנה ועזרתי בתקופה שלי ליותר ליברלית, לקדם זכויות, זכויות הקהילה הלהט"בית. לתנועה שלי הליכוד יש תא להט"ב ולח"כ במפלגה שלי יש חבר להט"ב".

"לישראל יש מערכת משפט עצמאית, אבל רבים חשים שהיא חזקה מידי, מערכת משפט עצמאית לא אומר מערכת משפט חזקה מידי ולכן אנחנו מנסים לאזן את המערכת ולכן אנחנו נאמץ כמה מהרעיונות שלכם. הרבה לא יודעים פרטים על הרפורמה שלנו. הרעיון שמוצג בישראל כאילו אנחנו הולכים לשבור את הדמוקרטיה הוא לא נכון, ישראל תישאר דמוקרטית, תישאר חזקה ובעלת פוריות כפי שהייתה בעבר. אני ממתין להמשיך בדיון איתך ומזמין אותך בהזדמנות הזאת לישראל", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ (צילום: חיים צח לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ (צילום: חיים צח לע''מ)

בפגישתם, השניים דנו גם בעסקת מכירת מערכת "חץ 3" לגרמניה בשווי התחלתי של שלושה מיליארד יורו, במסגרת תוכנית הגנה כלל־אירופית. ארה"ב נתנה לשולץ אור ירוק לעסקה, שצריכה לזכות גם באישור ועדה בסנאט. גם נושא החקיקה בישראל עלה בפגישה. שרת החוץ אנלנה ברבוק כבר התייחסה לנושא בפגישתה עם שר החוץ אלי כהן בברלין לפני כשבועיים, אחריה אמרה כי "ישנן דאגות" בנוגע ל"חלק משינויי החקיקה שנדונים בימים אלו בישראל".

יו״ר האגודה למען הלהט״ב הילה פאר הגיבה לדברי נתניהו בגרמניה, ואמרה: "נתניהו - אל תתגאה בנו בחוץ ותפלה אותנו מבית. המהפכה המשפטית תרסק את זכויות הקהילה הגאה שאתה מתגאה בהן, היא תעמיד בסכנה את הזכויות שנאבקנו עליהן שנים ותמנע מאיתנו את הזכויות שעדיין לא קיבלנו. לא הממשלה הגנה על הקהילה הגאה אלא ביהמ״ש שאתה מבקש לרסק. על זה אנחנו נאבקים ונאבקות וזאת הסיבה שאנחנו יוצאים לרחובות״.

לאחר הצהרתו עם הקנצלר, נתניהו צפוי להיפגש עם נשיא גרמניה פרנק־ואלטר שטיינמאייר, לפני שובו לישראל הערב. שטיינמאייר אמר בשבוע שעבר: "אנחנו מודאגים מהשינוי המבני של שלטון החוק שמתכננת הממשלה". הוא הביע אמון ותמיכה במהלכיו של הנשיא יצחק הרצוג.

בגלל ביקור נתניהו בברלין הועלתה רמת האבטחה בעיר לדרגה 1, הגבוהה ביותר בביקור של ראש מדינה. החל מאמש רחובות רבים בבירה סגורים לחלוטין וכלי רכב משטרתיים הוצבו בכל מקום. אמצעי ביטחון הדוקים במיוחד הופעלו באזור שמסביב למלון וולדורף אסטוריה שבמערב העיר, שבו לנו נתניהו ופמלייתו. כ־4,000 שוטרים יאבטחו את הביקור. על הגגות הוצבו צלפים.

אתמול הגיע עוד איתות לא מבשר טובות לישראל: מזכיר מועצת הביטחון הלאומי העליונה של איראן, עלי שמחאני, צפוי לבקר באיחוד האמירויות ולפגוש את עמיתו, שייח' טחנון בן זאיד בן סלטאן אל־נהיאן.

בנוסף מתוכננת פגישה עם נשיא איחוד האמירויות הערביות, שייח' מחמד בן זאיד אל־נהיאן, שהיה אדריכל ההסכם בין איראן לסעודיה. דובר משרד החוץ האיראני, נאסר קנאני, אמר על ישראל: "עצרות הרחוב בישראל נגד מדיניות ראש הממשלה נתניהו חשפו משבר זהות מוסתר ברשת העכביש. המחאות הן בין המשברים הרבים שעמם מתמודד המשטר הציוני".