בליץ החקיקה נמשך: על רקע המשך המחאות כנגד הרפורמה המשפטית, הקואליציה ממשיכה היום (ראשון) לדון בשני סעיפים מרכזיים ברפורמה, ותכין אותם לקריאה שנייה ושלישית במליאה. זאת, לאחר שהצדדים לא הגיעו עד כה למתווה מוסכם, והקואליציה התנגדה בחריפות למתווה שהציע נשיא המדינה

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בתוך כך, ועדת החוקה, בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן, ממשיכה לדון ב"הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 3)", שבו לגב"ץ לא תהיה אפשרות לדון בתוקפם של חוקי יסוד, ותכין אותה לקריאה שנייה ושלישית במליאה. כמו כן, הוועדה גם תדון בסעיף המשמעותי ביותר ברפורמה המשפטית של השר יריב לוין, כאשר תכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

במהלך הדיון, הציע ח"כ רוטמן כי יהיו שתי ועדות לבחירת שופטים שיהיו זהות בהרכבן למעט הרכב השופטים בהתאם לערכאות השונות. "אני חושב שהדבר הנכון הוא להיענות לביקורת", ציין רוטמן. לפי ההצעה, הערכאות הנמוכות - נשיא העליון ונשיא מחוזי שייבחר ע"י נשיאי המחוזי ונשיא שלום שיבחר על ידי נשיאי השלום.

כמו כן, אמר רוטמן: "היחס היום בין האופוזיציה לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים הוא יחס של 1-3. אני חושב שראוי לשמר ולעגן את היחס הזה ולכן אני חושב שאם נעשה בוועדה יחס של 6-2 אנו בעצם שומרים על הייצוג. כלומר שיהיו: 3 שרים, 3 חברי כנסת לקואליציה ו-2 חברי כנסת לאופזיציה". בנוסף, רוטמן מבקש שתהיה דרישה שנציגי סיעות האופוזיציה יהיו משתי סיעות ושנציגי הקואליציה יהיו משלוש סיעות.

בנוסף, ועדת הכנסת, בראשות חברת הכנסת אופיר כץ, תדון בהצעת חוק התרומות (חוק המתנות), של חבר הכנסת עמית הלוי מהליכוד, ותכין אותה לקריאה ראשונה. החוק נועד לאפשר לפוליטיקאים לקבל תרומות מהציבור לצורך מימון הליך משפטי או רפואי ללא אישור של גורם נוסף. זאת, למרות שהמשנה ליועמ"שית, גיל לימון, הביע התנגדות להצעה וטען כי "ההצעה היא פתח לשחיתות שלטונית, ההצעה תביא לפגיעה של ממש בטוהר המידות הציבורי".

במקביל, הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה, תדון בהצעת חוק "הנבצרות", של יו"ר הקואליציה אופיר כץ. החוק קובע מהן הסיבות להכרזה על נבצרות של ראש הממשלה, אך גם מבטל את האפשרות לקיים ביקורת שיפוטית על בקשה להכרזה על נבצרותו. החוק עבר בקריאה ראשונה במליאה, וגרם לסערה בתוך הליכוד, לאחר חבר הכנסת יולי אדלשטיין נעדר מההצבעה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: גיל יערי, פלאש 90)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

כזכור, נשיא המדינה יצחק הרצוג הציג ביום רביעי האחרון את המתווה שגיבש עבור הרפורמה במערכת המשפט. מטרת המתווה הייתה להתוות בסיס להליכי חקיקה. עם זאת, בקואליציה תקפו, כאשר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר כי "זה לא מתווה העם ואני לא בטוח שזה מתווה חצי עם". 

עוד אמר ראש הממשלה, כי "מה שהובא בפני הנשיא מצד הקואליציה בנוגע לוועדה למינוי שופטים כלל מתווה של שני שלבים – תיקון מיידי מסוים ואח"כ איזון. הנשיא שמע את הדברים האלה ושם אותם בצד. אני קשוב למה שקורה בעם (בהפגנות) אבל צריך להביא משהו שתואם את המנדט שקיבלנו ונעשה זאת בצורה אחראית".